Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

KjetilK

ScanFlyer Blue
Jeg kom over denne, og ser den ikke nevnt her: http://luftfart.media/2017/03/15/avinor-vil-teste-el-fly-i-nord-norge/

Avinor vil teste el-fly i Nord-Norge
[...]
Vi er sikre at vår ekspertise og infrastruktur er velegnet for å teste ut elektriske fly live. Vi kan også bistå med betydelig tilrettelegging og vil vurdere finansiell støtte, forteller Mosvold Larsen.

Så, det ser ut som man tenker på det som en redning for kortbanenettet i Finnmark... Det er nok et lite stykke fram til særlig store fly, men mindre fly på FOT-rutene der vi uansett er inne med penger høres spennende ut.

Jeg tenker også at det kunne vært interessant om man kunne legge ned en lineær motor i rullebanen som hjelp til aksellerasjonen. Spennende muligheter.
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Det ser ut til å være veldig langt frem til passasjertransport. Før man begynner med dette på kortbane må det designes, konstrueres og serifiseres for 'vanlige' baner før man i det hele tatt kan begynne å se på kortbane.

Men på lang sikt kan dette godt være veien å gå.
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Ja, det er sikkert langt fram, selv om det teknisk ikke ser fryktelig vanskelig ut.
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Ja, det er sikkert langt fram, selv om det teknisk ikke ser fryktelig vanskelig ut.

Det er kanskje fremtiden med elektriske fly, enkelt nok med motor og propell men størrelse, tyngde og effekt på batteriene er det verste og viktiske problemet.
Som elektrisk bil for 20 år siden.
Airbus har begynt med elektriske småfly og de har vel litt under en time i lufta før det blir veldig stille ombord.
Selv har jeg eid elektrisk båt og elektrisk bil og har tro på slikt, men før det blir 30 pax på kortbane nettet med elektriske fly så tar det enda noen ti-år og slett ikke utelukket..:up:
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Bjørn Fehrm har Leeham har i sommer holdt på med en føljetong hvor han ser på og diskuterer muligheten rundt elektriske fly, og fra en relativt realistisk tilnærming. Det vil se de ser på kortdistanse, og hvordan og hva som må til for å f.eks få et relativt lite fly som ATR-42 til å bli elektrisk drevet

Han har nå kommet til del 9, så er bare bla seg bakover

https://leehamnews.com/2017/08/25/bjorns-corner-electric-aircraft-part-9/

Bjorn’s Corner: Electric aircraft, Part 9

Nå har han nødvendigvis ikke løst koden, men endel litt interessante aspekter og problemstillinger som diskuteres
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Dette var interessant. Store effekter. Egentleg er forbrenningsmotor rimeleg smart!
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Elektriske fly i kommersiell rutetrafikk vil det nok aldri komme. Til det vil nok batteriene være alt for tunge i forhold til effekten som lagres i disse.
Jeg har lest at framtidens batterier maksimalt vil ha en effekt/vekt-ratio tre ganger så stor som i dag.
Det er jeg redd vil bli for lite.
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Elektriske fly i kommersiell rutetrafikk vil det nok aldri komme. Til det vil nok batteriene være alt for tunge i forhold til effekten som lagres i disse.
Jeg har lest at framtidens batterier maksimalt vil ha en effekt/vekt-ratio tre ganger så stor som i dag.
Det er jeg redd vil bli for lite.

Det kommer jo helt an på hva du mener med elektriske fly. Hvis det er oppladbare du mener, så er jeg enig i at det ser litt tungt ut nå. Men hvor mange trodde på oppladbare biler på 50-tallet?
Hybrider og brenselceller kommer garantert om ikke lenge.
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

Avinor og NLF skal teste ut el-fly
Flyet leveres sommeren 2018, og skal primært brukes til demonstrasjon.

Med elektriske fly åpner det seg helt nye muligheter i luftfarten, og flere internasjonale produsenter jobber intenst med å utvikle elfly. Det er grunn til å tro at de første kommersielle rutene med elfly etableres før 2030, og da helst med Norge som arena.
http://media.avinor.no/pressrelease...-kjoepe-norges-foerste-elektriske-fly-2296939
 
Re: Elfly som redningen for kortbanenettet

http://www.telegraph.co.uk/news/world/china-watch/technology/new-electric-aircraft/

De har jo holdt i flere år å snakke om dette som om det er rett rundt hjørnet.

Jeg foretrekker å innta posisjonen som teknologirealist. Å erstatte stempelmotoren i en/to-motors propellfly er ganske enkelt og nesten like lett som det var å erstatte stempelmotoren i bilen. Det store problemet er når man vil forsøke å erstatte gassturbinen med en elektrisk drevet skrivebordsvifte, fordi systemene på en Boeing 737/777 osv. er noe helt annet enn i en Cessna 172

Bare èn jetmotor (og dens turbiner) produserer nok energi til å:

1:Sørge for stort nok turtall til at fanen drives hurtig nok rundt til å produsere ca 80-85% av total thrust til motoren
2:Sørge for driften til èn generator som leverer ca 35-50% av energiforbruk (så lenge en annen generator er online)
3:Sørge for å gi bleed air til packs for drift av trykk-kabinen slik at man kan overleve i høyden og være komfortabel når det er mer en -30 grader på utsiden
4:Sørge for å gi bleed air til anti-icing av vinger og motorer (ikke snakk om at en Dreamliner leveres med de-ice boots på vingene!)
5:Sørge for å drive èn hydraulikkpumpe på fly hvor man må ha hydraulikk for å i det hele tatt kunne styre maskinen
6:Holde flyet i gående i climb selv om den andre motoren svikter på en ME-maskin når som helst iløpet av takeoff roll.

En batteridrevet vifte erstatter slettes ikke dette på et tiår, det er jeg viss på, spesielt ikke med tanke på hvor lang tid det har tatt å utvikle avanserte jetfly slik vi kjenner dem idag og hvor mye vanskeligere det er å utvikle batteri-teknologi som kan servere enorme mengder energi for lite vekt og lades hurtig opp igjen uten at pax brenner opp.

Men hvis man hadde bygget en atomreaktor som kunne lade batteripakken mens du fløy, da snakker vi:-)
 
All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

I følge konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor skal all flytrafikk i Norge være elektrisk innen år 2040.
Fra Aftenbladet, dessverre bak betalingsmur:
Flyene brenner fortsatt drivstoff som slipper ut store mengder CO2, men det kan gå mot slutten, ifølge konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.
– I 2040 skal all flytrafikk her i Norge være elektrisk. Vi starter i det små og utvikler oss og legger til rette for kortbanenettet først og senere for at hele landet skal betjenes med elektriske fly i passasjertrafikken.
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/Mg1a8K/Avinor-All-flytrafikk-i-Norge-elektrisk-innen-2040
 
Re: All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

Kanskje realistisk om flytrafikk betyr hurtigtog mellom de store byene
 
Re: All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

Knallbra! Om det er teknisk mulig å få det til vil bare fremtiden vise, men når vi ser på hvordan el-bilene har utviklet seg på bare 10 år har jeg tro på at vi kan få til noe hvis alle myndigheter legger til rette for det. DFP blir ofte latterliggjort for sine utspill om el- fly, men om man ikke har ledere som våger å tro og å satse vil utviklingen gå mye tregere.

Målet må jo uansett være å på lang sikt bli kvitt alt fossilt drivstoff, og et sted må man starte. Så får vi bare håpe at teknologien etter hvert kommer på plass.
 
Re: All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

DFP mener det bør være mulig å ha elektriske fly på kortbanenettet i 2025? Er det i det hele tatt en eneste produsent som går i tanker om å lage et elektrisk fly i passende størrelse som kan bruke kortbanene? De konseptforslagene jeg har sett ser ikke akkurat ut til å være tilpasset norske kortbaner vinterstid. Greitt nok å være framsynt, men med tanke på hvor lang tid utvikling, sertifisering m.m. tar i luftfarten blir det useriøst.

Minner meg om hypen med elektriske drosjer men en hel masse små elmotorer. Ift. utnyttelse av energien er det mere effektivt med en stor rotor enn masse små... Nuvel
 
Re: All flytrafikk i Norge elektrisk i 2040

Kona til Dag:
Du er neimen ikke mye dagsaktuell selv om du har en slik toppjobb i Avinor...

Dag dagen derpå:
I 2040 skal all flytrafikk her i Norge være elektrisk
 
Back
Top