DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er det i det hele tatt noen som "trenger" billige billetter? Er ikke de strengt tatt kun et virkemiddel for å skape unødvendig reiselyst?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er det i det hele tatt noen som "trenger" billige billetter? Er ikke de strengt tatt kun et virkemiddel for å skape unødvendig reiselyst?

Unødvendig reiselyst? Hva er galt med at folk reiser?!
 
Re: DYs priser på IC (splittet fra DY og Dreamliner)

<mod>
Oppfordring til folket - forsøke å trekke nivået på denne tråden opp hvis du skal poste noe.
</mod>
 
Last edited:
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Men tilbake til emnet om priser. Lokketilbud er da ikke noe nytt i markedsføring. Prøv å dra på elkjøp og kjøp vaskemaskina som er annonsert til 1999 kr, de vil ikke selge den til deg, det er begrenset antall og lang ventetid. Dra på Bmw og kjøp den de annonsere fra 349000 og se hva sluttprisen blir. Men når DY reklamere for New York 1999 kr så gjør det at folk kikker innom DY først. Selv om den prisen ikke er tilgjengelig på den avgangen man hadde tenkt seg ender det oftest med kjøp alikevel selv om man da betaler litt mere en man hadde tenkt.
 
Last edited:
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Men tilbake til emnet om priser. Lokketilbud er da ikke noe nytt i markedsføring. Prøv å dra på elkjøp og kjøp vaskemaskina som er annonsert til 1999 kr, de vil ikke selge den til deg, det er begrenset antall og lang ventetid. Dra på Bmw og kjøp den de annonsere fra 349000 og se hva sluttprisen blir. Men når DY reklamere for New York 1999 kr så gjør det at folk kikker innom DY først. Selv om den prisen ikke er tilgjengelig på den avgangen man hadde tenkt seg ender det oftest med kjøp alikevel selv om man da betaler litt mere en man hadde tenkt.

Endelig en som har skjønt det. Når alt kommer til alt er det ren psykologi det er snakk om. Se bare på all den reklamen der prisen slutter 9. Dette er ene og alene salgstriks for at 1999 høres billigere ut en 2000, selv om at det på kontoen føles som 2000kr. Er ufattelig mange mennesker som biter på akkurat det trikset med den ene krona eller øret under et rundt tall. Og dette har Kjos og co lært seg å bruke for alt det er verd.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Det blir bra med DY og IC! Hva angår priser, er det egentlig så spennende å diskutere? Så lenge DY, SAS og andre selskaper vil klare å fylle flyene i tillegg tjene penger på operasjonen så er ingenting bedre enn det. Prisene i seg selv er underordnet. Mest kudos får det selskapet som klarer å fylle flyet selv om prisene er høye.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Jeg gir faktisk folk litt mer kred enn som så.
Helt enig. Jeg har inntrykk av at de aller fleste vet/skjønner at det bare er et lite antall av de billigste billettene på hver flyvning.
Folk er faktisk ikke så i tåkeheimen som enkelte her later til å mene.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

De som tror at noe flyselskap fyller flyene med kun annonserte priser er så blåøyde å dumme at det er direkte komisk.
Eksemplet over med elkjøp er veldig dekkende.
Alle burde forstå at annonserte priser er det veldig få av, hos alle i alle bransjer.

Men mener jo kanskje DY burde roe longhaul snakket litt, i alle fall til de vet når de kan få levert et fly.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

De som tror at noe flyselskap fyller flyene med kun annonserte priser er så blåøyde å dumme at det er direkte komisk.
Eksemplet over med elkjøp er veldig dekkende.
Alle burde forstå at annonserte priser er det veldig få av, hos alle i alle bransjer.

Jeg tror, i motsetning til enkelte andre her, at folk forstår såpass. Kanskje er de litt skuffet om de ikke får den annonserte prisen, men de forstår at ikke alle får kjøpe til den laveste prisen som annonseres. Folk skjønner også at selskapene ikke annonserer gjennomsnittsprisen.

Men mener jo kanskje DY burde roe longhaul snakket litt, i alle fall til de vet når de kan få levert et fly.

Tja, enkelte vil hevde at det er smart å bygge seg opp som en long haul operatør i folks hode før de starter med operasjonene. Jeg skjønner imidlertid at spesielt konkurrentene ikke liker dette, og synes det er propaganda osv. Sånn er det nå en gang, og det er vel ikke helt uvanlig at selskap i sin markedsføringsstrategi "glemmer" å fortelle hele sannheten.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Joe, forsåvidt enig i det. Men faren er at man sier "vi starter opp ganske snart" nok ganger. Så mister man troverdighet.
F.eks om SAS skulle annonsere San Fransisco igjen, er det nok mange som ville være skeptiske til dette. Noe med ulv-ulv effekten.
SAS har gått på den et par ganger, og føler nå at DY er i ferd med å gjøre det samme.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Joe, forsåvidt enig i det. Men faren er at man sier "vi starter opp ganske snart" nok ganger. Så mister man troverdighet.
F.eks om SAS skulle annonsere San Fransisco igjen, er det nok mange som ville være skeptiske til dette. Noe med ulv-ulv effekten.
SAS har gått på den et par ganger, og føler nå at DY er i ferd med å gjøre det samme.

Jeg ser det poenget, og er enig i at det er en potensiell fare. Nå er jeg litt usikker på hvor mye DY tar initiativet til disse oppslagene, eller i hvor stor grad det er resirkulering av gamle pressemeldinger. Men uansett kilde, så er poenget ditt der fortsatt.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Clouet med billigbiletter er at det lokker folk til å tenke "kanskje kan jeg ta en tur til NYC" - det koster bare et par laken. Det gir merkjøp, akkurat som Elkjøps annonser trolig gir mersalg av elektronikk.

Dette er jo kjernen til noe av DYs suksess når et gjelder utenlandsturer - "den nye danskebåten", som går til Polen, Berlin, Frankrike og Marokko..

Det har åpnet seg en ny virkelighet i reiseverden etter billigselskapenes inntreden. Det eneste som ikke har endret seg de siste 10 årene er vel at SAS-sjefen fortatt skal ha 10 mill kr i året for å bruke av andres penger.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Man skal ikke undervurdere folks intelligens. Folk forstår veldig godt at ikke alle billetter med Norwegian til NY vil koste 2000 kroner.
Alle flyeslskap har NOEN billige billetter både hit og dit, og at ikke alle får tak i disse er viden kjent. Lignende har vi i alle år hatt det med gratisbilletter med danskebåten - som gjelder kun på enkelte avganger. Litt av samme sak.

Og folk skjønner også godt at hvis Dreamlineren blir mer forsinket, så må Norwegian utsette lanseringen av langrutene på grunn av dette. Og at Dreamlineren blir forsinket, skjønner folk også at ikke er Kjos sin feil.

Kjos&Co har vist at de kan det de driver med. Enkelt og greit.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Kjos er visjonaeren - han snakker tabloid til et publikum uten kunnskap. Han sier til sine medarbedere hva han vil at selskapet vil levere, og saa er det opp til disse, hvorav opptil flere er ex-SAS, aa oppfylle sjefens oensker. Og med et par Dreamlinere registrert i Karibien med polske piloter og thai kabin, vil de ha et klart kostnadsforsprang. Men hvis noen tror at det vil finnes 2000-kroners billetter i boetter og spann, tror jeg de vil faa seg en brutal oppvekking ... Snittprisen maa vaere langt hoeyere enn dette hvis de skal tjene penger, og da maa noen ogsaa betale dette ...

Vi snakker om en helt ny generasjon fly, en revolusjon i flybransjen man ikke har sett maken til siden jet airliners kom på slutten av 50 tallet, kanskje med unntak av innfasingen av high-bypass motorer på tidlig åttitall.

Det er foreløpig kun 787 og A350 som beveger seg ut i denne nye verden. De som skal konkurrere i IC markedet kommer alle til å måtte skaffe seg den nye tids utstyr ellers er de ute av gamet. Det tar for lang tid å beskrive alle kvantesprangene men et av de viktigste med Dreamliner er at man har fjernet bleedair tappingen fra motorene og flyttet klima og trykkabin driften til frittstående elektrisk drevne kompressorer. Alle som har drevet litt med dette en stund forstår at å tappe en jetturbin for sårt tiltrengt kompressorluft og trykk er en hemsko av dimensjoner. Med å ha tettet denne enorme lekkasjen har det blitt svært mye enklere å optimere motorene til det de egentlig skal gjøre - å produsere thrust på billigste måte.

Hva angår polske piloter håper jeg Norwegian allerede har lært en lekse der. De pilotene som ble ansatt i WAW i 2006 kjente sin pris og solgte seg ikke en krone under markedet. Flyvertinne markedet kjenner jeg ikke, mulig at små nette thaidamer vil være en et fortrinn sammenliknet med dagens nordiske kabinpersonell. Uansett er det slik at personalkostnadene på flygende i Norwegian ligger på rundt regnet 16% av kostbasen og det er begrenset hvor mye man kan spare kun på personellbiten. Det har jo SAS fått smake med forsøket på å spare inn mange milliarder kroner på 20% av kostbasen, det går jo knapt om alle flygende i SAS går på jobb gratis.

Når det gjelder å snakke til et publikum uten kunnskap tror jeg du tar fantastisk feil. Flypassasjerene viser daglig at de setter pris på nye fly og nytenkende service. Sist men ikke minst Wi-Fi ombord.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Jag hittade detta på ett annat flygforum ang priset till New York, jag kan inte detta men det kan vara en indikation på hur många biljetter DY kommer sälja för 2000 kr

" SV: Norwegian longhaul.
Det är ca 6 000 km (600 mil) mellan Oslo och New York.

Kostnaden för Norwegian att frakta 1 passagerare (eller 1 stol i dagsläget) 1 km är ca 0,40 NOK (enligt bolagets egna siffror och detta skall vara inkl bränsle, räntor, amorteringar, personalkostnader, osv osv), så blir uträkningen:

6 000 x 0,40 = 2 400 kr x 2 = 4 800. Det är den kostnaden det kommer att kosta för bolaget att frakta 1 passagerare tur och retur OSL-NYC genomsnittskostnad.

Ett flygplan med 350 säten ombord: 4800 x 350 = 1 680 000 kr i kostnad för DY OSL-NYC tur och retur.

Ombord: 20 businessklassäten, en tur och retur kostar i genomsnitt 12 000 kr
Ombord: 330 turistklassäten, en tur och retur kostar i genomsnitt 5 000 kr.

Beläggning i genomsnitt 80%.

Business: 80% av 20 säten = 16
Turist: 80% av 330 säten = 264

Utäkning inkomster från biljettförsäljning blir:
Business: 16 x 12 000 = 192 000
Turist: 264 x 5 000 = 1 320 000

Cargoinkomster från OSL-NYC tur och retur 200 000.

Utäkning: 192 000 + 1 320 000 + 200 000 = 1 712 000

1 712 000 (inkomster) minus kostnad för bolaget 1 680 000 = 32 000 i överskott för bolaget.

32 000 kr i överskott för bolaget på 1 tur och retur OSL-NYC med 80% beläggning ombord (vilket förhoppningsvis kommer att ligga högre) och med en kostnad på 0,40 kr per passagerare per kilometer (vilket borde vara möjlig att sänka till 0,35) genom smarta IT-lösningar, slimmad organisation, förhindra för höga personalkostnader och framtida smarta inköp av bränsle.

Det borde alltså vara möjligt att tjäna pengar på att flyga lowcost longhaul :-)

Detta är en mycket enkel och amatörmässigt uträkning, så jag kommer säkert att få skäll här på forumet för det, men det skiter jag i"
 
Last edited:
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Jag hittade detta på ett annat flygforum ang priset till New York, jag kan inte detta men det kan vara en indikation på hur många biljetter DY kommer sälja för 2000 kr

" SV: Norwegian longhaul.
Det är ca 6 000 km (600 mil) mellan Oslo och New York.

Kostnaden för Norwegian att frakta 1 passagerare (eller 1 stol i dagsläget) 1 km är ca 0,40 NOK (enligt bolagets egna siffror och detta skall vara inkl bränsle, räntor, amorteringar, personalkostnader, osv osv), så blir uträkningen:

6 000 x 0,40 = 2 400 kr x 2 = 4 800. Det är den kostnaden det kommer att kosta för bolaget att frakta 1 passagerare tur och retur OSL-NYC genomsnittskostnad.

Detta är en mycket enkel och amatörmässigt uträkning, så jag kommer säkert att få skäll här på forumet för det, men det skiter jag i"

Jeg skal ikke kjefte på deg....;) Men som et utgangspunkt så tror jeg en kostnad per setekilometer (eller CASK) på 0.40 NOK som er det DY har på sine operasjoner i dag, nok er noe høyt. Gjennomsnittlig CASK faller nok en god del med sektorlengde, men jeg vet ikke hva som er et fornuftig nivå.
 
Re: DYs priser på IC og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Spennende regnestykke , men det snakkes jo så mye om at man må ha X antall maskiner og en størrelse på operasjonen for å få ned kostnadene , så IC operasjonen med Karbonrør (787) må vel også opp i X maskiner før man får ned kostnaden .
 
Spennende regnestykke , men det snakkes jo så mye om at man må ha X antall maskiner og en størrelse på operasjonen for å få ned kostnadene , så IC operasjonen med Karbonrør (787) må vel også opp i X maskiner før man får ned kostnaden .

Kjosern har snakket om at han ser for seg en IC-flåte på 15 fly.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

E24 lanserer idag navnet Norwegian Atlantic. Billettene blir begynt solgt mot slutten av 2012,
Da Norwegian først lanserte planen for å starte med oversjøsflygninger, var målet å komme i gang i løpet av 2011 - og selskapet åpnet sågar for å starte allerede i 2010.

I etterkant har det vist seg at dette var vel optimistisk, og Norwegian erklærer full retrett.

- Når er dere klare med «Norwegian Atlantic»?

- Vi kommer til å begynne salget av billetter ved slutten av 2012, forteller Kjos til E24.
http://e24.no/boers-og-finans/tror-kjos-vil-gjoere-det-dyrere-aa-fly/20024811
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top