Re: Ekspert tror SAS må kutte mye mer
SAS selger sine billetter dyrere enn DY i gjennomsnitt, og forskjellen er anslagsvis 30 øre NOK per ASK. Detter er et røft overslag, da RASK for DY i Februar 2013 var 0,39 NOK + ancillary revenue, som jeg tror pleier å ligge på 5-6 øre per ASK i snitt, og RASK for SK synes å være ca 0,75 NOK i Nov '12 -Jan '13 (DY hadde 0,43 NOK i hele 2012, men jeg har ikke regnet på gjennomsnittet for samme periode som SK rapporterer for).
Dette betyr selvsagt at SK ikke trenger å operere like billig som DY, men det betyr også at SK er avhengig av å kunne fortsatt selge sine billetter dyrere enn f.eks DY. Med det konstante yield-presset man ser så er det kanskje rimelig å forvente at yield'en til SK ikke kommer til så stige markant, men heller reduseres (om man nå ikke gjør noe dramatisk så gjør at passasjerene er villige til å betale mer for reisene).
Nå hadde DY en enhetskostnad i fjor på 0,45 NOK, og SK hadde en enhetskostnad på ca 0,74 NOK i Nov. '12 - Jan '13. Det viktigste er jo differansen mellom enhetsinntekten og enhetskostnaden. DY tjener vel litt penger med sitt forhold mellom kostnader og inntekter, men det gjør ikke SK. Kutter DY så må dermed SK kutte kostnader enda mer eller øke inntjeningen enda mer for å komme på plussiden.