DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

MOL har hela tiden hävdat att LCC interkont inte fungerar,nu lär väl också Air Asia CEO säga detsamma. Kjos kommer 2013 bevisa vem som få rätt.
Og nå skal onkel Bjørn bevise at det er mulig med rett flytype.
Jeg kan være enig med MOL, å drive en IC opperasjon slik MOL opperere i Europa funker nok ikke, men det er ikke helt slik DY driver sin opperasjon.

Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Nå har jeg ennå ikke skrevet noe om DY intercont satsing, men for å legge inn en liten kommentar som nok kan brukes mot meg om noen år;

Jeg tror ikke at DY kommer til å sette i gang operasjonen, men HVIS de gjør det, så knekker det nesten ryggen på hele DY, før de selger sine lett salgbare 787 og går back to basics....

Det var min lille spådom, noen kunne jo arrangert en konkurranse med fine premier når fasit foreligger om 2-3 år.........

Siden du inviterer til konkurranse; De starter opp-går bra en periode før de skjønner at dette ikke går. Så blir 787'ene solgt til SAS :p
Er litt snillere enn deg KapteinKrok.

Jeg tror ikke at DY kommer til å sette i gang operasjonen, men HVIS de gjør det, så knekker det nesten ryggen på hele DY, før de selger sine lett salgbare 787 og går back to basics....
DY IC skal vel være et eget selskap, så det blir vel det selskapet som ev. nesten knekker, ikke hele DY.

Är det inte Norwegian Air Shuttle som tecknat dessa 787 leaseavtal?

Är det inte Norwegian Air Shuttle som tecknat dessa 787 leaseavtal?

Jo, det kan godt hende, altså. Og hvordan disse tingene henger sammen sånn bedriftsøkonomisk, er det sikkert andre som kan svare på. Men jeg forsto det sånn at man ønsket å ha IC i egen selskap, og at årsaken var at man ikke skulle dra med seg DY i et evententuelt fall.

Jo, det kan godt hende, altså. Og hvordan disse tingene henger sammen sånn bedriftsøkonomisk, er det sikkert andre som kan svare på. Men jeg forsto det sånn at man ønsket å ha IC i egen selskap, og at årsaken var at man ikke skulle dra med seg DY i et evententuelt fall.
Jeg har ikke fått med meg at det er offisielt at IC sattsingen skal skje i et eget selskap. Det er sikkert ønskelig, for da er den økonomiske rissikoen tilnæmet eliminert. Men er det noen som vil finnansiere fly for flere miliarder uten sikkerhet??? vil noen selge fuel for store beløp til et selskap som er like solid som ett korthus? Jeg antar at IC satsingen derfor blir i samme selskap som det selskapet vi kjenner i dag.

Fordelen med 787 er jo nettopp at maskinene er lett omsettelig dersom de ønsker å legge ned og dette reduserer dermed risikoen for tap.

Det är säkert också lättare för ett etablerat bolag(DY) som funnits i flera år att få bilaterala trafiktillstånd. Japan & Kina är exempel på sådana länder.
Har förresten DY någon ETOPS erfarenhet än? OSL-GIG som Kjos snackar om lär väl bli ETOPS...

Last edited:

Kjerrerene er ETOPS 330 'ut av boksen'. men DY må selvfølgelig sertifisere seg. Det er også nødvendig med ETOPS for ops til New York for å kunne operere mest mulig økonomisk. Også en del ruter til fjerne østen krever ETOPS da det er dårlig med alternates i enkelte områder underveis.

Kommer DY tvingas till längre flygrutter=längre flygtider än CO/SK från OSL för att nå NYC innan bolaget är ETOPS kvalificerat?

Kommer DY tvingas till längre flygrutter=längre flygtider än CO/SK från OSL för att nå NYC innan bolaget är ETOPS kvalificerat?

??? Ogsa CO ma ha ETOPS for sine 757...

Jeg ville bli svært forbauset hvis de ikke er ETOPS kvalifisert ved oppstart .. men i teorien - ja. Valget av tracks er langt mer begrenset uten ETOPS.

Jeg har ikke fått med meg at det er offisielt at IC sattsingen skal skje i et eget selskap. Det er sikkert ønskelig, for da er den økonomiske rissikoen tilnæmet eliminert. Men er det noen som vil finnansiere fly for flere miliarder uten sikkerhet??? vil noen selge fuel for store beløp til et selskap som er like solid som ett korthus? Jeg antar at IC satsingen derfor blir i samme selskap som det selskapet vi kjenner i dag.

Som du er inne på så selv om satsningen foregår i eget selskap, så må noen investere og/eller stille garantier. Og hvem andre enn Norwegian eller folkene bak Norwegian det skulle være kan jeg ikke se, for hvis ikke vil de heller ikke kunne kontrolere selskapet. Hvis ikke vil jeg i såfall vite hemmeligheten bak å få til en satsning som dette uten risiko.

Men det stemmer nok at ved å eventuelt la dette blir et eget selskap kan man redusere risikoen og nedsiden, men eliminere risikoen klarer man aldri.

Og så får man jo se om dette blir et eget selskap eller ikke, jeg aner ikke

Kjos sine opprinnelige tanker om et eget selskap for IC var todelt. En grunn er å ikke påtvinge aksjonærer i Norwegian å være med på LC satsningen. Det vil nok vanke endel gratis NewCo IC aksjer til nåværende Norwegian aksjonærer for ide, prosjektutvikling, varemerke etc som jo er utviklet under Norwegians resurser. De som ikke vil være med på IC satsningen kan selge sine NewCo IC aksjer.

Men viktigere for Kjos er nok å tiltrekke ny kapital og nye aksjonærer. Planen er nemlig å børsnotere NewCo IC på Stockholmbørsen og ikke Oslo børs. Det har to fordeler; større investor/kapital base for mer flyindustri orienterte svenske investorer (Oslo Børs er allt for fokusert på olje, offshore og eventyr) - gjøre Norwegian mer svensk for at svenske reisende skal kunne føle mer tilhørighet til både Norwegian og NewCo IC.

Eie/leasing kan inrettes på mange måter. F.eks. kan Norwegian eie/leie 787'ene etter eksisterende avtaler for så å vidre lease dem til NewCo IC. Det er ikke noe problem da usikkerheten i NewCo ligger i driften og ikke i å eie flyene. Norwegian aksjonærer blir derfor ikke eksponert til usikkerheten i IC selv om de eier flyene.

Dette er hva Kjos tenkte på da. I det siste har det vært stille om finansieringen av IC og det tyder på at konkrete forhandlinger er på gang. Og siden det er hemmelig, kan det jo være et helt annet opplegg det jobbes med nå. Hvem vet?

Nå har DY et selskap på Ireland som jeg vil tro vil bli brukt til dette formålet å "eie" flyene

Nå har DY et selskap på Ireland som jeg vil tro vil bli brukt til dette formålet å "eie" flyene

Norwegian har sikkert mange 100% eide datterselskaper som "eier" fly og annet. Det er av rent legale grunner og er ikke særlig interesant forretningsmessig. Anneledes er det når datter/søster selskapene har en anneledes aksjesits enn moderselskapet. Da har ikke firmaene nødvendigvis de samme interesser og mål lenger.

Tror ni vi kan få se någon större omläggning av DYs Europa trafikprogram för att säkra feed till IC satsningen?
SK/CO/TG/CA får samtliga en omfattande feed från SAS Group Europa linjenät, även BT, OV, LH, OS, LX flyger connecting pax till åtminstonne ARN dagligen.

Tror ni vi kan få se någon större omläggning av DYs Europa trafikprogram för att säkra feed till IC satsningen?
SK/CO/TG/CA får samtliga en omfattande feed från SAS Group Europa linjenät, även BT, OV, LH, OS, LX flyger connecting pax till åtminstonne ARN dagligen.

Det vil i stor grad avhenge av hvilke destinasjoner de kommer a fly og hvor stor andelen av tour-operators blir... Men skal IC satsingen lykkes og flere 787 kjöpes, sa vil man utvilsom trenge en riktig hub&spoke system. Med noen fa 787 kan man gjöre lettere cherry-picking. Men dersom man vil fly flere destinasjoner med en god tid-tabell, sa gar det ikke uten fornunftig feed.

De första interkont destinationerna är väl redan "offentliggjorda"? Kjos har länge sagt till åtminstonne svensk media att det blir NYC & Bangkok.
Tror ni Kjos LCC bolag avser använda den gamla flygplatsen i BAngkok? Den har främst LCC trafik +RTAF verksamhet nu.

På dagens pressekonferanse nevner Kjos at feed vil være relevant for IC satsningen

Status
Not open for further replies.
Back