• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Embraere til "SAS Link"?

Er det nok maskiner å oppdrive? Er vel snakk om 14-15 maskiner Cityjet opererer i dag iflg. Platespotters.net.
 
Motorproblemene til E2 og 220 vil heller ikke bli løst med det første. Så ingen grunn til å 'oppgradere' foreløpig.
 
Det blir flere etter hvert , på sikt skal CRJ maskinene fra Cityjet erstattes av "jungel jet'ene".

Har hørt flere si dette men er det substans i det eller er det bare rykter / snakk? Er tross alt en stor forskjell på 90-seters CRJ og 135 eller hva det er i E195. Vil vel mere tro E195 er en måte å erstatte 737-700 og kanskje A319?
 
Har hørt flere si dette men er det substans i det eller er det bare rykter / snakk? Er tross alt en stor forskjell på 90-seters CRJ og 135 eller hva det er i E195. Vil vel mere tro E195 er en måte å erstatte 737-700 og kanskje A319?
Det er bare 114 seter i E195.
A319 har 150 seter og 737-700 har 141 seter.
 
E195 er sertifisert for 124, slik at med 114 seter er den har brukbar plass. Til sammenligning har vel selskapene i Lufthansagruppen (Austrian og Dolomiti) 120 i sine
 
Har hørt flere si dette men er det substans i det eller er det bare rykter / snakk? Er tross alt en stor forskjell på 90-seters CRJ og 135 eller hva det er i E195. Vil vel mere tro E195 er en måte å erstatte 737-700 og kanskje A319?

Kanskje det ville vært lurt av SAS å få inn E175/E175-E2 som erstattere (+ flere) til CRJ. Disse har jo ca samme setekapasitet som SAS sine CRJ. Og Embraer er jo ofte bedre likt blant passasjerne, har bedre range og bedre lastekapasitet enn CRJene.
Disse E175/E-2 kan jo brukes til å styrke nettverket enten iform av nye ruter (helst fra 1 hub*) eller øke frekvensen på eksisternde ruter. Og man kan dele piloter med deres større Embraer søster (E190/E-2).

*Imo bør SAS styrke CPH huben slik at SAS får et større og bedre nettverk (inkl på IC) og på den måten nå et større marked.
 
Last edited:
Kanskje det ville vært lurt av SAS å få inn E175/E175-E2 som erstattere (+ flere) til CRJ. Disse har jo ca samme setekapasitet som SAS sine CRJ. Og Embraer er jo ofte bedre likt blant passasjerne, har bedre range og bedre lastekapasitet enn CRJene.
Disse E175/E-2 kan jo brukes til å styrke nettverket enten iform av nye ruter (helst fra 1 hub*) eller øke frekvensen på eksisternde ruter. Og man kan dele piloter med deres større Embraer søster (E190/E-2).

*Imo bør SAS styrke CPH huben slik at SAS får et større og bedre nettverk (inkl på IC) og på den måten nå et større marked.

E175-E2 er i praksis død og kommer trolig aldri bli bygget

E175 har aldri slått an i Europa, og det er scope clauses for de amerikanske regionalselskapene (MAX 76/70 seter og MTOW begrensinger) som gjør at den selger veldig bra der

Forskjellen i tripkost opp til både E190 og E195 er også marginale, og setekostnaden betydelig lavere. For ruter der SAS trenger så få seter har de ATR-72 maskinene fra XFly
 
E175-E2 er i praksis død og kommer trolig aldri bli bygget

E175 har aldri slått an i Europa, og det er scope clauses for de amerikanske regionalselskapene (MAX 76/70 seter og MTOW begrensinger) som gjør at den selger veldig bra der

Forskjellen i tripkost opp til både E190 og E195 er også marginale, og setekostnaden betydelig lavere. For ruter der SAS trenger så få seter har de ATR-72 maskinene fra XFly

Godt oppsummert.:fly
 
Har hørt flere si dette men er det substans i det eller er det bare rykter / snakk? Er tross alt en stor forskjell på 90-seters CRJ og 135 eller hva det er i E195. Vil vel mere tro E195 er en måte å erstatte 737-700 og kanskje A319?

Der ikke mange ledige E195 LR på markedet. Ud over de 3 maskiner der er på vej til SAS Link, så er der i følge planespotters.net kun en 5-6 ledige fly hvoraf den de 3 fly der skal til DAT vil være de mest oplagte. Azul har desuden en del parkerede E195.

Der er kun produceret ca. 175 E195 LR, så markedet er ikke stort.
 
Det har i hvertfall nok crew til 6 maskiner i drift nå. Den 7. maskinen har stått i EXT siden 31/3, så antar vedlikehold

7 maskiner i drift nå, mens 2 SE-RSP og SE-RSO, ble fløyet tilbake til EXT i henholdsvis tidlig august og denne uken. Antar vedlikehold men er svært usikker på om de uansett har nok crew til flere enn 7 maskiner
 
7 maskiner i drift nå, mens 2 SE-RSP og SE-RSO, ble fløyet tilbake til EXT i henholdsvis tidlig august og denne uken. Antar vedlikehold men er svært usikker på om de uansett har nok crew til flere enn 7 maskiner

Vedlikehold
 
Back
Top