• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CSA sier opp 1/3 av de ansatte og parkerer fly

Someone

Moderator
Medlem
CSA, som vel akkurat hadde kommet litt i vater etter kuttene for en stund siden, virker være hardt rammet av Ukraina-Russland konflikten, og for og begrense tapene sier de nå opp nesten 1/3 av de ansatte og parkerer 6 A320

http://news.airwise.com/story/view/1411559584.html
CSA Czech Airlines will lay off a third of its staff, including pilots, as part of a restructuring hastened by a drop in demand exacerbated by the stand-off between Ukraine and Russia, the company said.
 
Ser ut som CSA får totalt USD 20 millioner av Korean Air og den Tjekkiske stat i en kapitalinnsprøytning for og klare seg gjennom vinteren.
Samtidig krever de (og sikkert EU) kraftig restruktureringen som nevnt i posten over
 
Det er nok greit med pengesterke koreanere i ryggen. Det kan dessverre se ut som om Korean Air bare har kjøpt seg masse problemer, særlig med tanke på at de har en minoritetsandel i Czech Airlines.

Ser også CSA nå flyr LH igjen, med kun en A330 og en rute, PRG-ICN. Dermed har CSA tatt over deler av trafikken til Korean Air. Så i praksis outsourcer Korean Air deler av sin IC-trafikk til sitt tsjekkiske datterselskap basert i Tsjekkia hvor lønnskostnadene er vesentlig lavere.
 
Det er nok greit med pengesterke koreanere i ryggen. Det kan dessverre se ut som om Korean Air bare har kjøpt seg masse problemer, særlig med tanke på at de har en minoritetsandel i Czech Airlines.

Ser også CSA nå flyr LH igjen, med kun en A330 og en rute, PRG-ICN. Dermed har CSA tatt over deler av trafikken til Korean Air. Så i praksis outsourcer Korean Air deler av sin IC-trafikk til sitt tsjekkiske datterselskap basert i Tsjekkia hvor lønnskostnadene er vesentlig lavere.


Korean bruker PRG som en slags mini-hub for Europatrafikk. Og grunnen til deres ene longhaulrute til ICN skyldes russiske trafikkrettigheter da Korean har brukt opp kvoten til Tjekkia, mens CSA har ledig kapasitet over Russland
 
Ryktene skal ha det til at CSA nå er like ved en konkurs. De fleste ansatte skal visstnok være sagt opp. Bookinger etter februar er ikke tilgjengelig.
 
Back
Top