DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Fordi der jo tydelig kommer visse indlæg som kræver lidt modvægt...

Temate for tråden er at DY har valgt Dreamliner som langdistansefly. Hvorfor må dere absolutt ødelegge tråden med denne evige DY vs. SK kjeklingen?

Så nu kan man ikke blive taget seriøst - blot fordi man synes Kjos har sagt nogle tåbelige ting gang på gang - og fordi man deraf er nået til en konklusion af hvordan man opfatter manden :cry:

Du får tolke det dit du vil, men å skrive "LangRuteTåkeFyrste Kjos" synes ikke jeg innbyr til en seriøs debatt.

At man ikke liker Kjos eller måten han uttaler seg på er en annen sak. Personlig så synes jeg han er litt for tabloid for min egen smak, men jeg slenger ikke karakteristikker etter han.

Last edited:

Desværre er det jo ganske normalt her, at man bliver affærdiget med at være SK-fan eller Kjos-hader eller lign. hver gang man kommer med en kritisk bemærkning om DY eller Kjos. Det er absolut ikke noget der opmuntrer til en god dialog her. Det kan da ikke undre at det opfattes som halleluja-kor, når man gang på gang får dette skudt i skoene blot fordi man ikke nødvendigvis synes at manden er den store frelser :cry:

Med all respekt, akkurat det samme kan sies om man kommer med en kritisk bemerkning om enkelte andre selskaper. Dette må vel du kjenne til... Jeg har sagt det før, men det er ikke så kledelig å innta offerrollen ved enhver kritiske bemerkning som kommer.

Jeg registrerer jo at en vanlig akademisk nysgjerrighet og kritisk sans ofte oppfattes som at man er i den ene eller andre leiren. Jeg regner f.eks. med at du definerer meg i DYs hallelujakor, noe som i sannhet vil være langt fra min egen virkelighetsoppfatning.

Last edited:

Nu er der jo stadig forbedringer på vej - og langt fra alle optimeringer er vel implementeret i 2010-tallene. Desuden er der jo ingen der siger at SAS skal ned på samme lave niveau som DY. Det koster trods alt lidt mere at sørge for god service og drive et ordentligt netværksselskab og forhåbenligt, så er der også kunder der gerne vil betale lidt ekstra for et bedre produkt. Vi er trods alt nogle tilbage, der ikke altid behøver at købe de mest skrabede produkter ;)

Det samme sa man vel ved fremleggingen av rapporten for 2009, året før der osv. Enhetskostnadene er reduserte med 7-8% fra 2009, og man får vel håpe at denne kommer ytterligere ned når alle endringene er implementerte.

Nu er der jo stadig forbedringer på vej - og langt fra alle optimeringer er vel implementeret i 2010-tallene. Desuden er der jo ingen der siger at SAS skal ned på samme lave niveau som DY. Det koster trods alt lidt mere at sørge for god service og drive et ordentligt netværksselskab og forhåbenligt, så er der også kunder der gerne vil betale lidt ekstra for et bedre produkt. Vi er trods alt nogle tilbage, der ikke altid behøver at købe de mest skrabede produkter

Så du mener rett ut at DY ikke gir god service til sine passasjerer? Så fint at du " er en av de der ikke altid behøver at købe de mest skrabede produkter " som du så fint kaller det. Flyhi, wake up til dagens realiteter og velkommen ombord på DY's B787 når den tid kommer. :)

Flyhi, wake up til dagens realiteter og velkommen ombord på DY's B787 når den tid kommer.

Tror du virkelig 'den gjengen der' kommer til å våkne opp noen gang for å se at det finnes ett alternativ til SAS?

Når man ser måten og ikke minst mengden med negative kommentarer for ett flyselskap som det blir skrevet her, ja det er smått utrolig at det går an å være så "bitter".

Kjos er visjonaeren - han snakker tabloid til et publikum uten kunnskap. Han sier til sine medarbedere hva han vil at selskapet vil levere, og saa er det opp til disse, hvorav opptil flere er ex-SAS, aa oppfylle sjefens oensker. Og med et par Dreamlinere registrert i Karibien med polske piloter og thai kabin, vil de ha et klart kostnadsforsprang. Men hvis noen tror at det vil finnes 2000-kroners billetter i boetter og spann, tror jeg de vil faa seg en brutal oppvekking ... Snittprisen maa vaere langt hoeyere enn dette hvis de skal tjene penger, og da maa noen ogsaa betale dette ...

Er egentlig litt imponert over at det er mulig å radbrekke DY sitt intercontinental produkt så til de grader, 2 år før den første avgangen tar av!

Men hvis noen tror at det vil finnes 2000-kroners billetter i boetter og spann, tror jeg de vil faa seg en brutal oppvekking ... Snittprisen maa vaere langt hoeyere enn dette hvis de skal tjene penger, og da maa noen ogsaa betale dette ...

Jeg tror nok folk er klare over det, og iallefall vi som debatterer her inne. Billetter til 2000,- t/r vil vel knapt dekke kostnaden ved å fly TOS-LGW t/r, og selvsagt langt mindre kostnaden fra OSL til NYC. Det er vel også derfor Kjos har signalisert en "business class" for å hente ut noe mer betalingsvilje.

Jeg tror nok folk er klare over det, og iallefall vi som debatterer her inne. Billetter til 2000,- t/r vil vel knapt dekke kostnaden ved å fly TOS-LGW t/r, og selvsagt langt mindre kostnaden fra OSL til NYC. Det er vel også derfor Kjos har signalisert en "business class" for å hente ut noe mer betalingsvilje.

Folk & Folk, noen påstår allerede nå i 2011 at DY flyr til både BKK og USA , for de har hørt at Kjos har sagt det...

Folk & Folk, noen påstår allerede nå i 2011 at DY flyr til både BKK og USA , for de har hørt at Kjos har sagt det...

Det er klart at man finner eksempler på det meste.
Mitt poeng er at i den grad man er i markedet for å kjøpe seg flybillett så skjønner man minst like godt at en pris på 2000,- på OSL-NYC med DY er et utgangspunkt, som man skjønner at når SAS eller andre reklamerer med at de flyr for 345,- til London at også dette er et utgangspunkt.
Men det er jo flott at man har omsorg for de som mindre forstår...;)

Vi skjønner det, men nå tror jeg du overvurderer den jevne nordmann som strengt tatt er ganske så kunnskapsløs

Last edited:

Vi skjlnner det, men nå tror jeg du overvurderer den jevne nordmann som strengt tatt er ganske så kunnskapsløs

So be it. Da er ikke luftfarten noe spesielt case, og uvitenheten kommer til syne i andre situasjoner også. Da spiller det liten rolle hva man gjør og hvor etterettelig man er i sin informasjonsstrategi. Om alle/den jevne kunden er kunnskapsløs så vil alt bli galt eller alt blir rett. For alt vi vet så forteller informasjonsstrategene media om alle mulige forbehold, men kun en liten del av dette blir formidlet.

Se forøvrig min kommentar ovenfor.

Vi skjlnner det, men nå tror jeg du overvurderer den jevne nordmann som strengt tatt er ganske så kunnskapsløs

Jeg sitter vel med en følelse av at en del forummedlemmer her er i hvertfall like hukommelsesløs som du antyder at den jevne nordmann er kunnskapsløs;)
Er det noe DY har bevisst gang etter gang er at de vet utrolig godt hva de holder på med og at de kjenner sitt marked utmerket - jeg var selv blant de som var svært skeptisk til DY når de startet, noe jeg gav uttrykk for på forumet og kan vel konstatere at jeg tok feil på absolutt alle punkter !

Det er ingenting som tyder på at DY ikke gjøre hjemmeleksene sine grundig med tanke på IC oppstart og jeg er ikke sikker på at DY nødvendigvis ser på SK,TG,KL,Af og vennene deres som sine største konkurenter - derimot vil jeg ikke bli overrasket om en hybrid mellom dagens TUI/MyThomasCookTravel og nettverks selskap dukkker opp med en stor del av setene allerede solgt gjennom Star/Ving/YouNameItTours.

Last edited:

Jeg sitter vel med en følelse av at en del forummedlemmer her er i hvertfall like hukommelsesløs som du antyder at den jevne nordmann er kunnskapsløs;)
Er det noe DY har bevisst gang etter gang er at de vet utrolig godt hva de holder på med og at de kjenner sitt marked utmerket - jeg var selv blant de som var svært skeptisk til DY når de startet, noe jeg gav uttrykk for på forumet og kan vel konstatere at jeg tok feil på absolutt alle punkter !

Det er ingenting som tyder på at DY ikke gjøre hjemmeleksene sine grundig med tanke på IC oppstart og jeg er ikke sikker på at DY nødvendigvis ser på SK,TG,KL,Af og vennene deres som sine største konkurenter - derimot vil jeg ikke bli overrasket om en hybrid mellom dagens TUI/MyThomasCookTravel og nettverks selskap dukkker opp med en stor del av setene allerede solgt gjennom Star/Ving/YouNameItTours.

Joda, DY kan sikkert få det til å gå rundt, men hvis forbrukerene tror at en vanlig billett til NYC vil ligge på 2000kr t/r som Kjos prøver å få folk til å tro så tar dem feil.

Det er ikke DY jeg ikke har tro på her, den er kunnskapen om hva ting faktisk koster jeg ikke tror finnes

Propagandaen til Kjos er jo bare et av flere aspekter som gjør at jeg foretrekker å fly med andre selskaper enn Norwegian, selv om jeg i blant må bite i det sure eplet og fly med dem

Joda, DY kan sikkert få det til å gå rundt, men hvis forbrukerene tror at en vanlig billett til NYC vil ligge på 2000kr t/r som Kjos prøver å få folk til å tro så tar dem feil.

Det er ikke DY jeg ikke har tro på her, den er kunnskapen om hva ting faktisk koster jeg ikke tror finnes

Propagandaen til Kjos er jo bare et av flere aspekter som gjør at jeg foretrekker å fly med andre selskaper enn Norwegian, selv om jeg i blant må bite i det sure eplet og fly med dem

Så hva er da tillatt av "propaganda"? Skal man i reklame og PR fremstøt ta med alle ting med små skrift? Det er jo komplett urealistisk. Det gjør ingen selskaper, heller ikke de selskapene du vil fly med. Om folk er så kunnskapsløse som du hevder så er det ikke flyselskapets problem. Jeg betviler også at folk er så enkle. Folk lærer, selv om det av & til går litt sakte. Om DY reklamerer for et produkt som forbrukerne ikke synes de får når produktet er kjøpt & testet så mister DY de kundene. DY mister ikke kunder, så det tyder på at den "propagandaen" som Kjos kommer med er noe som kundene oppfatter at de faktisk får levert når de kjøper produktet.

At folk som misliker LCC'er per se ikke liker "propagandaen" til Kjos overrasker meg egentlig ikke så mye, for uansett hva Kjos ville sagt så hadde det ikke vært godt nok.

Last edited:

Mine Excel modeller (basert på kostnads beregningene for AF´s planlegging av CDG-SEA) viser at DY glatt kan legge ut 20-30 billetter under NOK 2000.00 pr. avgang til New York og fremdeles ha positive tall....og da tror jeg ikke det spiller stor rolle hva den egentlige snitt prisen er for ruten er...folket tror også at det koster under NOk 500.00 t/r med Norwegian til LGW - en pris jeg ennå ikke har klart å komme under på mine enveis turer så langt.

...folket tror også at det koster under NOk 500.00 t/r med Norwegian til LGW - en pris jeg ennå ikke har klart å komme under på mine enveis turer så langt.

Jeg er ikke sikker på at folket tror at det er prisen. Jeg tror at det er prisen en del personer vil at folk skal tro at det koster....;)

Folk har reist med fly i mange år og er vant til at ting ikke koster det samme hver dag.

Jeg gir faktisk folk litt mer kred enn som så. Reklamen viser priser på 199,- til div destinasjoner både innen- og utenlands, men jeg tror det er slik at de færreste som skal bestille billett tar det for gitt at de får sin ønskede reise til den prisen!
:fly

Og de fleste slike "drømmepriser" havner som regel helt andre plasser - altså billettene, ikke destinasjonene - og da tenker jeg på spesialtilbud som annonseres (eller avsløres bør vel kanskje være et bedre ord) på FT, MP, FP eller tilsvarende forum. Med andre ord, billige billetter til de som trenger dem minst?

Status
Not open for further replies.
Back