Emirates bestiller nye 32 A380

Someone

Moderator
Medlem
Som om ikke de 58 allerede i bestilling eller levert (10) var nok, så flesker Emirates til og bestiller 32 A380 til, hvilket vil gi dem totalt 90 stykker:wow:

http://event.airbus.com/airshows/il...mirates-orders-a-further-32-airbus-a380s.html
Dubai based Emirates Airline has ordered a further 32 A380s from Airbus, taking their total firm orders for the iconic flagship of the 21st century to 90 aircraft. The order has a list price of US$ 11.5 billion. The agreement was signed in a ceremony today at the Berlin Air Show witnessed by German Chancellor Angela Merkel, by Emirates Airline Group Chairman and CEO His Highness Sheikh Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, and Airbus President and CEO Tom Enders

Gjeeeesp, er det bare jeg som finner gulfselskapene totalt uinteressante?

Skjønner f.eks. ikke hva som er så fantastisk med en transfer i ørkenen midt på svarteste natta og det å bryte opp en 12-timers flight til 2 x 6-7 timer.

Last edited:
Helt vanvittig.

Ikke hver dag noen svir av 77 milliarder kroner!

Blir spennende å se i årene fremover; hvem som om 15 år flyr rundt med disse maskinene :) Emirates er vel ikke kjent for å ha den eldste flåten rundt forbi!

Ja, de skal jo bygge verdens største flyplass - så da bør de også ha den største samlingen av verdens største fly.

Dra til sjøs!!!!!!!!!!
Jeg håper Emirates har gjort grundige markedsundersøkelser for dette gigant kjøpet.
En enorm stor fjær i hatten til Airbus og spiker i kista for 747-8i.

Her tok Airbus et kjempeskritt i retning av breakeven for A380 prosjektet.

Neste 'bølge' maskiner er vel high-density seating beregnet på India/Pakistan/fremmedarbeiderrutene ...

Ukens utgave av The Economist har en lang artikkel om flyselskapene Emirates, Qatar og Ethiad med analyser og fremtidsutsikter. Tittelen på artikkelen er "Rulers of the new silk road" og ingressen taler igrunnen for seg selv: The ambitions of the three Gulf-based "super-connecting" airlines are bad news for competitors but good news for passengers."

Shitt pomfritt! Dette var bare rått, her tenker jeg Airbus og A380-teamet
feirer med kake så det holder. En flåte hos Emirates på hele 90 A380
er bare sinnsykt, denne ordren unner jeg Airbus!

Ukens utgave av The Economist har en lang artikkel om flyselskapene Emirates, Qatar og Ethiad med analyser og fremtidsutsikter. Tittelen på artikkelen er "Rulers of the new silk road" og ingressen taler igrunnen for seg selv: The ambitions of the three Gulf-based "super-connecting" airlines are bad news for competitors but good news for passengers."

Artikkelen finnes her:
http://www.economist.com/node/16271573

The ambitions of the three Gulf-based “super-connecting” airlines are bad news for competitors but good news for passengers

....og det er meget interesant lesing!

Gjeeeesp, er det bare jeg som finner gulfselskapene totalt uinteressante?

Skjønner f.eks. ikke hva som er så fantastisk med en transfer i ørkenen midt på svarteste natta og det å bryte opp en 12-timers flight til 2 x 6-7 timer.

I mitt tilfelle er er direkterute OSL-CGK utenfor rekkevidde til all sin tid, derfor er dette meget kjærkomment for egen del. Har lagt min elsk på araberselskapene som virkelig svinger seg service og prismessig. Nå er det vel bare å vente til første araber kommer til OSL enn i mindre format enn A380.

I mitt tilfelle er er direkterute OSL-CGK utenfor rekkevidde til all sin tid, derfor er dette meget kjærkomment for egen del. Har lagt min elsk på araberselskapene som virkelig svinger seg service og prismessig. Nå er det vel bare å vente til første araber kommer til OSL enn i mindre format enn A380.

Amen. Å dele opp 12timers flighter i to er helt topp, og man reduserer muligheten for blopropp. Kan love dere at sitter man lengre en 8 timer i Eco klassen blir man lei. Blir rett og slett for trangt til og få beveget på benene nok til at man føler seg comfortabel med sittestillingen/benplassen.

Min neste tur til Østen kommmer med 95% sikerhet til og gå via sandkassa. Nettopp pga at man får en til tre timer til og strekke på føttene før siste etappe starter.

Det første som slo meg inn er: Stormannsgalskap!

Er dette første spiker i kista for EK? Dubai går vel heller ikke så veldig bra for tiden. Sotr krise i eiendomsmarkedet. Spørsmålet er om ikke markedet for Dubai er mettet. Strenge muslimske regler, og vestlige turister er jo ikke alltid den beste kombinasjonen?!?

BF:cool2

Er dette første spiker i kista for EK? Dubai går vel heller ikke så veldig bra for tiden. Sotr krise i eiendomsmarkedet. Spørsmålet er om ikke markedet for Dubai er mettet. Strenge muslimske regler, og vestlige turister er jo ikke alltid den beste kombinasjonen?!?

Stikkordet her er transferpax til Østen og Australia fra Europa og vice versa.

Ganske hårete satsing av EK her, og en kjempefjær i hatten for Airbus - denne unner jeg gjengen i TLS! :fly

Les artikkelen jeg linker til i post #10. Disse flyene er ikke primært for å frakte folk til og fra Dubai, og det er heller ikke EK sin forretningsplan. EK har i dag noe slikt som 80% transfertrafikk.

EK er i ferd med å bygge opp Dubai til noe som best kan sies å være en verdensomspennende transit-hub. Og pga lavere kostnader og store volumer vil de tradisjonelle i enda større grad oppdage fremover hvordan EK ikke bare vil stikke avgårde med store deler av veksten i interkontinental trafikk, men også spise av passasjerene deres, da de slik verden ser ut nå, vil ha store problemer å matche EK på pris

Hvis man også ser på regnskapstallene til EK, vil man se at de på tross av finanskrise og kollaps i Dubai, fortsatt tjener gode penger. Å frakte turister til Dubai er bare et biprodukt av det de driver med, transport via Dubai mellom Europa, Asia, Afrika, Oseania og til en viss grad Amerika er det EK driver med. Ta et eksempel: EK har i dag 3 daglige flighter til Johannesburg, samt 1 til både Cape Town og 1 til Durban......og 5 daglige Dubai-Sør Afrika er ikke for å frakte sør-afrikanere til Dubai.......

Man kan godt kalle det stormanngalskap, men det kan man si om Djengis Khan også.....i det han feide over alt på sin vei og endte opp med halve Asia i sine hender

Last edited:
Synes det er litt trist at ytterligere 32 slike flotte fly skal fylles med det mest juglete kabininteriøret i kommersiell luftfart.

Synes det er litt trist at ytterligere 32 slike flotte fly skal fylles med det mest juglete kabininteriøret i kommersiell luftfart.

Nå er det slik at EK er arabisk, og arabere elsker bling bling. Det er noe av sjarmen med å fly EK o.l.

Back