Embraere til "SAS Link"?

Re: SE-RSS - status

Har någon tagit upp en sak.
De flesta E195 som SAS Link flyr är eid av Chorus Aviation.
Samme firma som eier Falco som eier Cityjet.

Conspiracy theory

SAS Link Fleet

Fact links:
Chorus aquires Falco

The aircraft will be leased to Cityjet by its part-owner and leasing company, Falko. Falco recently acquired 11 SAS owned CRJ 900 aircraft previously operated by Cimber Air. Up to 4 of these aircraft are to be sold on, with 2 already sold to Estonian carrier Nordica (ES-ACK & ES-ACM)
https://flyinginireland.com/2018/06/cityjet-to-expand-fleet/

Bara som lite rolig fakta!

Har någon tagit upp en sak.
De flesta E195 som SAS Link flyr är eid av Chorus Aviation.
Samme firma som eier Falco som eier Cityjet.

Eller eide. Nå er jo i prinsippet 80% av de nye holdingselskapet bak Air Nostrum, CityJet-selskapene, Hibernian etc, i ferd med å eies av folka bak Air Nostrum

https://www.aviation24.be/airlines/...a-europes-largest-regional-aviation-platform/

On October 17, 2023, the management team of the Strategic Alliance of Regional Airlines (SARA) comprising executives from Air Nostrum and CityJet presented the new holding company. SARA is a union of nine European companies, including three regional airlines, and is set to become Europe’s largest regional aviation services group.

Eller eide. Nå er jo i prinsippet 80% av de nye holdingselskapet bak Air Nostrum, CityJet-selskapene, Hibernian etc, i ferd med å eies av folka bak Air Nostrum

https://www.aviation24.be/airlines/...a-europes-largest-regional-aviation-platform/

Sakset fra dagens Flight Global ;

Air Nostrum chief on why CityJet tie-up still has compelling rationale

Tue, 17 Oct 2023 11:40:00 GMT

Even though it has taken almost five years to get the deal over the line, the coming together of European regional carriers Air Nostrum and CityJet still has a compelling rationale, in the view of the Spanish carrier’s chief executive Carlos Bertomeu.

Sakset fra dagens Flight Global ;

Air Nostrum chief on why CityJet tie-up still has compelling rationale

Tue, 17 Oct 2023 11:40:00 GMT

Even though it has taken almost five years to get the deal over the line, the coming together of European regional carriers Air Nostrum and CityJet still has a compelling rationale, in the view of the Spanish carrier’s chief executive Carlos Bertomeu.

Men i mina ögon ser det ju ut som ett Joint Venture på Marketing, Crew och Maintenace. Det står ju längre ner följande:
Air Nostrum’s shareholders hold 80% of SARA, with CityJet’s shareholders owning the remaining 20%.

Med levering av SE-RSP i går, er alle de 10 E195. Dog står 2 på vedlikehold i EXT, og tror jeg aldri har sett flere enn 7 i trafikk samtidig?

At SAS har fått flere E195 merkes godt langs kysten. Mellom BGO og SVG, som jeg jevnlig følger, er de nå nesten enerådende i SAS sine avganger. CRJ9 har denne uken toppen gjort en rundtur eller to. For ett år siden var det helt motsatt.

Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

Har det vært uttalt noe om hva som er de fremtidige flåteplanene utover de Neo maskinene som nå er på vei inn?

Embraer maskinene er jo ikke akkurat fabrikk nye selv om de er relativt nye i SAS, så der må det vel taes noen valg om ikke så lenge? Men det hele blir vel nå kanskje en konsern beslutning som blir tatt av/sammen med AF/KL?

Har det vært uttalt noe om hva som er de fremtidige flåteplanene utover de Neo maskinene som nå er på vei inn?

Embraer maskinene er jo ikke akkurat fabrikk nye selv om de er relativt nye i SAS, så der må det vel taes noen valg om ikke så lenge? Men det hele blir vel nå kanskje en konsern beslutning som blir tatt av/sammen med AF/KL?

Jeg ser for meg Embraer 190-E2 eller Embraer 195-E2 vil være det mest sannsynlige. Skal være en kort konvertering fra generasjonen de har nå til E2-en for crew. KLM har også en god del E195-E2 i flåten som ville gitt mening i forhold til vedlikehold.

Embraer maskinerne har en gennemsnitsalder på næsten 15 år, så at betegne dem som relativt nye i SAS regi holder ikke. Tværtom kunne man betegne dem som relativt gamle, når man tager den samlede SAS flåde i betragtning. Her er gennemsnittet 8 år.

Jeg ser for meg Embraer 190-E2 eller Embraer 195-E2 vil være det mest sannsynlige. Skal være en kort konvertering fra generasjonen de har nå til E2-en for crew. KLM har også en god del E195-E2 i flåten som ville gitt mening i forhold til vedlikehold.

Har tenkt det samme selv, ellers er jo A220 inne hos AF.

Embraer maskinerne har en gennemsnitsalder på næsten 15 år, så at betegne dem som relativt nye i SAS regi holder ikke. Tværtom kunne man betegne dem som relativt gamle, når man tager den samlede SAS flåde i betragtning. Her er gennemsnittet 8 år.

Relativt nye i SAS sammenheng som i en maskin de ikke har operert tidligere, ikke i alder.

E195'erne er også kun en midlertidig løsning. De var billige at anskaffe, billige i drift, og der var masser ledige, så de kunne udfase 737'erne hurtigt. Problemet er, at både E2'erne og A220 er påvirket af de problemer som P&W har med levering og vedligehold af motorerne. Personligt tror jeg ikke, at vi kommer til at se en ordre lige foreløbigt før der er kommet styr på situationen, og når de så kommer en, så tror jeg det bliver A220 der bliver valgt, da SAS i såfald ville blive til ren Airbus, også selvom A220 reelt er et adopteret medlem af familien

Med tanke på at SAS ser ut til å gå mot sentralisering i CPH basert på at den norske og svenske stat nå er ute og at AFKLM er mer Hub&Spoke orientert så det vel ikke utenkelig at SAS trenger mindre fly enn A320 til å få opp frekvensen og rutenettet uten at skade yielden.

Da er jo en god ide å få inn flere E-jet, enten gamle E175/190 (i 1. omgang) eller nye E175-E2/190-E2/195-E2.
Kanskje AFKL og SAS kan få en god pris som launch customer av E175-E2 som er planlagt til 2027-28. E175-E2 kan være en grei erstatter av Cityjet CRJ900 med samme antallet seter men bedre rekkevidde og bedre komfort.

E175-E2 er i praksis lagt på is, og er større sjanse for at den aldri blir noe av enn at den noen gang kommer i drift.

Utfordringen med E175 er at kostnaden med den er alt for tett på de større brødrene og dermed mye høyere setekostnad.

E175-E2 er i praksis lagt på is, og er større sjanse for at den aldri blir noe av enn at den noen gang kommer i drift.

Utfordringen med E175 er at kostnaden med den er alt for tett på de større brødrene og dermed mye høyere setekostnad.

Nå forsto jeg at E175-E2 var utsatt et par år og ikke lagt på is.
Det er vel mange selskaper i USA som vil trenge etterhvert å erstatte deres E175 og så lenge de har regional scoop clauset i kontraktene så kan vel dem ikke gå opp i størrelse til E190-E2 (ihvertfall E195-E2).

SAS og Air France har vel også behov for en under 100 seter fly i fremtiden.
Det var derfor jeg tenkte at E175-E2 (80 seter) sammen med E195 (120 seter) ville passet fint inn i en fremtidig SK regional flåte.

Det er vel mange selskaper i USA som vil trenge etterhvert å erstatte deres E175 og så lenge de har regional scoop clauset i kontraktene så kan vel dem ikke gå opp i størrelse til E190-E2 (ihvertfall E195-E2).

Det var derfor jeg tenkte at E175-E2 (80 seter) sammen med E195 (120 seter) ville passet fint inn i en fremtidig SK regional flåte.

De kan heller ikke bruke E175-E2 med de samme scope clauses. Derfor fortsetter de å kjøpe E1

Embraer har selvsagt ikke offisielt gitt opp E175-E2, men per i dag så jobber de heller ikke med flyet. Det er ingen kunder til maskinen og jeg kan heller ikke se noen gode kandidater. Så med mindre noe plutselig endres er maskinen i praksis død.

https://www.airdatanews.com/new-tur...spended-according-to-embraer/#google_vignette

The chief executive said that the E175-E2 will remain suspended as long as the scope clauses of US airlines do not change.

Last edited:

Fremtiden i fly under 100 sæder er ikke jetfly, i hvert fald for SAS. Det segment bliver ATR og de nye små el-fly. Teknologien er så langt fremme, at flyselskaberne kan flyve de nye store regionalfly som A220 og E195E2 med omtrent samme omkostninger som de nuværende CRJ og lignende, og det er altså med 30-40 sæder mere at kunne tjene penge på.

Fremtiden i fly under 100 sæder er ikke jetfly, i hvert fald for SAS. Det segment bliver ATR og de nye små el-fly. Teknologien er så langt fremme, at flyselskaberne kan flyve de nye store regionalfly som A220 og E195E2 med omtrent samme omkostninger som de nuværende CRJ og lignende, og det er altså med 30-40 sæder mere at kunne tjene penge på.

Dette kan bli spennende:
https://www.embraercommercialaviation.com/news/e195-e2-lcy-steep-approach-certified/
(som nevnt av Someone i Embraer-tråden)

KLM har jo allerede stor operasjon på LCY, også AF.

Gir jo rom for evt. sette større fly på LHR, selge slots og øke frekvens ved hjelp av LCY.

Last edited:
Back