DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

All ære til DY for IC satsing , men å gå direkte i nose-nose med til 2 *Star selskaper til NYC , hvor lenge skal de blø for den ? , i stedenfor mange andre destinasjoner som ligger det og skriker etter Skandinaviske peer's ?

Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Sandaker-Nielsen bekrefter videre at Norwegians New York-billetter legges ut for salg i begynnelsen av 2012 - etter alt å dømme i løpet av første kvartal.
Men med ytterligere forsinkelser av 787 så trur jeg neppe det blir billetsalg q1. Kanskje ikke før q3

Og på facebook står følgende nå
Hei! Lurer på når direkterutene fra Norge til New York legges ut for salg?

Norwegian Hei Benedicte! Det har vi ingen eksakt info om, men tidligst starten av 2013. PHJ

Som det også står
Akkurat nå er det ingenting som tyder på at det vil bli ytterligere forsinkelser i leveransene fremover

VG og Facebook som kilder ...

Og på facebook står følgende nå

Jeg fikk ikke quota quoten, men da starter mest sannsynlig ikke flyvningene før 2014 da. Jeg som hadde tenkt å snappe opp et godt åpningstilbud.

Jeg fikk ikke quota quoten, men da starter mest sannsynlig ikke flyvningene før 2014 da. Jeg som hadde tenkt å snappe opp et godt åpningstilbud.
For 1 år siden var første maskin planlagt levert i år altså rett før jul 2012, men det har vel oppstått enda litt forsinkelser. LOT som er Launch kustomer i Europa skal vel få sin første på rundt kommende nyttår så da blir det kanskje ut på senvinteren.

Bare et rykkte jeg har hørt!!!
At NAX skal i de to, tre første årene fly ruter som TRD-BGO-JFK-TRD-BGO--BGO-SVG-JFK-BGO-SVG--SVG-GOT-JFK-SVG-GOT--GOT-TRD-JFK-GOT-TRD, samme med Bangkok(TRD-BGO-BKK-TRD-BGO--) Dette skal være en måte å vise seg frem på og teste markedet.

Men jeg sier det igjen, dette er bare et rykkte!

Last edited:

Jag undrar om en enhetlig 737-800 flotta är optimalt att bedriva feed verksamhet med?
Säkert jättebra för point to point LCC verksamhet. Det kan däremot vara tufft att fylla upp 186/189 stolars 737-800 för främst feed.
Ex Finnair är mästare på feed, de använder A319/A320/A321, EMB E-jets + Flybe Nordic för att optimalt mata in resenärer till sin HEL hub från såväl mindre som större städer runt om i europa.

Jag undrar om en enhetlig 737-800 flotta är optimalt att bedriva feed verksamhet med?
Säkert jättebra för point to point LCC verksamhet. Det kan däremot vara tufft att fylla upp 186/189 stolars 737-800 för främst feed.
Ex Finnair är mästare på feed, de använder A319/A320/A321, EMB E-jets + Flybe Nordic för att optimalt mata in resenärer till sin HEL hub från såväl mindre som större städer runt om i europa.

Jeg vil vel gjette på at DY ikke endrer sin flåtestrategi for å sikre optimal feed til langrutene, som vi enda ikke vet spesielt mye om. Optimalitet kan man vel heller ikke snakke om hvis man utelukke de ser i en dimensjon (feed), for det er vel andre hensyn å ta. Det er vel midlertidig ingen tvil om at 738 er litt vel stor på en del destinasjoner, men det er vel situasjonen også i dag og ikke noe nytt i forhold til feed til langrutene?

Jeg vil vel gjette på at DY ikke endrer sin flåtestrategi for å sikre optimal feed til langrutene, som vi enda ikke vet spesielt mye om. Optimalitet kan man vel heller ikke snakke om hvis man utelukke de ser i en dimensjon (feed), for det er vel andre hensyn å ta. Det er vel midlertidig ingen tvil om at 738 er litt vel stor på en del destinasjoner, men det er vel situasjonen også i dag og ikke noe nytt i forhold til feed til langrutene?

TOS, jeg kan si deg fra min daglig arbeids-erfaring, at dersom DY vil lykkes pa longhaul, sa vil de trenge feed, og for dette vil de trenge mindre fly i 100-120 seters klassen.

Na er det en apent spörsmal om DY flyr slike feeder-ruter selv eller om de gar ut og kontrakter dette til en annen operatör. Malmö Aviation er sikkert en god tips for dette, de har C-Serien bestillt. Den rette fly a fly feed fra Sverige eller innen Sverige. Og med dette störelse kan man agressiv gar inn i nye markeder. Iallefall trenger man konstant feed, slik at man kan garantere den nödvendige volum. Ingen av de skandinaviske hovedstadene eller lokal-markeder isolert sett er stort nok a kunne stötte en lavpris-longhaul satsing.

Det hva manger her ikke ser er dette. Dersom Norwegian sitt longhaul skal lykkes, sa ma de tilby noe helt nytt. Noe som skaper seg sitt eget etterspörelse. Dersom de bare pröver seg pa "Billig, Billig", sa blir de knust av sine konkurrenter. Spesielt til BKK hvor en Thai ikke vil sitte stille og vente at Norwegian stjeler marked-share. Samme vil gjelde for CO til EWR. Dette betyr at man vil ha en uphill battle mot disse aktörer, som vil trolig öke sitt kapasitaet. Samtidlig ma Norwegian fylle sine fly med 80+% slik at de kan tjene penger. Og de har en relativ höy antall seter i sine 787...

Det er vel midlertidig ingen tvil om at 738 er litt vel stor på en del destinasjoner, men det er vel situasjonen også i dag og ikke noe nytt i forhold til feed til langrutene?

Og der vil man i fremtiden eventuelt også kunne plusse på med feed-trafikk.

Finnair & Malmö Aviation har nyligen inlett ett omfattande code-share sammarbete.
Varför skulle ett fullservicebolag som Malmö Aviation börja sammarbeta med LCC bolaget DY? Mer rimligt är det om DY försöker teckna sammarbetsavtal med Next Jet/DAT/Golden Air avseende feed från mindre städer i Norden där 738 är alldeles för stor.

Last edited:

Om B738 skulle være for stor så har dem vel mulighet til å kunne gjøre om noen av deres B738 ordrer om til B737 eventuelt B736 vil jeg tro. Har vanskelig for å se for meg at DY skulle kjøpe A319 for å bruke på ruter der B738 er for stor. DY har jo i lang tid sakt at dem ønsker en enehetsflåte, og da skal det nok mye til før vi får se A319 i DY farver.

Om B738 skulle være for stor så har dem vel mulighet til å kunne gjøre om noen av deres B738 ordrer om til B737 eventuelt B736 vil jeg tro.

Til opplysning så produseres ikke B737-600 mer....så det blir vel litt vanskelig. :D
Jeg ville sattsett på Embraer 190/195.

På reiselivsmessen på Fornebu fredag så bekrefter Kjos at billettene blir lagt ut etter sommeren i år. Det blir kun en klasse og prisen blir 2000 for de billigste billettene mellom Oslo og New York
følge Kjos kommer heller ikke Norwegian til å operere med ulike klasser når de selger billettene sine:

– Vi vil skille mellom to ting; vanlige stoler og brede stoler!
http://www.dinside.no/887261/norwegian-tur%2Fretur-new-york-for-2000-kroner
norwegian+tur+retur+new+york+for+2000+kroner.jpg

Last edited:

Nå har vi jo hørt den 2000.- kroners saken en god stund. Men det som gjenstår å se er HVOR mange billetter til den prisen som blir lagt ut. At man kan finne en billett til 1000.- den ene veien er en sak, men hva skjer når du må evnt betale 2-3000 for billetten den andre veien?

Bjørn Kjos og DY sier at flyselskapet vurderer Rio

I et intervju med Dagbladet, sier Bjørn Kjos blant annet at det ikke er tatt en avgjørelse vedrørende flere langdistanse destinasjoner, men at Rio de Janeiro er et logisk valg.

Han sier videre at

" Overfor Dagbladet avslører Kjos at han ser for seg at Stockholm blir ankomststed for trafikken fra Asia, mens Gardermoen vil ta imot passasjerene fra vest. "

Han sier videre at Norwegian også vil starte opp en bonusordning innenlands i konkuranse med SAS, men kun vis de må !

http://www.dagbladet.no/2012/01/15/tema/reise/reiselivsmessen_oslo_2012/fly/norwegian/19788555/

Hur länge är DY berädda att ta förluster för interkont trafiken? Det är ingen hemlighet att det kan ta lång tid innan en interkont linje börjar generera $$$ och ibland går det inte.
Jag undrar vilka avgångstider linjerna till NYC & BKK får och om linjerna kommer bli dagliga? Utan en premiumkabin & daglig trafik tror jag inte DY kommer locka många high yield pax. Avsaknad av ett konkurrenskraftigt bonusprogram är också en nackdel. På interkont ger nämligen även de billiga biljetterna flera tusen Eurobonus poäng hos ex Star Alliance bolagen. Detsamma gäller såklart även hos SkyTeam & Oneworld flygbolagen.
MOL har hela tiden hävdat att LCC interkont inte fungerar,nu lär väl också Air Asia CEO säga detsamma. Kjos kommer 2013 bevisa vem som få rätt.

Status
Not open for further replies.
Back