DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Det borde alltså vara möjligt att tjäna pengar på att flyga lowcost longhaul :-)

Detta är en mycket enkel och amatörmässigt uträkning, så jag kommer säkert att få skäll här på forumet för det, men det skiter jag i"

Greit regnestykke, men det er utelatt ekstrainntekter som bagasje/sete/WiFi/Mat osv.. Dette øker inntektene mye, uten særlig merkostnad for selskapet. Selve den lave grunnprisen på billetten er jo et godt eksempel på en såkalt Loss Leader. Jeg vil anta at folk på langreiser er mye mer betalingsvillig for dette også, så at resultatet kan gå godt i pluss er jeg ikke i tvil om...

Last edited:

Tror ni passagerarna som väljer Kjos interkontflygbolag kommer få betala för att välja säte, använda IFE, checka in bagage & få mat ombord?

Mig veterligen ingår mat i biljettpriset hos de allra flesta flygbolag på långa flygningar. Även hos charterbolagen Novair, Thomas Cook & TUIFly ingår mat på långdistans rutter till Thailand, Mexico, Karibien & Vietnam, dryck får pax betala. Detta av trivsel & säkerhetsskäl i kabinen. Mätta människor = mer lugna människor

er jo litt vanskelig aa bedoemme Norwegians produkt og slikt siden ingen vet hva det vil bli, men her tar DY steget inn i en helt annen liga.

lokkepriser paa rundt 3000 kroner er noe man ofte ser til NYC fra mange selskaper, jeg tviler sterkt paa at det blir noen avtale med selskaper om aa sende folk videre fra NYC, maa isaafall kun vaere VX eller B6 som vil vaere kandidat for dette.

Her skal man ivhertfall faa brynet seg. Ving mot ving mot United og SAS med gode businessprodukter og god benplass og full service bak gardina er noe annet enn ett patetisk SAS som opererer som et LCC selskap paa de rutene der de har faatt bank av DY. Og for the record: Business priser hos United til Oslo starter paa rundt 10K norske all in t/r i lavsesong, rundt 16K resten av aaret og det inkluderer neste hopp i USA ogsaa, samt evt norsk innenriks..

Lykke til skal de ihvertfall ha, men uten bonuspoeng, supre perks for eliter og konge business class, finner du ikke meg ombord i ett DY fly til 1000 spenn t/r engang

Men som FinnE sier, chartersalg blir viktig og jeg tror de kan lykkes til Thailand etc, men konkurrentene blir da ikke SAS, men TUI og andre slike selskaper. Til NYC er konkurransen knallhard og tror ikke engang Dreamliner er nok for at de skal lykkes

Ønsker DY og Kjos lykke til med satsingen på longhauls, og er spent på å se sluttresultatet.
Blir det, som noe av oss kan tenke oss, lokalt ansatte kabin crew (thai'er som kanskje flyr motsatt BKK-OSL) for å ta hensyn til selskapets lavprisprofil, og for å få subpart Q til å henge sammen på en måte som ikke påfører ekstra kostnader - så er det en løsning.

At Kjos skal få avtaler med de store charteroperatørene som deler markedet mellom seg i Europa og på longhaul (Thomas Cook og TUI) er vel ikke veldig realistisk, men at de kan få fylt opp noen seter fra noen mindre nisjeoperatører der er vel ikke umulig.

Tally-Ho

Og så er det en ting til: Hvordan skal dette henge sammen med kun to maskiner (selv om det er til å starte med)?
Snag på en maskin vil være vannvittig dyrt, og da tenker jeg ikke på deler/maintenance etc, men den tid / pris det tar å skaffe ekstern back up. Kjos vil måtte ha en long haul back up....Går et long haul fly ut av produksjon, ruller millionene.
Etter 14 år på long haul ut fra Skandinavia har jeg i det minste et lite bilde av det operasjonelle området.
Hos Thomas Cook Scandinavia har man en A330 eller i verste fall en B767 i UK stående i back up, og dette koster også penger, men i det minte er det selskapet intern her som står for back-up, back up gjennom wet lease er forferdelig dyrt, og flyene må finnes, og de kan ofte ikke stille når man skal ha de. Feil på fly er jo ikke noe man vet så mye om på forhand. Følgeforsinkelser på long haul er noe annet enn om en B737 fra OSL til BGO blir stående på tarmac noen timer ekstra.

Jeg håper i alle fall at det blir et norsk flyselskap med skandinavisk besetning ombord, og som i alle fall vil ligge i nærheten av det avtaleverk vi andre jobber ut fra. Hvis ikke kan man like godt sende Ryanair fra OSL til BKK, og det synes jeg ikke ville være en gevinst for skandinavisk luftfart, men sef. hyggelig for de av pax'ene som utelukkende går etter pris.

Tally-Ho
(Phuket)

Är det ens möjligt för ett flygbolag som vill bedriva verksamhet med betalande pax inom EU att registrera sin flotta i något skatteparadis utanför EU?
Jag tror inte det, vill Kjos interkontbolag bedriva flygverksamhet från Sverige, Finland eller Danmark må han registrera flygplanen i ett EU land eller i Norge.

Varför skulle Ving eller Fritidsresor/Startour vara intresserade av att flyga med Kjos interkontbolag till Thailand?
Idag köper Ving & Startour flygstolar på TG för sina pax på OSL-BKK. Vilket nedköp att byta flygleverantör från fullservicebolaget TG till Kjos LCC interkontbolag på en 12h flygning.

Last edited:

Varför skulle Ving eller Fritidsresor/Startour vara intresserade av att flyga med Kjos interkontbolag till Thailand?
Idag köper Ving & Startour flygstolar på TG för sina pax på OSL-BKK. Vilket nedköp att byta flygleverantör från fullservicebolaget TG till Kjos LCC interkontbolag på en 12h flygning.

Det høres nesten som at du vet hvilket produkt DY kommer til å tilby på IC allerede nå. Jeg er litt usikker på om alt er klart. I tillegg bør du vel regne med at DY gjør en analyse av markedet og sine konkurrenter før de presenterer det produktet de ønsker å tilby til potensielle kunder.

At DY får noen kontrakter med VING og andre operatører, fra mindre flyplasser hjemme, der ikke Thomas Cook (ev TUI el. tilsvarende) er helt som forventet...noen år har SAS hatt disse, noen år er det Sterling (Cimber) som ha vært der, nå er det DY, og det går stort sett på pris alltid. Men de tunge "rutene" fra OSL o.l til Thailand, Kanariøyene er gjennom alle år dekket opp av moderselskapets eget selskap (nå Thomas Cook, tidligere Scanair, Premiar. MyTravel....forskjellige navn, men den samme eierstruktur/ansatte).

Ingen ting er umulig, men at DY starter å fly VINGS/Thomas Cook's gjester parallelt med deres eget selskap til Thailand, kan jeg vanskelig tenke meg. Ving konsentrerer seg om Phuket, Krabi etc, og man har lagt ned milliarder i infrastruktur for kjedenes hoteller og i flyselskapet..., at man så skulle la en operatør som DY fly gjestene via BKK fremstår for meg som usannsylig, i alle fall i den nære fremtid.

Det er mye følelser i denne saken, og helt klart vil det være en fjær i hatten for DY om de kan få inn long haul i sin produksjon, det gjør de til en operatør som også blir kjent utenfor landets grenser, og vi snakker om prestisje..? Kan de attpåtil tjene penger på dette, og bite seg fast i markedet, så er det ganske fantastisk...ut fra det antall innbyggere vi tross alt har, og ut fra den begrunnelse av at Thai allerede flyr BKK fra OSL. samtidig som Thomas Cook og til en viss grad TUI fyller opp syd-Thailand med ferierende. De aller fleste til Thailand er tross alt ferierende, som skal til syd.

Til NewYork har vi jo allerede flere aktører fra OSL, eller..?
Og på toppen av dette hører vi om "Feel Air" som pønsker på de samme destinasjonene. En ting synes sikkert, det er ikke levebrød for alle operatørene til disse stedene fra OSL.

Tally-Ho

Jag har tyvärr flugit DY 73H till DXB en gång, något jag aldrig gör om!
ARN-DXB är väl att betrakta som "interkont" då DXB ligger i Asien?
DYs inflight koncept & värdelösa IFE imponerade inte alls på en sådan lång flight..
Kör de med samma kassa inflight koncept & IFE till NYC/BKK och det bara skiljer 1000-3000kr till TG/LH/OS/SK/LH/AY/AF/KL så är valet givet.

Utrolig å få til så mye innteresse for noe som kankje skal starte opp i 2013 !

Jag har tyvärr flugit DY 73H till DXB en gång, något jag aldrig gör om!
ARN-DXB är väl att betrakta som "interkont" då DXB ligger i Asien?
DYs inflight koncept & värdelösa IFE imponerade inte alls på en sådan lång flight..
Kör de med samma kassa inflight koncept & IFE till NYC/BKK och det bara skiljer 1000-3000kr till TG/LH/OS/SK/LH/AY/AF/KL så är valet givet.

Nå skal såvidt meg bekjent ikke DY fly interkontinentalt med B737 (selv om strengt tatt DXB kan defineres som IC), så man må vel regne med at B787-flyene til DY blir noe annet utstyrt enn B738. Jeg lurer litt på om vi skal vente å se hva som kommer før man dømmer det nord & ned...;)

Jeg håper at DY lykkes, men med oppstart i 2013 så kan de treffe markedet ganske dårlig om man skal tro på SSB sin prognoser som kom i dag. Rentenivået skal øke jevnt og trutt fremover mot et utlånsrenten på 7,5% i 2014. Lønnsnivået skal riktignok også øke, men hvordan vil det påvirke allerede godt belånte nordmenn og deres reisevaner? Vil man i 2013 bare hoppe på en kjapp tur til NYC slik kanskje mange er villige til i dag? Og hva skjer med oljeprisen de neste årene? De som kan sitt fag mener prisen vil øke og øke den kommende tiden. Og hva med en ny finanskrise? Leser man økonominyheter, eller bare følger de vanlige økonomiske bølgene, så bør neste nedtur komme i løpet av få år. Vil da Norge og nordmenn komme seg like greit gjennom som da finanskrisen slo til for fullt høsten 2008?

Men det finnes sikkert tilsvarende positive argumenter for at de vil treffe markedet bra også :) Kanskje vil andre som har bestilt 787 dukke under eller avbestille, nettopp pga. dårligere tider slik at DY kan fremforhandle lavere pris på sine maskiner?

Jeg håper at DY lykkes, men med oppstart i 2013 så kan de treffe markedet ganske dårlig om man skal tro på SSB sin prognoser som kom i dag. Rentenivået skal øke jevnt og trutt fremover mot et utlånsrenten på 7,5% i 2014. Lønnsnivået skal riktignok også øke, men hvordan vil det påvirke allerede godt belånte nordmenn og deres reisevaner? Vil man i 2013 bare hoppe på en kjapp tur til NYC slik kanskje mange er villige til i dag? Og hva skjer med oljeprisen de neste årene? De som kan sitt fag mener prisen vil øke og øke den kommende tiden. Og hva med en ny finanskrise? Leser man økonominyheter, eller bare følger de vanlige økonomiske bølgene, så bør neste nedtur komme i løpet av få år. Vil da Norge og nordmenn komme seg like greit gjennom som da finanskrisen slo til for fullt høsten 2008?

Men det finnes sikkert tilsvarende positive argumenter for at de vil treffe markedet bra også :) Kanskje vil andre som har bestilt 787 dukke under eller avbestille, nettopp pga. dårligere tider slik at DY kan fremforhandle lavere pris på sine maskiner?

Nå har det jo vist seg at det er de som satser i nedgangstider som blir vinnerne til sist, og det fører jo også til at de fleste blir ennå mer prisbevisste.

De som jobber med "Feel Air-prosjektet" sa tidligere at de planla ut fra oljepris på rundt 90 dollar fatet (den gang var det vel rundt 70-80 dollar for fatet), mens prisen i disse dager runder 100 dollar.

Om DY har lignende begrensninger omring sin oppstartsplan, er ikke godt å vite. Dreamlineren regnes for svært drivstoffgjerrig, men kapital- og avskrivningskostnadene er uansett veldig store på disse flyene..., så en plass går det kanskje en grense også for DY her?

Jeg vil ikke bli overrasket om Kjos, ved en eventuell oppstart av long haul, velger å organisere dette som et "eget selskap i selskapet", som igjen kan hindre at en ev. mislykket satsing der ikke medfører kollaps i hele selskapet, og som river med seg alt.

Det er meget dristig dette Kjos gjør nå, virkelig stort om han lykkes. Er det noen som kan klare det i Norge, så er det ham.
Men han vet også at dette er noe bortimot gambling - og vil han gamble med sitt eget selskap som risiko? Time will show...

Tally-Ho

Jeg vil ikke bli overrasket om Kjos, ved en eventuell oppstart av long haul, velger å organisere dette som et "eget selskap i selskapet", som igjen kan hindre at en ev. mislykket satsing der ikke medfører kollaps i hele selskapet, og som river med seg alt.

At akkurat det der kommer til å være modellen har vel vært klart fra dag 1.

Jeg vil ikke bli overrasket om Kjos, ved en eventuell oppstart av long haul, velger å organisere dette som et "eget selskap i selskapet

Var det ikke det som var planen i starten, som Kjos etterhvert gikk bort ifra?

Hvis dere leser tidligere tråder om emnet, og ser litt på E24 og DN, så sier Kjos/DY at det blir eget selskap. Blir spennende å se hvordan de i så fall løser det i forhold til ansiennitetslister, kollektivavtaler, betingelser, baser osv. Meg bekjent så har DY etablert et eget selskap for å starte opp i Finnland, utelukkende med kontraktansatte....noe som skaper litt diskusjoner internt.

Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Jag har läst att Thai Airways planerar sätta in fabriksnya Boeing 777-300ER på linjerna till ARN/CPH/OSL under 2012/13. Då ska sex st 747-400 pernsioneras.
De nya 773ER kommer ha modernast tänkbara IFE i ekonomiklass och en lyxig premiumkabin och Thai Air Cargo kommer med 773ER kunna öka kapaciten rejält till Skandinavien.
DY lär få tuff konkurrens av Thai Airways på linjen BKK-OSL.

Status
Not open for further replies.
Back