ELKJØP tilbud på kamera

Re: ELKJØP tilbud på kamera

Det var egentlig ingen som svarte på om det er gode grunner til å bruke mer penger på en D60 istedetfor en D40.

Noen som har synspunkter her?

BF:cool2 (som fortsatt ikke har fått kjøpt seg kamera!)

OBS, OBS, OBS

Jeg vet ikke hvem av dere som har kjøpt D40, eller ikke, men for all del, tenk dere godt om før dere kjøper noe av Elkjøp, eller Bonus for den del.

D40, er vel og bra, men skulle jeg investert i et nytt kamera, ville jeg iallfall prøvd å få ta i et D80, men det er på vei ut og det er ikke alle som har det lenger.

D80, har flere muligheter enn en D40. For all del, kjøp heller ikke Tamron, men Sigma. De leverer god kvalitet og jeg har aldre hatt noen problemer med mine objektiv.

Objektivene som følger med slike kit, er av dårlig kvalitet og du kan risikere vignittering i hjørnene (mørke kanter ute i hjørnene). Kjøpte nettopp et D90 m/18-105mm som følger med.

Det var da 2.500,- rett i dass. Har klaget til Nikon, men kommer ingen vei.
D90 i seg selv er helt fantasisk men objektivet er bare drit. Det går an å bruke i mørke vinterkvelder.

Så tenkt deg/dere godt om før dere går til Elkjøp.

Det var egentlig ingen som svarte på om det er gode grunner til å bruke mer penger på en D60 istedetfor en D40.

Noen som har synspunkter her?

BF:cool2 (som fortsatt ikke har fått kjøpt seg kamera!)
Vet ikke hva D60 er god for, i forhold til D40 (som jeg har), men har merket at det å ha 6mp har vært forlite av og til. Hadde jeg hatt valget nå, hadde jeg gått for D60. Det kan uansett ikke være dårligere enn D40 (ikke det at D40 er dårlig:old).

Airbus vs. Boeing .. Norwegian vs. SAS .. Molde vs KSU vs AES vs alle .. Rygge vs. Torp .. og nå Canon vs. Nikon. :p

Jeg kjøpte et Nikon D40 i sommer, mitt første speilrefleks. Har aldri hatt noen særlig interess for foto, så jeg tenkte det var et greit begynnerkamera. I alle fall når jeg kun betalte 2390.- for det. Har tatt masse bilder av forskjellige events jeg har vært på, og har vært strålende fornøyd med resultatene. Men det har kanskje noe med forventninger til resultat å gjøre? Det jeg ser, er at dersom jeg skal "blåse" opp deler av et bilde, så burde jeg kanskje hatt flere sånne megapixeldingser.. Men til mitt bruk er det mer enn godt nok. Har tatt de aller fleste bilder med en Tamron 70-300.

Kan gjerne sende deg noen eksempler på bilder jeg har tatt.

Vet ikke hva D60 er god for, i forhold til D40 (som jeg har), men har merket at det å ha 6mp har vært forlite av og til. Hadde jeg hatt valget nå, hadde jeg gått for D60. Det kan uansett ikke være dårligere enn D40 (ikke det at D40 er dårlig:old).

På hvilken måte har du merket at 6mp er for lite?

Det er jo ikke nødvendigvis megapixelen som er det avgjørende.....

Andre ting som kan være av større betydning er bildebrikken og optikken. Dette er like viktig :)

Hva med personen som styrer kamera ? Burde jo telle litt det også

Leorim har et poeng, der...

Ellers, som jeg pleier å si til en kollega, som har Canon (Jeg har da altså Nikon selv), da han hang opp noen svart-hvittbilder av sønnen sin: "Ha! Kan jeg kan ta fargebilder, jeg..." :D

På hvilken måte har du merket at 6mp er for lite?
Når jeg har tatt bilder på 55mm og det er egentlig passet med f.eks 100mm og jeg skal klippe det til så begynner bildet å bli kornete. Og når man skal zoome inn for å finne reg. Hadde jeg hatt f.eks 10.2mp så hadde kanskje bildet blitt bedre.

Har jo linse på 70-300mm, men ikke alltid det er tilgjengelig og kan bytte på et lite øyeblikk. Ønsker meg 18-200 jeg.....eller ihvertfall opp til rundt 100mm

Det er jo ikke nødvendigvis megapixelen som er det avgjørende.....

Andre ting som kan være av større betydning er bildebrikken og optikken. Dette er like viktig :)
Det er sant det

Hva med personen som styrer kamera ? Burde jo telle litt det også
Absolutt

En 2x forlenger er en billig måte å få dobbelt så lang brennvidde, og ja den stjeler lys. Har du den på f.eks en linse med blender 5,6 blir effektiv blender 11,

Det er vel ikke helt korrekt? Man mister riktignok to blendertrinn, men man dobler ikke tallet, dvs, et objektiv med største blender 5,6 får med 2x TC 7,1 største blender.

Det sagt, tc egner seg dårlig til billige entrylevel-objektiver, så det er nok ikke noe å satse på :rolleyes:

Det er vel ikke helt korrekt? Man mister riktignok to blendertrinn, men man dobler ikke tallet, dvs, et objektiv med største blender 5,6 får med 2x TC 7,1 største blender.

Det er jo bare å forsøke det! Sett en 2x på en hvilken som helst linse, og se hvilket resultat du får! Jeg tror ikke du har prøvd dette!?

Jeg får i allefall ikke større blender enn 11 med mitt 400mm F5,6 + 2x, men så kan jo ikke jeg trylle heller da!;)

Med 300mm F4 +2x får jeg største blender 8. Fortell meg hva er korrekt her? 6,3 kanskje? fordi det er 2 F-stop? Gid det hadde vært så vel!!!

OBS, OBS, OBS.......For all del, kjøp heller ikke Tamron, men Sigma. De leverer god kvalitet og jeg har aldre hatt noen problemer med mine objektiv.

Men har du prøvd Tamron? Sikkert ikke!!

Jeg sier ikke at Sigma ikke leverer bra resultater, men at de har hatt en tendens til å levere dårlig sammenskrudde objektiver. En kan fort få overraskelser ved at smådeler faller av- som igjen fører til behov for rep. Etter en dyr rep er de gode som nye igjen og varer sikkert lenge, men da har de brukt lock-tite, og da spørs det om de får den fra hverandre igjen om noe nytt skulle skje!

Dessuten har Sigma en brunering utenpå for å gjøre det mer eksklusivt, og det er ikke tvil om at Sigma- objektivene er finere å se på enn Tamron sine, som har et veldig billig utseende (dog sier ikke dette noe om kvaliteten forøvrig). Dette belegget har lett for å bli slitt av i kantene ved litt røff bruk, og da blir de i allefall ikke pene å se på lenger!!

Jeg har hatt flere både Sigma og Tamron objektiver, og er ikke i tvil om hvilket merke som gir de skarpeste og mest detaljerte bildene. Det er Tamron, som med enkelte modeller konkurrerer tøft med både Canon's og Nikon's proff- objektiver!

Men teller utseendet mer enn bruken, velg gjerne Sigma!;)

Back