• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Egypt Air nødt til å leie ut 1/3 av flåten

Someone

Moderator
Medlem
Re: Egypt Air nødt til å leie ut 1/3 av flåten

SAS kunne måske "låne" et par A330 fra denne samarbejdspartner.
hilsen
Ole
 
Re: Egypt Air nødt til å leie ut 1/3 av flåten

Er det virkelig så mye penger på å ha fly stående?
 
Re: Egypt Air nødt til å leie ut 1/3 av flåten

Er det virkelig så mye penger på å ha fly stående?

Ja. Fly er ekstremt dyrt, så enten eier man dem og da kunne man istedenfor hatt et par hundre millioner i banken som gir renter eventuellt så har man lån, og må betale lån og avdrag månedlig. Det er store penger for en gjenstand i såpass høy prisklasse. Eller så leaser man dem og da er det store leasingkostnader som månedlig må betales. Dessuten er det jo lønninger til crew man har ansatt for å operere disse flyene...

For de fleste som opererer fly går en overraskende stor anndel av flytiden med til å betale disse faste kostnadene. Det skal derfor ikke veldig mange ekstra timer på bakken i døgnet per fly til før regnskapene blir blodrøde, siden det er de "siste" flytimene som "gir pengene" til flysellskapet.
 
Back
Top