• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB

Blackhawk

ScanFlyer Gold





Januar 2016: Med Emirates Airlines og B777-300ER, og Airbus A380-800
til Bangkok (BKK) via Dubai (DXB). Bilder fra Bangkok og omegn, samt
litt fly:



La oss starte kronologisk, fra denne serien er det ikke altfor mye bilder fra
de ulike flyturene om bord ; den neste serien fra Qatar Airways med
Boeing 787-8 Dreamliner, og Airbus A380-800 i Business Class, fra Oslo Bangkok
via Doha; har jeg fokusert også mer på selve flyturene.

Men denne turen i Januar 2016 med Emirates begge veier, er uansett først ut; så la
oss starte på en svært kald januar-dag på OSL (på vei ned til Oslo Lufthavn, viste
temperaturmåleren i bilen hele -18.5 grader) - så det var en perfekt dag å trekke
østover på!

(Bildene av maskinene vi fløy, er ment for illustrasjon av eksakt flytype - og
er ikke det eksakte individet, alle bilder er dog tatt av meg).




Interessant fakta-opplysning: selv om A380-maskinene hos Emirates har
typisk rundt 500-600pax og måler: 72.7 meter i lengde, er faktisk
B777-300ER maskinene såvidt litt lengre enn A380, B773 måler
nemlig: 73.9 meter (ca. 427 pax) og er dermed ca. 1.2 meter lengre.





Leg 1 av 4: Oslo (OSL) - Dubai (DXB) med Boeing 777-300ER:

Emirates Airlines
Dato: 7. januar 2016
Avgang: Kl: 13:40
Ankomst: Kl: 23:35 (Lokal tid Dubai)


OSL-DXB: B777-300ER, flight: EK160
Reg.: "A6-EPD", levert til Emirates pr. 19. okt 2015,
maskinen var kun ca. 3 mnd. gammel når vi fløy med denne!













Over: ved pushback skulle også en Thai-maskin ned til varmere strøk som oss,
Thai Airways med B777-300ER, og "HS-TKP". Levert ny til Thai
pr. juli 2013, maskinen er ca. 2.5 år gammel. Seatconfig: C42/Y306 = 348pax.







Takket være en god venn (takk Harald!), så ble man ca. mid-flight oppgradert
til Business Class:




 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så hopper vi elegant og raskt videre til neste flight, og fra B773 til A388 på
turen fra Dubai til Bangkok:





Leg 2 av 4: Dubai (DXB) - Bangkok (BKK) med Airbus A380-800:

Emirates Airlines
Dato: 8. januar 2016
Avgang: Kl: 03:05
Ankomst: Kl: 12:05 (Lokal tid Bangkok)


DXB-BKK: A380-800, flight: EK384
Reg.: "A6-EED", levert til Emirates pr. des. 2012, maskinen
var ca. 3.5 år, når vi fløy med denne. Seatconfig: F14/C76/Y427,
totalt: 517 pax.





Over: flighten var faktisk overbooket, og selv om man hadde sikret seg vindussete
i god tid; var det begrensede muligheter med å få rørt på seg underveis.









Over: god plass langs vindusrekken.



Over: kun en av to motorer på styrbord vinge synes, og en enorm
vinge-overflate!




Etter landing på BKK:







Over: Thai Airways med B747-400, og reg. "HS-TGP". Levert ny til Thai
pr. nov. 1994, maskinen er snart 21.5 år gammel. Seatconfig: F8/C36/Y315=359 pax.





Over: Thai Airways med Airbus A380-800, og reg.: "HS-TUB". Levert ny til
Thai pr. nov. 2012, maskinen er litt over 3.5 år gammel.
Seatconfig: F12/C60/Y435=507 pax. Bærer navnet: "Mancha Khiri".




Over: Qatar Airways med Airbus A380-800, og reg.: "A7-APC". Levert ny til
Qatar pr. des. 2014, maskinen er ca. to år gammel.
Seatconfig: F8/C48/Y461 = 517 pax.




Så noen bilder fra Thailand, Jomtien, Bangkok - før vi fortsetter med resten av
flyturene:




Over: plass til noen få ledninger til..







Over: denne og de tre foregående bilder fra Jomtien.
 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så forflytter vi oss nordover til Bangkok:













Vi bodde noen døgn på "The Ambassador Hotel Bangkok" (4-stjerner) :





Over: "The Ambassador Hotel Bangkok", dette var forøvrig crew-hotell for SAS
før oppussing.




Over: Rom: 2489 (24. etg), i "Tower Wing"-delen av hotellet; det var totalt
26 etasjer i denne høyeste delen av hotellet.











Utsikten fra rommet:







 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Hotellet hadde sin egen lille fuglepark, på vei bort til bassenget:














To etasjer lengre opp, så fant vi "Priviledge Lounge"; en ubetjent lounge som visse de to dyreste
romtypene hadde tilgang til. Dog var dørene alltid åpne, og vi så kun en ansatt der den ene gangen;
mat og desserter så nærmest urørt ut. Ikke et tilbud som bli annonsert veldig ovenfor de som har
tilgang, og muligens litt vel bortgjemt:












Bangkok forøvrig:







Over: ahhh.. dumplings er aldri feil.. En av fire retter, av et dyrere måltid som
ble inntatt på "The Landmark Bangkok"-hotel (4-stjerner).



Over: her har vi tydeligvis "rotet oss" bort i feil gate, tydeligvis meget populær; og
veldig vanlig med svært lite tekstiler på seg, dog var det varmt - så det kan jo selvsagt
være årsaken...








 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så beveger vi oss ned til Chao Phraya-elven, og der må man jo ta mat
eller en øl på ærverdige: "Mandarin Oriental Hotel" (5-stjerner) :













Over: fra en av hagene på Oriental Hotel, har man også fin utsikt over til et
annet meget fint hotel: "The Peninsula Bangkok"-hotel (5-stjerner) :



Øvrige bilder fra Chao Phraya river og Bangkok:













 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så er det på tide å vende snuten mot det kalde nord, hvor både mye snø, minusgrader, og nok en turnus venter på jobb:




Leg 3 av 4: Bangkok (BKK) - Dubai (DXB) med Airbus A380-800:

Emirates Airlines
Dato: 19. januar 2016
Avgang: Kl: 01:05
Ankomst: Kl: 05:00 (Lokal tid Dubai)

BKK-DXB: A380-800, flight: EK385
Reg.: "A6-EOI", levert til Emirates pr. mai 2015, maskinen
var litt over ett år gammel, når vi fløy med denne.
Seatconfig: F14/C76/Y429, totalt: 519 pax.









Over: Wing-view A380 i "dobbel forstand", her om bord på A388
med reg.: "A6-EOI" og utsikt over til en enda nyere A380-maskin
nemlig "A6-EOQ" som var under et halvt år gammel når dette
bildet ble tatt.



Over: nabo-maskinen fra Emirates Airlines, Airbus A380-800, og
reg. "A6-EOQ", levert til Emirates pr. 28. nov. 2015; som er en av
de nye A380-maskinene, med plass til over 600 pax og er uten 1.class
som vi hadde på vår maskin. Seatconfig på maskinen på bildet
er dermed: C58/Y557 = 615 pax.




Så hopper vi videre til Dubai, og starter med noen flybilder:





Over: Emirates Airlines med B777-300ER, og reg.: "A6-ENB". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. nov. 2012, og er litt over tre år gammel.
Seatconfig: C42/Y385 = 427 pax.




Over: Emirates Airlines med Airbus A380-800,og reg.: "A6-EDB", en av de
eldste A380. Denne ble levert til Emirates pr. okt. 2008, og er
snart åtte år gammel. Seatconfig: F14/C76/Y399 = 489 pax.




Over: Qantas med Airbus A380-800, og reg.: "VH-OQE". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er snart syv år gammel.
Seatconfig (fire klasser) : F14/C64/W35/Y371 = 484 pax, maskinen
bærer navnet: "Lawrence Hargrave".




Over: Emirates Airlines med B777-300ER, og reg.: "A6-EBO". Levert
ny til Emirates pr. mai 2006, maskinen er litt over 9.5 år gammel.
Seatconfig: F8/C42/Y310 = 360 pax.




Over: Emirates Airlines med Airbus A380-800, og reg.: "A6-EDX". Levert
ny til Emirates pr. okt. 2012, maskinen er ca. fire år gammel.
Seatconfig: F14/C76/Y407 = 497 pax.




Over: litt av biz-jet parkeringen på DXB.


 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Leg 4 av 4: Dubai (DXB) - Oslo (OSL) med Boeing 777-300ER:

Emirates Airlines
Dato: 19. januar 2016
Avgang: Kl: 07:15
Ankomst: Kl: 11:30 (Lokal tid Oslo)


DXB-OSL: B777-300ER, flight: EK159
Reg.: "A6-ECD", levert til Emirates pr. okt. 2007, maskinen
var dermed nesten 8.5 år, den eldste maskinen vi fløy
med på turen. Seatconfig: F8/C42/Y304, totalt: 354 pax.



(maskinen ovenfor, er forøvirg "A6-ENB". Den maskinen ble
levert ny til selskapet pr. nov. 2012, og er litt over tre
år gammel. Seatconfig: C42/Y385 = 427 pax. )












Før/under pushback:







Over: morgenstemning på Dubai flyplass.




Over: morgenrush på DXB.



Over: Wing-view B777-300ER.






Over: C-klasse.




Alle bilder er tatt med kompakt/superzoom-kamera
av typen: Canon PowerShot: SX710HS med 20.3 MP,
og 30x optisk zoom.



Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!



Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.
 
Takker for en kjempefin rapport fra EK. Nydelige bilder. Skal jeg til DXB er EK i Økonomi slett ikke et dårlig valg ser jeg. Jeg synes EK har fine farger i på innredningen i flyene sine og dette ser ut til å gi en god atmosfære. La du merke til slitasje i kabinene? Hos QR var kabinene spotless og meget godt vedlikeholdt.
 
Jeg syns mat og service er bra hos EK. Ellers er det trange seter og dårlig beinplass (777)

Takk for rapport :up:
 
Takk for fin rapport. Alltid fint med litt bilder fra destinasjonene, dro kjensel på flere steder i Bangkok[emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tusen hjertelig for tilbakemeldinger, og kommentarer - setter jeg
stor pris på!!

MD11: la ikke merke til mye slitasje, totalt sett meget fornøyd!
 
Back
Top