Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - sommer/høst 2022

Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Men CK kommer seg fram. Gjør som CK ! :colgate:

https://e24.no/privatoekonomi/i/KzV1rE/slik-ser-du-om-avreisen-blir-forsinket-allerede-foer-flyselskapet-varsler-deg?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no


(BETALINGSMUR)


Christian Kamhaug er én av de som sjekker slike ting. I helgen var han ekstra godt forberedt.

– Jeg reiste via London Heathrow Terminal 3 på lørdag med 15 fjortenårige gutter fra Gui Asker Håndball, og det gikk utrolig smooth, forteller han.
 
Last edited by a moderator:
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022


Noen fa heldige ble mindre berört enn andre.

Heile bransjen har en massiv problem. Flyselskapene, Flyplasser, ATC, det mangler folk all over the place. På toppen kommer restriksjoner i ATC siden en god del traffik som tidligere gikk via Belarus/Ukraina må reroutes og tvinges mot vest over Polen. Selvsagt er også disse luftrom ikke tom.

På toppen kommer en Corona sommerbølge, noen land har alrede endred sine bestemmelser for innreise og dette betyr enda mer stress i system.

Jeg har selv hadd en god del jobbreiser i de siste og kan bare si: Situasjonen er alvorlig, but: The worst is yet to come.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det virker som køene som ARN fortsetter i omtrent samme mengden som tidligere. Så Trafikstyrelsen og Swedavia burde vel forlengt ha kommet med enkelte begrensninger i hva selskapene kan tilby av kapasitet de neste par månedene, på samme måte som i AMS?
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det virker som køene som ARN fortsetter i omtrent samme mengden som tidligere. Så Trafikstyrelsen og Swedavia burde vel forlengt ha kommet med enkelte begrensninger i hva selskapene kan tilby av kapasitet de neste par månedene, på samme måte som i AMS?

Det er ikke bare-bare ... og hvem skal bestemme hva som skal kanselleres? Første skritt burde vært å sende folk over til T2 for å bli sjekket der og bruke en av tarmacbussene til kjøre folk over. Ikke noen løsning, men det kan fordele litt på trafikken ...
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det er ikke bare-bare ... og hvem skal bestemme hva som skal kanselleres? Første skritt burde vært å sende folk over til T2 for å bli sjekket der og bruke en av tarmacbussene til kjøre folk over. Ikke noen løsning, men det kan fordele litt på trafikken ...

Vel, de gjør jo dette blant annet på AMS

Poenget er at hverken flyplasser eller flyselskap kan drive å tilby et produkt de ikke klarer levere. Kan jo prøve det på hjemmebane :spin



Ellers ser jeg United nå kutter på EWR for å kunne gjennomføre et slags planlagt program i sommer uten for mye kaos

https://www.ch-aviation.com/portal/...lines-cuts-newark-capacity-to-mitigate-delays

United Airlines (UA, Chicago O'Hare) will pro-actively and temporarily cut 12% or 50 domestic departures daily at New York Newark from July 1 due to ongoing bottlenecks blamed on airport construction and other issues.
 
Last edited:
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Brussels Airline må kansellere 6% av flightene sine de neste par månedene for å få kabalen til å gå opp

https://www.aviation24.be/airlines/...en-the-staff-workload-675-in-july-and-august/

Brussels Airlines announced on Monday that it would cancel even more flights in order to satisfy, in the short term, the demand of the trade unions to lighten the workload. The number of cancelled flights in July and August corresponds to approximately 6% of Brussels Airlines’ flight schedule.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

På Heathrow blir det kanskje tvangskanselleringer av fly for å få programmet til å gå opp

https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#115573


Ser ut som de setter et tak på 100.000 avreisende passasjerer per dag frem til 11. september.

Litt usikker på de reelle konsekvensene, dog vil det jo bety begrensninger i salget, så kan kanskje være vanskelig få billetter derfra (enkelte dager)

100.000 avreisende betyr jo 200.000 totalt og tilsvarer jo et månedlig passasjertall på ca 7,5 mill. Men med Max 100k og en prognose på 104k som er solgt, så går jo ikke regnestykket opp

https://www.standard.co.uk/news/lon...8s_xKE84xBC-4SDoeLsqW3adCA#Echobox=1657620568

Heathrow tells airlines to stop selling summer tickets as airport introduces 100,000 passengers daily cap
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

De sliter litt i Australia også ...

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...MCvArNq8qWJ7NR3VOyccKByOXmiMgvkK9RCfMZ0ThwYSM

Two of Australia's major airlines are performing at some of their worst levels in history as frustrated travellers face delays and cancellations caused by severe weather and staff sick with Covid-19.

More than half of Qantas and Virgin passengers saw their flight either delayed or completely cancelled last week, in a horror seven days for the two airlines.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Det viser seg vel nok en gang at de norske permitteringsordningene viste seg å være gull verdt, ja så er det jo SAS streik og sånt, men selve bakkeproduktet virker da å fungere som normalt på OSL etc. Man blir iallefall ikke møtt med 4 timers sikkerhetskontrollkø på OSL. Kanskje det tar 15 minutter i stedet for de vanlige 3 minuttene. Men det overlever man jo.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Ser ut som de setter et tak på 100.000 avreisende passasjerer per dag frem til 11. september.


Emirates er mildt sagt forbannet.
The Dubai-based carrier said that on Wednesday it had been given 36 hours to comply with Heathrow's order, as the airport attempts to ensure it can operate without further travel delays during the summer travel peak.
...
"This is entirely unreasonable and unacceptable, and we reject these demands."


https://news.sky.com/story/flight-c...ts-heathrows-demand-it-cuts-services-12651782


Og samme med W Walsh fra IATA
"I am surprised Heathrow have not been able to get their act together better than this. Airlines have been predicting stronger traffic than Heathrow has been predicting ... they clearly got it completely wrong," Walsh told Reuters.
https://www.reuters.com/business/ae...f-slams-new-heathrow-restrictions-2022-07-12/
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Lukter søksmål lang vei. Ingenting som tyder på at advokatstanden har lidd noen nød under korona og etterfølgende av den [emoji2957]
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Lukter søksmål lang vei. Ingenting som tyder på at advokatstanden har lidd noen nød under korona og etterfølgende av den [emoji2957]
Og på toppen av det hele ønsket Heathrow for litt siden å øke passasjeravgiften med begrunnelse i tapte inntekter som følge av nedgangen i passasjerer etter corona. CAA satt visstnok en stopper for det.
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

Delta sendte en 330 til Heathrow for å hente ca 1000 strandede bagasjekolli ..

https://www.nytimes.com/2022/07/13/...ZKXxhq8AuEG91My7t6HAq-BmQU86Za7lfpF6Zmdk1hLGU

A Delta Air Lines plane packed with luggage but no passengers was flown from Heathrow Airport in London to Detroit this week, a Delta spokesman said on Wednesday. The luggage belonged to Delta customers who had recently traveled through Heathrow and were separated from their bags because of travel disruptions.

Delta decided to send the plane, an Airbus A330-200, to deliver 1,000 pieces of stranded luggage to Detroit on Monday, and from there the airline transported them to their owners across the United States “to accelerate movement of delayed bags,” said Morgan Durrant, the Delta spokesman, who described the move as a “creative solution.”
 
Re: Effekter av mannskapsmangel - overordnet status - Sommer 2022

26 LD3 med 40 kolli i hver burde gå greit.
 
Back
Top