Dystert fra Norwegian

Selv om tallene er røde så er de vel mer positiv enn hva man kunne forventet ut fra dystre spådommer. Drøye 5% i tap pr omsatt krone lar seg ta igjen igjennom de tiltak som er gjort i forhold til drivstofftilleggene.

Selv om tallene er røde så er de vel mer positiv enn hva man kunne forventet ut fra dystre spådommer. Drøye 5% i tap pr omsatt krone lar seg ta igjen igjennom de tiltak som er gjort i forhold til drivstofftilleggene.

Men Q2 er et kvartal man nesten må tjene penger i, og da er selv er lite tap skuffende.

La oss vente pa tallene fra de andre.

Jeg ser Delta har brent opp en Milliard Dollar i 2Q.

Nok en ting husker mange ikke.
Prisökningen kom sent (for mitt smak litt for sent) - i Mai og ga ikke full effekt i 2Q. Full utslag av ökningen ser vi trolig i 3 eller 4 kvartal, siden mange bestiller billetter pa forhand i god tid. Spesielt de sterk rabatterte billeter hvor ökningen blir störst.
Og - ja - jeg jerne sier det nok en gang, jeg tror vi ser nok en +100NOK runde. Rett og slett fordi marked vil baere dette og alle aktörer trenger mer inntjening. (LH har i disse dager öked sitt fuel surcharge igjen med +3 Euro pa korte ruter).

Tallene er ikke noe a vaere stolt av, mens setter man de i sammenheng med hva Air Berlin, Germanwings, Sterling etc leverer sa far man en bedre ide hvor det virkelig star med lavpris i Europa.

Jeg ser Delta har brent opp en Milliard Dollar i 2Q.

Delta hadde et overskudd på driften på litt over $100mill, mens den millarden $ de brente opp kommer fra nedskrivninger og er dermed uten cash effect.

Delta hadde et overskudd på driften på litt over $100mill, mens den millarden $ de brente opp kommer fra nedskrivninger og er dermed uten cash effect.

Nå har ikke jeg sett Q2 rapporten, men vet vi hvordan cash flow ser ut for DY i Q2? DY eier vel ikke så mye at man kan få ekstremt store nedskrivninger, men noe kan det vel være?

Oslo børs (som ligger på plussiden i dag):
NAS 11:15:24 42.00 +2.00 +5.00% 8 200
SAS-NOK 11:22:48 28.20 +2.60 +10.16% 217 200

Siste tallet på linjene er omsatt volum, ikke akkurat stort omsetningsvolum på DY i dag.

Fra NRK Dagsnytt kl 1230

Stort tap for Norwegian

Norwegian har tapt penger på driften i 2. kvartal i år. I fjor var resultatet 150 mill kr bedre. Både høye drivstoffpriser og driftsproblemer i Sverige skaper problemer for selskapet.

I Sverige har selskapet "lungebetennelse", sier adm.dir. Bjørn Kjos. Det er flytypen selskapet bruker i Sverige, MD-80, som ikke takler hardkjøret som kreves av Norweigans fly. Derfor settes disse flyene på bakken til leieavtalen utgår.

For å kurere den svenske lungebetennelsen inngår Norwegian samarbeid med Sterling. Norwegian skal konsentrere seg om innenriksmarkedet i Skandinavia og ruter fra Oslo, mens de overlater til Sterling å fly utenlandsrutene fra Stockholm.

- Når vi får brukt kapasiteten ut fra Norge, hvor vi har flyene, og i Sverige har Sterling mesteparten av kapasiteten utenom København, og da får de brukt den ut fra Stockholm, forklarer Kjos.

Selskapet merker de høye drivstoffkostnadene som er doblet siden samme tid i fjor, men likevel har Norwegian tatt inn nesten hele økningen ved å drive mer effektivt.

Analytiker Per Haagensen i Fondsfinans har tro på Norwgian framover. - Jeg tror selskapet har lysende utsikter. De har den laveste kostnadsposisjon i sitt marked, og er ganske kreative når det kommer til nye ruter og måter å organisere trafikken på. Men de vil merke en svekkelse, ved at høye billettpriser kan redusere etterspørsel, men på lang sikt vil vi ikke slutte å fly, påpeker han.

-
Vennligst ikke bruk sammenfatningen andre steder.

Noen som vet, eller tør anta hvordan det kommer til å se ut når folk begynner å bruke cash-points? Hvordan vil det slå ut på inntjeningen, vil de hente de inn fra BankNorwegian eller?
Vet der står en del mill i bonus uttak hos Sas f.eks

Dette er tatt fra artikkelen hos Dagbladet: http://www.dagbladet.no/dinside/2008/07/17/541049.html

Mulig journalisten har sitert dårlig, men jeg synes dette var litt selvimotsigende.:o

Vi blør på grunn av drivstoffprisene. Så enkelt er det. Synker oljeprisen til 100 dollar igjen, så tjener vi derimot penger i bøtter og spann, sier Bjørn Kjos.

I mai innførte Norwegian et drivstoffgebyr og dette ble økt allerede én måned senere. Samtidig har selskapet kuttet videre i kostnadene sine.

- Om man ser bort fra drivstoffprisen har vi klart å kutte kostnadene med 10 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Dermed har vi nesten greid å kompensere for økningen i drivstoffutgiftene, sier Kjos.

Fra NRK Dagsnytt kl 1230

I Sverige har selskapet "lungebetennelse", sier adm.dir. Bjørn Kjos. Det er flytypen selskapet bruker i Sverige, MD-80, som ikke takler hardkjøret som kreves av Norweigans fly. Derfor settes disse flyene på bakken til leieavtalen utgår.

Er de i så dårlig teknisk stand ?, andre klarer da å holde MD'ne i lufta en hel dag ....

Back