DY vil åpne gammel terminal på OSL

Re: DY vil åpne gammel terminal på OSL

Etter min mening så burde pir B allered stått klar til neste år, for i dag er det håpløst med kapasitet. Så bra at noen tar tak i det, selvom det å flytte all charter til GA terminalen nok ikke ville fungere, ihvertfall så lenge vi hovedsaklig benytter oss av charterfly for å reise på ferie fortsatt.

Blir utrolig provoser om de ikke blir vedtatt å bygge T2 under møtene i høst!
Jeg klare ikke å se hvilket annet alternativ som skal kunne tilfredstille kapasitets veksten uten en ny utbygging.

"sette opp avgiftene på Osl slik at vi begrenser aktiviteten og trafikken":p

Se på flytoget som nå merker at kapasiteten er i ferd med å bli for liten og vil investere i nytt materiell.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som får folk til å i det hele tatt vurdere en 3, rullebane. LHR har to rullebaner, og frakter 65Mill Pax i året. Ok mye langruter, og store fly, men STN frakter 25 Mill i året på en rullebane. Stort sett kun Kort og mellomdistangse, og samme størrelse fly som på OSL , oxo med 3 mil sepparssjon som standard. STN driver nå med å bygge nye avkjøringer på banen for å minske RWY occupansy tid. for å klare å ta unna enda flere pax. I mine øyne er det kun Terminalen som er problemet på OSL. Hvis det er noe annet som oxo er problemet, må man bare sette seg ned, og effektivisere bruken av eksisterende infrastruktur. En annen løsning måtte da oxo vært å gjøre på samme måte som Malmø, med felles terminal for innland,og utland. Burde frigjort en del kapasitet skulle man tro, i steden for det rigide systemet man har i dag.

Kanskje en burde gjort noe med avkjøringsfeltene på rullebanen og begynt byggingen av Terminal B snarest.....og samtdig planlegge med at det kanskje trengs ytterligere utvidelse en gang i framtiden.

Jeg tror ikke dette er det dummeste DY noengang har kommet med. Skjønt den gamle GA terminalen trenger en grundig ansiktsløftning før den kan ta imot passasjerer igjen.

Jeg tror nesten jeg ville foreslått ett prosjekt med å rive ned den gamle GA terminalen og bygge en ny T-2 Charter terminal der den står nå. Med underjordisk forbinnelse til T-1, noe alla det som benyttes på flyplassen i Seattle, ett ubemannet t-banetog. Denne kan jo også legges i friluft,men ville da bli tre ganger så lang i hver retning.

Man kan jo også skaffe ett par arbeidsplasser med å la det gå buss mellom terminalene. Men jeg tror en ubemannet t-bane er en bedre løsning.

Ang ny rullebane på OSL. Dette er bare tull foreløpig. Jeg tror egentlig alt som trenges er tilpasning av innflyvingsrutiner og at de som bruker lite av rullebanen, enten beregner å bruke highspeed turnoff (A5/B5 er det vel). Evt legger touchdown point litt lengre inn på banen så dette tilpasser til avkjøringene mer effektivt.

Originally posted by Scanor

Jeg tror nesten jeg ville foreslått ett prosjekt med å rive ned den gamle GA terminalen og bygge en ny T-2 Charter terminal der den står nå. Med underjordisk forbinnelse til T-1, noe alla det som benyttes på flyplassen i Seattle, ett ubemannet t-banetog. Denne kan jo også legges i friluft,men ville da bli tre ganger så lang i hver retning.

Hvorfor ikke heller bygge den nærmere dagens terminal....og kalt den terminal B......hvorfor gjøre det dyrere og mer tungvint for passasjerene enn strengt tatt nødvendig. :exclamati

Godt poeng, det hadde jo absolutt vært å foretrekke . Men her tenker jeg som ett alternativ til den T-2 som allerede er planlagt.

Originally posted by Scanor

Godt poeng, det hadde jo absolutt vært å foretrekke . Men her tenker jeg som ett alternativ til den T-2 som allerede er planlagt.

OK, men regner med OSL har begynt planer med Terminal C...slik at en kan gjøre forberedelsen til den nå som en forhåpentligvis starter bygging av ny Terminal B

Hmm, hva med å rive skiten, og gjøre som mange flyplasser gjør, nemlig sette opp et enklere stålbygg, som kanskje er litt større/lengre også, så man utenfor dette kan lage stands for parkering av fly?

Slik jeg sitter og ser på det på andre siden her, ser det ut til at en kan forlenge et slikt bygg - i forhold til dagens, med ca. 20 meter i begge ender.....

En fordel med slike bygg er vel at de kan settes ganske hurtig opp også, som vil korte ned byggetida veldig kjapt...

Hey dette var min ide'

Posted on: 08-08-06 22:59:12
Ta i bruk GA terminalen som LCC terminal ....

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=13282&page=2

Kjoser'n & Co leser jo forumet PA, så det MÅTTE jo komme frem

:colgate:

Slik jeg har forstått det, så har det vel aldrig vært snakk om å bygge en 3. rullebane nå. Det de snakker om er vel å sette av land til en eventuell fremtidig (om 20-30 år) bygging så de slipper å kjøpe opp masse hus/bygninger slik de måtte sist. Det ville vel kanskje ikke være så dumt å tenke litt fremover for en gangs skyld. Se på hvor fort dagens terminal ble sprengt.

Når det gjelder å bruke den gamle terminalen så tror jeg ikke det er realistisk. For det første ville det koste mye å sette den i stand (pluss at det vil ta tid). Mer plass må settes av til sikkerhet enn sist den var i drift. Hvor mye plass vil det da bli igjen til reell drift? Vil den i det hele tatt kunne ta seg av all charter-trafikken? Hvor skal de gjøre av de som nå er der? Jeg tror nok dette utspillet bare var ett forsøk fra DYs side på å få fortgang i byggingen av T2/pir B.

Enig med deg DYflyer, jeg skjønner heller ikke disse bekymringene om en 3. rullebane....

Det har vel ALDRI vært snakk om å begynne med denne nå men bare sikre seg marka til det, FØR det bygges ut? 20 til 30 år har man jo snakket om, men tipper det blir før det...

Og dette med DY og GA terminalen er vel heller ikke annet enn at den nest største brukeren begynner å merke at kapasiteten begynner bli MER enn sprengt?

Originally posted by ENGM RAMP

Enig med deg DYflyer, jeg skjønner heller ikke disse bekymringene om en 3. rullebane....

Det har vel ALDRI vært snakk om å begynne med denne nå men bare sikre seg marka til det, FØR det bygges ut? 20 til 30 år har man jo snakket om, men tipper det blir før det...

Og dette med DY og GA terminalen er vel heller ikke annet enn at den nest største brukeren begynner å merke at kapasiteten begynner bli MER enn sprengt?

Håper den største brukeren også føler det samme :D

...slik at de to til sammen kan jage charterselskapene over til GA!!!!

Originally posted by EB

...slik at de to til sammen kan jage charterselskapene over til GA!!!!

nei håper ikke det skjer.....vil ha alt der det er nå....bare mye større.

Hur är gamla terminalen på Gardermoen hur många gater finns det. Mer info?

Andreas

Helt enig at alt bør være i terminal 1 og i terminal 2... men i en periode (og vi skjønner alle at det tar tid å få på plass ny terminal) kan det være noe i det å skille ut deler av trafikken. Da er charterreiser det letteste å skille ut - tror jeg!

Back