- Emirates en stor trussel!

Området har jo ikke så meget at byde på, andet end at prale at de mange fantastiske byggerier de har. DXB er jo mere eller mindre en stor byggeplads.

Dubai har mye mer enn bare fine byggninger kan jeg si deg ;)
Men det er nok sant det med reisetiden ja. Sett at Finnair reklamerer for at via HEL er den raskeste veien til Asia, så er vel DXB det stikk motsatte!

Uansett må jeg vel si at den ekstra reisetiden faktisk er verdt det, dersom man versetter service på et høyere nivå til en ikke altfor dyr pris! :)
 
A345 ble opprinnelig anskaffet for rutene fra SIN til US westcoast.
Med lange bakkeopphold på SIN på grunn av ruteoppsett ble de også brukt på korte ruter i sørøst Asia , blant annet SIN-CGK hvor jeg fløy med dem en god del for få år siden.

OJB, nå blander du vel EK og SQ? :)
 
Noen som kan gi et raskt svar på hvor EK bruker flyene sine? Brukes A345 i Europa eller er dette kun til USA?

For et par år siden gikk A345 i hvert fall mellom Dubai og New York med mellomlanding i Hamburg.
Husker det var imponerende når jeg kom til Hamburg med DY at vi parkerte mellom to A345 fra EK som var på tur i hver sin retning til / fra Dubai!
 
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"
 
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

Nu siger al erfaring jo at det ikke er piloter man skal høre de mest troværdige rygter fra ;)

Men det ville da være flot at se EK i Skandinavien - uanset om det bliver CPH, ARN eller OSL.


...er jeg forøvrigt den eneste her, der frygter at den store ekspansion i mellemøsten kan ende med et stort kollaps en dag. Alt går jo normalt fint så længe man kan ekspandere, men på et tidspunkt når man vel et mæthedspunkt og så er spørgsmålet og boblen ikke brister... Det har vi jo set før - både med Island, IT-boblen osv...

Håber da ikke det sker, men kan godt være alvorligt bange for det - allerede nu er der jo visse problemer med finansieringen af bygerier m.v. på de kanter.
 
...er jeg forøvrigt den eneste her, der frygter at den store ekspansion i mellemøsten kan ende med et stort kollaps en dag. Alt går jo normalt fint så længe man kan ekspandere, men på et tidspunkt når man vel et mæthedspunkt og så er spørgsmålet og boblen ikke brister... Det har vi jo set før - både med Island, IT-boblen osv...

Håber da ikke det sker, men kan godt være alvorligt bange for det - allerede nu er der jo visse problemer med finansieringen af bygerier m.v. på de kanter.

Boblen i Dubai sprakk vel delvis nå nylig, uten at det så ut til å ramme Emirates så veldig. At det er bobler som bygges opp i Midt-Østen er dt vel ingen tvil om, men spørsmålet er hvor hardt det vil ramme selskaper som f.eks Emirates når boblene begynner sprekke. Husk at EKs forretningsplan i stor grad baserer seg på å frakte passasjerer fra A til B via DXB og ikke bare passasjerer til og fra DXB
 
Boblen i Dubai sprakk vel delvis nå nylig, uten at det så ut til å ramme Emirates så veldig. At det er bobler som bygges opp i Midt-Østen er dt vel ingen tvil om, men spørsmålet er hvor hardt det vil ramme selskaper som f.eks Emirates når boblene begynner sprekke. Husk at EKs forretningsplan i stor grad baserer seg på å frakte passasjerer fra A til B via DXB og ikke bare passasjerer til og fra DXB

Ja det er jeg klar over, men der er vel et eller andet sted en naturlig grænse for hvor meget de kan vækste og hvor mange destinationer som er attraktivt at bruge DXB som hub for. Med de vækstplaner de har er det trods alt ikke så få pax de skal hente. For ikke at tale om de kan blive ved med at skaffe kvalificeret personale til at opretholde kvalitetsniveauet.

Ikke at jeg nødvendigvis siger det kommer til at ske, men der er altid en risiko ved så hurtige ekspansioner. Finansieringen af de mange fly skal vel også stå mål med indtjeningen. Der er vel grænser for hvor ubegrænsede midler de bruge.
 
Hvor stor kapasitet utgjør flybestillingene hos Airbus og Boeing? Jeg ser for meg at andre flyselskap kan ha vanskeligheter til å få fly pga disse kjempe ordrene fra sandkassen!
 
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

Normen her på forumet er vel at man ikke skal tro på piloter :p , men at det i løpet av noen år dukker opp et selskap fra sandkassen, tror jeg er rimelig bænkers. Om det blir EK, QR eller EY gjenstår å se. :)
 
Last edited:
Var en EK pilot som fortalte meg at de fra neste høst ( 2011 ) skulle begynne å fly til Oslo. Dette med en Airbus A330-200. De så dette som et bedre marked en København.

Så man kan alltid håpe, personlig tror jeg dette bare er løse rykter, men "we never know"

CPH er kontinuerlig i dialog med Emirates og med mindre der for meget nylig er sket ændringer, så er deres førsteprioritet i Norden stadig CPH - alting kan dog naturligvis ændre sig...
 
CPH er kontinuerlig i dialog med Emirates og med mindre der for meget nylig er sket ændringer, så er deres førsteprioritet i Norden stadig CPH - alting kan dog naturligvis ændre sig...

Man skulle tro at når alle andre selskaper tilsynelatende skal etablere seg på CPH/har CPH som førsteprioritet så ville det være fordelaktig for noen å legge sine ruter til andre destinasjoner.
 
Man skulle tro at når alle andre selskaper tilsynelatende skal etablere seg på CPH/har CPH som førsteprioritet så ville det være fordelaktig for noen å legge sine ruter til andre destinasjoner.

Nu er det jo sådan at konkurrence situationen indgår som en væsentlig parametre i forbindelse med ruteudvikling og det er klart at denne kan medfører at selskaber prioriterer markeder med mindre volume, men til gengæld med en mere gunstig konkurrencesituation - hvor det således kan være nemmere at vinde markedsandele.

Når vi snakker Emirates, har der været en meget lang dialog ang. opstart på CPH og det er ingen hemmelighed at CPH er meget interesserede i at få Emirates ind og derved også tilbyde EK en aftale som er gunstig for dem.

CPH er formentig ganske tilfredse med at Qatar kom ind først, da det ikke skræmmer Emirates væk, hvorimod såfremt Emirates var kommet ind først, tror jeg Qatar havde holdt sig væk.

Så med Emirates på CPH åbner det for enten Qatar eller Etihad på OSL. Selvom CPH har været/er i dialog med Etihad så tvivler jeg på at vi vil se alle MEB3 på CPH...
 
Det var noen som påstod at Emirates trakk tilbake oppstart av CPH ruten pga de berømte tegningene. Stemmer virkelig det, eller var det andre årsaker?
 
Last edited:
CPH er kontinuerlig i dialog med Emirates og med mindre der for meget nylig er sket ændringer, så er deres førsteprioritet i Norden stadig CPH - alting kan dog naturligvis ændre sig...

Etter hva jeg har hørt, er Emirates i kontinuerlig dialog med både CPH, ARN og OSL..
 
Det er jo svært at spå om. Emirates CEO, Tim Clark, har hele tiden fastholdt at CPH var den eneste skandinaviske destination, som Emirates havde fokus på.
Når det er sagt, så er QR buldret ind, og har haft enorm succes på CPH (rygter taler om deres mest succesfulde ruteåbning i mange år), samtidig med at SK vækster fint på deres CPH-DXB rute. Så spørgsmålet er om Emirates vælger at kigge andetsteds, da det måske er knapt så sjovt at skulle ind og konkurrere med 2 succesfulde ruter.
En anden ting der kan gøre at Emirates vælger at holde sig fra CPH, er at man jo har et ganske fint codeshare arrangement med SK ud videre ud af DXB.

Når alt dette er sagt, så sætter jeg stadigvæk mine 10 cents på at Emirates indenfor de kommende 6 måneder annoncerer opstart på CPH.

Og for så at forholde os til overskriften, så er jeg overbevist om at vi iløbet af nogle år vil se en negativ effekt af den massive satsning som p.t. udføres af flyselskaber fra sandkassen. De kan ikke blive ved med at vækste på den måde de gør, og Emirates(i særdeleshed) udsætter sig selv for en enorm sårbarhed med de massive flåde investeringer de laver i wide body equipment.
 
Naar det gjelder flyselskapene i "sandkassen" - saa tror jeg at en skal vaere forsiktig med aa evaluere disse med Europa eller USA som "midtpunkt" - men ta med i alle betraktninger hvilke markeder som bygges opp for hver % oekning i BNP i India og tildels Kina....et av Indias problemer med veksten er at innenlands tilbudet, i form av baade flyseter og flyplass kapasitet ikke kan klare aa holde tritt med behovene....og det er her at "sandkassen" er ideellt plassert for aa ta en stor del....
 
Back
Top