Egypt Air til OSL

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Skal sjekke med OSL hvilken flytype ruten er satt opp med (om de vet det da). Jeg tipper på A321.

En maskin de forøvrig har 4 stykk av (alle levert i '97). Hadde jo vært hyggelig om de routet en av disse innom OSL på fast basis.

Noen som vet når det blir mulig å bestille billetter? Står fremdeles ikke noe om Oslo på egyptair.com...

Det ser fortsatt ikke ut til at Egypt Air har lagt ut billetter for salg på denne ruten. Noen som vet noe mer?

Står litt info i denne tråden på FT. Les innlegget datert 4. mai: http://www.flyertalk.com/forum/othe...rams/929125-egyptair-launches-oslo-route.html

This will be a charter flight, so no C/J fares will be available (i.e. no seat only sales). The flights will in fact start 02OCT09 with flight numbers MS3000/3001.

The 1x weekly Friday flight will route CAI-OSL-CPH-CAI with the following times (all times in local):

STD CAI: 13:45
STA OSL: 18:15
STD OSL: 19:15
STA CPH: 20:30
STD CPH: 21:30
STA CAI: 03:00

B738 from 02OCT09 then A321 from 30OCT09 until 26MAR10.

Ifølge kilden på Flyertalk er det ikke snakk om ruteflyvninger, men charterflyvninger:
This will be a charter flight and not a scheduled service. All seats are sold to Karnak and a Scandinavian tour operator. The purpose of this flight is not to connect to the Cairo hub or compete with LH or Star partners on the Oslo/Copenhagen market.
:8:

Min familie drev litt reiselivsbusiness nede i Egypt for en del år siden. Egypt Reiser(jeg tror faktisk virksomhetsnavnet er orddelt...) er vel EgyptAirs rep i Norge. Egypt Reiser[sic] hadde for noen år siden et lignende opplegg, men da kalte man det ved dets rette navn - charter - OSL-CAI en gang i uken. Dette var charter der vidreforbindelser etc var null problem, og jeg tror de fleste av Egypt Reisers kunder skulle til badestedene Sharm og Hurghada og fløy videre med innenriksfly. Selv fløy vi denne ruten og connected i CAI og drog videre til Luxor, på et gjennomgående EgyptAir-dokument.

Alt i alt - jeg tror det er samme opplegget som de kjørte den gang, bare at det nå heter rute. Den finansielle situasjonen for tiden gjør at jeg ikke tror vi skal regne med denne. Legg også merke til at OSL ikke vil bekrefte den, og ikke har noe info på sin side - der de ønsker AB, LX, US osv velkommen.

Ryktene mine vil også ha det til at ruteavdelingen i EgyptAir ikke hadde hørt om noen Oslo-rute - men at de ikke ville utelukke at charteravdelingen hadde tatt på seg noe....

EDIT: Ja, kanskje man har kommet videre, hvis man har published tider og lignende. Fra min tur med EgyptAir og min kjennskap til Egypt Reiser(jeg får vondt av å orddele...) så selger de 95 % sikkert også "seat only", og Egypt Reiser kan i egenskap av MS' rep godt utstede gjennomgående dokumenter ihvertfall rundtom Araberlandene.

Last edited:
hmm litt skuffende å høre at det blir kun som charter.... eg som kanskje har tenkt å reise til Kairo en gang i høsten... og kunne benyttet den ruten... :rolleyes:

hmm litt skuffende å høre at det blir kun som charter.... eg som kanskje har tenkt å reise til Kairo en gang i høsten... og kunne benyttet den ruten... :rolleyes:
Charter eller ikke, men benytte ruten kan du nok - de selger nok "kun fly" også. *-poeng er jo en annen ting.... så fremt den faktisk starter opp!

I reisebilaget til Aftenposten i dag så jeg en annonse for den "nye ruten" fra 25. September. (annonsen i regi av Egyptreiser/Atlantisreiser).

Oppstarten er kansellert:
Viktig informasjon vedr. direkte rute Oslo-Kairo.
Egypt Air har besluttet å ikke starte denne direkte ruten fra 25 september 2009. Bakgrunnen for beslutningen er lave salgstall.
Atlantis Reiser beklager dette på det sterkeste.
Kilde: egyptreiser.no

Synd at ruten ikke starter opp. EgyptAir hadde tatt seg fint ut på OSL.

Last edited:
Egypt Reiser? Men det er jo for f... meg på tide. Landet har jo ligget der det ligger nå i minst 5000 år. Kanskje mer også. Hvem vet. Få Egypt ut på tur så det får sett verden litt.

Vel, kanskje større suksess dersom DY starter fra OSL ? :8:

Som Nick sier, på tide, har selv lyst, men hadde da tatt LH før Egypt Air..

Tøft at de tør prøve seg på det. De har jo også billige biz-billetter med connection østover, så det må kanskje testet en eller annen gang.

Alle nye ruter er bra. Markedet vil jo bestemme om det er mulig å drive en slik rute. Håper på noe lavere priser da Egypt står på listen over land jeg ønsker å besøke.

hmm synd...

eg tror det hadde gått bedre dersom ruten blir startet som regulær rute , og ikke som charter.. for da kan folk bestille billett i nettsiden til EgyptAir....
Så kan reiseselskaper kjøpe seter hos flyselskapet. Tror det hadde gått bedre med salgstallet.

Er nok ikke så mange som vil tråkke rundt inne i Kairo i en eller to uker. De fleste vil ned til Sharm eller Hurghada (Rødehavet), og dit flyr norske charteroparatører hele året. Kanskje ble det klart for egypterne på et tidspunkt?

Tally-Ho

Back