Dyr på fly, regler/erfaring.

Re: Hund i kabin, regler/erfaring.

Kan også legge til, at det brukes samme kode i systemet for "dyr i kabin" og "allergi" -noko som gjer det umulig å sjekke inn via nett som allergikere. Håplaust!

Dette stemmer ikkje. Eg er allergisk, hadde ikkje lagt inn varsel om dette, likevel blei ein hund sendt i lasterommet pga det. Eg er naturligvis glad for det, og syns det var korrekt avgjerd. Synd om eg skulle blitt dårlig i høyden.

Digresjon: Prioriteres dyr?! Merkelig prioritering spør du meg, menneskene som betaler for flighten. Syns det er merkelig i dag at dyr i det heile tillates i kabinen.

Som jeg skrev så prøver vi å løse det til det beste for begge, og som oftest går eierne av dyrene med på å sende i lasterommet, og for de som det er mulig for så flytter vi de så langt fra hverandre som mulig. Igjen så forstår du ikke det jeg skrev, det er ikke dyret som prioriteres i seg selv - det er mennesket som reiser med dyret (som også betaler for flighten og dyret), dyr reiser ikke alene, med andre ord den som bekrefter først er den som får prioriteringen.

Når det gjelder dyr, så er det ulike kategorier. Du har "vanlige" kjæledyr/husdyr, de kan være maks 8 kg og passe innenfor håndbagasjestørrelse inkludert bur/veske for å kunne tas med inn i kabinen - SAS tillater kun katt og hund i kabinen. Videre så har vi tjenestehunder som f.eks. sniffere, lavinehunder. Disse går normalt i lasterommet, men ved uttrykning så tillates de i kabinen. Og så har vi hunder og andre dyr som hjelper blinde/svaksynte/døve/andre funksjonshemninger. Disse tillates i kabinen uansett, reglene er strenge, særlig til USA hvor lovverket (ADA) står svært sterkt.

Kan også legge til, at det brukes samme kode i systemet for "dyr i kabin" og "allergi" -noko som gjer det umulig å sjekke inn via nett som allergikere. Håplaust!

Det var forsåvidt riktig før, men i dag så brukes koden ALGC (Allergic to pets in cabin) og ikke PETC (Pet in cabin) for allergikere. Dette gjelder SK. Om det er annerledes i forhold til å sjekke inn på nett vet jeg ikke, men det burde det være.

Men hvis det er noen på kundesenteret som ikke legger det inn, så må dere klage, det skal de gjøre. Det er dessverre blitt håpløst for oss som jobber på stasjonene siden det virker som alle jobber helt tilfeldig etter at dette er outsourcet, men det er for seint å løse dette på gate. Reisebyråer som bruker Amadeus kan også legge dette inn.

Uansett så er det sjeldent at det har vært både allergikere og dyr på samme fly.

No er vi off topic, men;
Det var forsåvidt riktig før, men i dag så brukes koden ALGC (Allergic to pets in cabin) og ikke PETC (Pet in cabin) for allergikere. Dette gjelder SK. Om det er annerledes i forhold til å sjekke inn på nett vet jeg ikke, men det burde det være.

Men hvis det er noen på kundesenteret som ikke legger det inn, så må dere klage, det skal de gjøre. Det er dessverre blitt håpløst for oss som jobber på stasjonene siden det virker som alle jobber helt tilfeldig etter at dette er outsourcet, men det er for seint å løse dette på gate. Reisebyråer som bruker Amadeus kan også legge dette inn.

Uansett så er det sjeldent at det har vært både allergikere og dyr på samme fly.

No kjenner eg bare til at DY kan reservere allergier ved online booking, og når eg som i mine eksempeler med DY måtte tvangsinnsjekke i skranke, fordi eg tilsynelatande hadde pet in cabin (svg-osl), og eit anna eksempelt med SK (8 segmenter) der eg også hadde tilsynelatande pet in cabin, og måtte hente ut 8 BP manuelt hos servicesenter -så funker ikkje slike reservasjoner. Eg vil slippe å bruke den tida eg kan gjera andre ting, enn å leite etter boarding pass. At SK ikkje har klart å legge inn eit skille på dette, og knytte det opp til ein's profil, slik at dette ordnes automatisk ved booking/ombooking, er ikkje overraskande slik vi kjenner Sas it, men dette hadde jo forhindra slike kræsjer. Å ringe inn for å varsle om slikt ved ombooking når ein pendler (har pendla) innanriks i norge, blir nyttelaust. Når den barrieren for å registrere sin allergi gjer seg gjeldande, så blir det jo også fånyttes å klage. Håper det legges bedre til rette i framtida for ein smidigare prosess for oss allergikere.

Kor ofte begge deler er på samme flight er jo ikkje godt å vite, for det er vel ofte at vi som passasjerer tenker "jaja, får håpe det går bra", for det er ikkje alle som varsler om det.... men, som du seier, så trur eg nok dere prøver å løyse dette til beste for alle :)

Dette stemmer ikkje. Eg er allergisk, hadde ikkje lagt inn varsel om dette, likevel blei ein hund sendt i lasterommet pga det. Eg er naturligvis glad for det, og syns det var korrekt avgjerd. Synd om eg skulle blitt dårlig i høyden.

Digresjon: Prioriteres dyr?! Merkelig prioritering spør du meg, menneskene som betaler for flighten. Syns det er merkelig i dag at dyr i det heile tillates i kabinen.

Uten at det har mye med saken å gjøre, men katt i kabin betaler 300 kr per segment hos SAS. Dyrere enn flere menneskebilletter ettersom det ikke er skatter for katt ;) Norwegian tar kun 200 kr.

Heisann!

Enig med zico77, her burde man kunne lagt inn slik info i profilen så man hadde sluppet alt styret!

Flere ganger vi har prøvd å varsle på forhånd når vi skal reise, og ikke èn gang har dette gått an på tlf direkte til 05400. Så er det dyr på flightene våre når fruen er med, får vel da SAS velge om de skal de-boarde en EBG og Diamond pga en liten katt eller hund.. Gleder meg til å ta den diskusjonen. f.eks på vei til Washington eller SFO i Business..

Kim

Heisann!

Enig med zico77, her burde man kunne lagt inn slik info i profilen så man hadde sluppet alt styret!

Flere ganger vi har prøvd å varsle på forhånd når vi skal reise, og ikke èn gang har dette gått an på tlf direkte til 05400. Så er det dyr på flightene våre når fruen er med, får vel da SAS velge om de skal de-boarde en EBG og Diamond pga en liten katt eller hund.. Gleder meg til å ta den diskusjonen. f.eks på vei til Washington eller SFO i Business..

Kim

Eller bikkja går ned i kjellern....

Er det som har blitt resultatet samtlige ganger dette har skjedd ja..

Var en meget sint amerikansk dame fra IAD med 2 små hunder sist, men fikk da beskjed om at de gikk i bagasjen.. Ellers måtte hun vente til neste flight dagen etter.

Setter stor pris på servicen fra SAS, så de prøver så godt de kan å løse dette ved gate! Bare vært lettere om man kunne hatt det registrert før man kommer til innsjekk.. hehe. :)

Kim

Valget falt på en Flat Coated Retriever, som da skal hentes 15/16 mai. Blir litt langt å kjøre, så da det dukket opp ett jobb møte i tigerstaden noenlunde rette datoer då var det easy choice.

Hvis sannsynligheten er tilstedet for at du må sende en 8-10 uker gammel valp i lasterommet så bør du virkelig revurdere det med å fly. Jeg ville nok aldri tatt den med inn i kabinen heller p.g.a. hensynet til andre passasjerer.

Når det gjelder bur så finnes det mange fine reisebur, men de blir fort veldig små for en Flat.

Forøvrig, gratulerer så mye med valg av rase. Fantastiske hunder, hilsen stolt eier av en syv mnd gammel Flat :)

Videre så har vi tjenestehunder som f.eks. sniffere, lavinehunder. Disse går normalt i lasterommet, men ved uttrykning så tillates de i kabinen.
Jeg hadde fornøyelsen av å sitte ved siden av en svær redningshund fra TOS til OSL i fjor. Flyet var smekk fullt og jeg hadde reservert et vindusete. Hund og eier hadde fått tildelt B sete på samme rad. Vel, en av flyvertinnene kom bort til meg og spurte om jeg kunne bytte mitt A sete til B sete da hunden måtte ha vindusplass. Selv om to timer i midten ikke fristet sa jeg selvsagt ja til det. Men det ble en trang fornøyelse med fullt fly en svær hund ekstra på raden vår.

Hvis sannsynligheten er tilstedet for at du må sende en 8-10 uker gammel valp i lasterommet så bør du virkelig revurdere det med å fly. Jeg ville nok aldri tatt den med inn i kabinen heller p.g.a. hensynet til andre passasjerer.

Når det gjelder bur så finnes det mange fine reisebur, men de blir fort veldig små for en Flat.

Forøvrig, gratulerer så mye med valg av rase. Fantastiske hunder, hilsen stolt eier av en syv mnd gammel Flat :)

Lasterommet er helt uaktuelt. Men vurderte det til at fly på 50 min er bedre enn 7-8 timer i bil, gjerne mer når en skal stoppe en del. 10 uker gammel valp er helt på grensen, men alternativ frister ikke for meg eller valp og oppdretter.

Vi gleder oss til Flatten er i hus, kjenner noen som har samme rase, og det er bare positive tilbakemeldinger.

Kanin på fly - regler/erfaring

Ser det går en "hund-på-fly"-tråd her. Så jeg starter likegodt en "kanin-på-fly"-tråd.

Jeg har kaniner som hobby og reiser av og til på kaninutstillinger med fly. Hos SAS er dette enkelt. Jeg bestiller billett til meg selv og ringer deretter til frakt-avdelingen for å bestille plass i lasterommet til kaninkassen(e). En eneste gang har jeg truffet på en dame som svarte at "Nei, vi tar ikke med kaniner", men da ventet jeg bare noen minutter og ringte på nytt. Da var det en annen dame som svarte i telefonen og da var det greit. Men som regel er dette helt uproblematisk hos SAS. Av og til må jeg betale noen kroner ekstra når jeg sjekker inn på flyplassen, men det varierer veldig hvor dyrt det er (eller om jeg må betale noe i det hele tatt). På meg virker det hver gang som at innsjekkingspersonalet ikke har peiling på hva prisen er. Det samme gjelder sikkerhetskontrollen av kaninkassene - det varierer veldig hvor mye de sjekker hva som er oppi kassene.

Men, hos Norwegian er det ikke mulig å få med kaniner. Noen som vet hvorfor det er slik? Jeg har spurt. De svarer at "Vi tar bare med hunder og katter". Når jeg spør "Hvorfor det?" så svarer de at "Det er sånn det er". Jeg kan ikke begripe at det er noen forskjell på kaniner og katter inni en kasse.

Nå tror ikke jeg at kanin-reisende er noen kjempestor kundegruppe for flyseskapene - jeg tror ikke Norwegian taper enorme summer på å ikke ta med kaniner og andre dyr (enn hund og katt). Men - hva er grunnen til denne merkelige og ulogiske regelen som Norwegian har laget seg??

Last edited:
Re: Kanin på fly - regler/erfaring

Kaniner går vel under "Dagerous Gods" kategorien og DY driver ikke med DG. Så da kan ikke kanin eller andre gnagere være med.

Basse-HAU:

Hva med tog? Forstod det slik at du skulle hente hunden i Oslo-området? Hentet selv en hund i Lund i Sverige, tok toget til Gøteborg og togturen bød på absolutt null problemer. Sannsynligvis bedre for en liten valp enn fly?!

Tok fly fra GOT til OSL med innlagt hotel pga forsinkelse, men det var heler ikke noe problem.... Men 'øffkørs, det er forskjell fra hund til hund!

Lykke til med henting av valp uansett! Og husk, du kommer til å bli stoppet av mange som vil hilse på! Ble selv stående en 10-15 minutter i sikkerhetskontrollen på GOT! Men det kan jo ha en sammenheng med at det bare var kvinnelige vektere på jobb den kvelden! :p

EDIT: la merke til nå at du bor i Nordfylket. Kanskje tog er litt mer ut da?! :)

Last edited:

Kaniner går vel under "Dagerous Gods" kategorien og DY driver ikke med DG. Så da kan ikke kanin eller andre gnagere være med.

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på kaniner som "dangerous". Joda, det hender at de klorer... :p. Men oppfølgingsspørsmålet blir da: Hvorfor er en kanin i en kasse farlig, mens en hund i en kasse ikke er farlig..??..

(Og litt pirk til slutt - kaniner er ikke gnagere - de er haredyr - selv om biologi neppe har noe å si i denne forbindelsen)

Men, hos Norwegian er det ikke mulig å få med kaniner. Noen som vet hvorfor det er slik? Jeg har spurt. De svarer at "Vi tar bare med hunder og katter". Når jeg spør "Hvorfor det?" så svarer de at "Det er sånn det er". Jeg kan ikke begripe at det er noen forskjell på kaniner og katter inni en kasse.

De er kanskje redde for at om man setter to kaniner i lasterommet, så er det mange fler der når man kommer frem?

Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på kaniner som "dangerous". Joda, det hender at de klorer... :p. Men oppfølgingsspørsmålet blir da: Hvorfor er en kanin i en kasse farlig, mens en hund i en kasse ikke er farlig..??..

(Og litt pirk til slutt - kaniner er ikke gnagere - de er haredyr - selv om biologi neppe har noe å si i denne forbindelsen)

Har kanskje noe med at en løs kanin i kjelleren potensielt kunne begynne å spise på ledninger og slik?

Re: Dyr på fly, regler/erfaring.

Det er nok mest at de ikke vil styre med det. Koster penger å sette opp rutiner og prosedyrer følge opp dette.

Basse-HAU:

Hva med tog? Forstod det slik at du skulle hente hunden i Oslo-området? Hentet selv en hund i Lund i Sverige, tok toget til Gøteborg og togturen bød på absolutt null problemer. Sannsynligvis bedre for en liten valp enn fly?!

Tok fly fra GOT til OSL med innlagt hotel pga forsinkelse, men det var heler ikke noe problem.... Men 'øffkørs, det er forskjell fra hund til hund!

Lykke til med henting av valp uansett! Og husk, du kommer til å bli stoppet av mange som vil hilse på! Ble selv stående en 10-15 minutter i sikkerhetskontrollen på GOT! Men det kan jo ha en sammenheng med at det bare var kvinnelige vektere på jobb den kvelden! :p

EDIT: la merke til nå at du bor i Nordfylket. Kanskje tog er litt mer ut da?! :)

Tog, har ikke tenkt tanken, som du fant ut, bor i nordenden av fylket, her er vi ikke akkurat bortskjemt med togstasjoner for tiden ;-).

Men skulle jeg tatt tog til Stavanger, så tror jeg det blir mye styr, så blir nok fly uansett. Satser på noen kjekke damer i sikkertskontrollen :-D.
Valpen blir hentet ved Råholt/Eidsvoll så ikke lange biten.

Nå er det rett og slett, om jeg skal gå for kvelds avgang eller morgen. Hunden er nok roligere på kvelden, men komme til sitt nye hjem Kl 2400, blir vel litt feil?

Det var det som var min opprinnelige tanke da jeg hentet min hund på en lørdag, men Fru Fortuna ville meg ikke så vel den dagen. Jeg tenkte at det var greit å komme seg i hus når huset var rolig, og så kunne hun labbe rundt å snuse og bli kjent med huset på kvelden. før ungene våknet på søndags morgen.... Og i tillegg var jeg hjemme, slik at det i det minste var en person hun sånn noenlunde kjente igjen.

En som har booket PETC og kommer med sin hund i en sherpabag kan ikke bare sende ned bikkja i hold. En sherpabag, som er veldig veldig vanlig, er en bag og ikke en kasse og det kreves ikke mye fantasi for å tenke seg hva som kan skje om andre bags havner oppå en bag laget av nylon.

Først til mølla gjelder når det gjelder booking av PETC eller allergikere, det mener jeg også er det eneste rimelige, men det forutsetter jo at det faktisk fungerer for begge parter. Det virker det jo ikke som det gjør alltid.

Back