Dystert fra Norwegian

så det er "dystert" fra DY og "blodrødt" fra SAS.
Vel, her i huet får vi håpe kona får en god pris for sine aksjer

Jeg tipper at Norwegian vil trekke seg ut av Polen utover ruter fra Polen til Skandinavia i løpet av det neste året.

Norwegian’s core operation with positive EBITDA result of MNOK 28 2Q

http://www.norwegian.no/graphics/In...ts/Interimreports/2008/Q2_08_Presentation.pdf page 2

Norwegian fraktet 2,34 millioner passasjerer i andre kvartal, en økning på 47 prosent fra samme kvartal ifjor.

Men det koster mer å fly i disse dager, og resultatet falt dramatisk (se tabell).

Streiken kostet 25-30 millioner
Driftskostnadene, sett bort fra flyleie og nedskrivninger, økte med 73 prosent i andre kvartal sammenlignet med de samme månedene ifjor.

- Økningen i driftskostnader er i hovedsak relatert til økte fuelkostnader og økningen i produksjon. I tillegg, streiken i Avinor i mai er anslått til å ha redusert inntektene med 25-30 millioner kroner, heter det i kvartalsrapporten.

Tjener penger i Norge
Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier på presentasjonen at det er ingen store overraskelser.

- Selskapet tjener penger i Norge, men taper i Sverige og Polen. Vi hadde 200 millioner kroner i økte drivstoffkostnader i andre kvartal, sier Kjos.

Norwegian har tatt grep for å kompensere for de høye drivstoffkostnadene.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked...jgo=pos_rsiste

Ja, uten å ha satt meg helt inn i tallene tror jeg også Polen vil måtte begrenses til Skandinavia og muligens noe Syden ... Det er veldig vanskelig som et tredjelands selskap og trenge inn i et slikt marked og vi ser at også f.eks. Ryanair sliter i Polen.

Satsingen med Sterling vil få store virkninger på tilbudet i Sverige. Det skal bli veldig interessant å se hvordan dette vil slå ut på bunnlinjen.

Ja, uten å ha satt meg helt inn i tallene tror jeg også Polen vil måtte begrenses til Skandinavia og muligens noe Syden ... Det er veldig vanskelig som et tredjelands selskap og trenge inn i et slikt marked og vi ser at også f.eks. Ryanair sliter i Polen.

Her setter du fingeren paa noe viktig. Logikken til DY ledelsen har vaert at man skal vokse, vokse fort, fort. Begrensningen i det norske markedet er selvsagt der og da har de sett utenfor landets grenser og tatt det for gitt at formelen som har vaert en stor suksess i Norge vil funke overalt.

Som du sier, markeder er forskjellige og jeg tror det er lurt av DY aa begrense sine ambisjoner om 45-80 fly og konsentrere seg om markedet de har suksess i, faa sorte tall og bygge seg litt sterkere foer de satser videre ut i verden. De har for lite cash og er ikke solide nok enda til aa ta tresifrede roede tall hvert kvartal som SAS kan

Her var det mye sammenligning av både epler, bananer og pærer:rolleyes:

Hva var EBIT for DY i Norge? Har de opplyst om det?

Merk, jeg spør om EBIT, ikke EBITDA, EBITDAR, net income, eller annen måte å måle resultatet på?

Back