SQ321
ScanFlyer Gold
Eksportnæringen er misfornøyd med direktekapasitet til Kina
Interessant artikkel fra Kyst.no der eksportnæringen med Marine Harvest i fronten synes direktekapasiteten til Kina er alt for lav:
https://www.kyst.no/article/marine-harvest-synes-eksportmulighetene-til-kina-er-for-daarlige/
Med tanke på arbeidet Avinor gjør både på pax og ikke minst frakt så stusser jeg litt over at de ikke har kommet lengre. Ja, det tar vesentlig mer tid å få på plass en pax rute men innenfor frakt så er det en helt annen fleksibilitet til å kunne starte direkteruter. Som nevnt tidligere så har myndighetene er viktig rolle i opprettelsen av nye ruter, og kanskje spesielt til Kina. Når bransjen nå sikter direkte mot Nærings- og Fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet så er det jo ting som tyder på at de er alt for passive her? Hvorfor er de det? Er det lobbyistene til SAS og DY som styrer showet?
For ikke å snakke om Hainan som har søkt om rettigheter til OSL men der det ennå ikke har skjedd noe, samtidig som de i mellomtiden har annonsert en rekke andre nye ruter. Stusser litt på dette da regjeringen er så klar og tydelig på at de skal legge til rette for at sjømatnæringen skal vokse videre samtidig som de ikke gjør en innsats for å tilrettelegge for direktekapasitet til det enorme kinesiske markedet.
Interessant artikkel fra Kyst.no der eksportnæringen med Marine Harvest i fronten synes direktekapasiteten til Kina er alt for lav:
I en e-post fra Finn Langeland som er kommunikasjonssjef i Norsk Industri, til Statssekretær Roy Angelvik i Nærings- og Fiskeridepartemetet, kommer det frem at Marine Harvest ikke er fornøyd med eksportmulighetene som per i dag er til Kina.
Med et normalisert forhold til Kina, mener han tiden er tiden inne for å få på plass økt eksportkapasitet. - Transportkapasiteten vi har er litt lav. Generell industri og ikke bare sjømatsektoren mener dette.
https://www.kyst.no/article/marine-harvest-synes-eksportmulighetene-til-kina-er-for-daarlige/
Med tanke på arbeidet Avinor gjør både på pax og ikke minst frakt så stusser jeg litt over at de ikke har kommet lengre. Ja, det tar vesentlig mer tid å få på plass en pax rute men innenfor frakt så er det en helt annen fleksibilitet til å kunne starte direkteruter. Som nevnt tidligere så har myndighetene er viktig rolle i opprettelsen av nye ruter, og kanskje spesielt til Kina. Når bransjen nå sikter direkte mot Nærings- og Fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet så er det jo ting som tyder på at de er alt for passive her? Hvorfor er de det? Er det lobbyistene til SAS og DY som styrer showet?
For ikke å snakke om Hainan som har søkt om rettigheter til OSL men der det ennå ikke har skjedd noe, samtidig som de i mellomtiden har annonsert en rekke andre nye ruter. Stusser litt på dette da regjeringen er så klar og tydelig på at de skal legge til rette for at sjømatnæringen skal vokse videre samtidig som de ikke gjør en innsats for å tilrettelegge for direktekapasitet til det enorme kinesiske markedet.