• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Swiss med «sharkskin» på 777 flåten

Someone

Moderator
Medlem
Swiss med «sharkskin» på 777 flåten

Med mål om å spare 1% i drivstofforbruk skal Swiss kle sine 12 777-300ER maskinen med en såkalt sharkskin-film, som er laget i samarbeid mellom BASF og Lufthansa Technic. Dette skal da minske friksjonen i luften

https://www.airlinerwatch.com/2022/02/swiss-boeing-777-fleet-receives-shark.html?m=1

Starting in the middle of the year, a total of 12 Boeing 777-300ERs will gradually be fitted with the riblet films developed jointly by Lufthansa Technik and the German chemical company BASF.

The airline aims to reach a significantly reduced frictional resistance resulting from this modification and make its B777 fleet 1% more fuel-efficient and lower in emissions
 
Re: Swiss med «sharkskin» på 777 flåten

Austrian skal også få dette på deres 777-200ER, og ditto EVA på 777F.

Lufthansa Technik sier jo også de ser økt interesse for produktet deres her, etter som flyprodusentene stadig er forsinket med leveranser av nye fly.


https://aviationweek.com/mro/aircra...s-aeroshark-interest-rise-due-delivery-delays

Lufthansa Technik says interest in its AeroSHARK surface film is rising globally as older widebodies operate longer than planned because of delivery delays for new generation aircraft.
 
Back
Top