DY vil åpne gammel terminal på OSL

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
DY vil åpne gammel terminal på OSL

Poste hele saken fra en radiokanal burde vel være greit tror jeg...

http://www.p4.no/story.asp?id=202943

Vil åpne gammel terminal på Gardermoen

Skrevet av: Erik Molland
Publisert: 23. august 2006 - 07:11 Endret: kl. 15:59

OSLO (P4) Den gamle terminalen på Gardermoen kan bli gjenåpnet om flyselskapet Norwegian får det som de vil.

Norwegian foreslår dette for å hindre kaos slik vi har hatt i sommer.

Denne sommeren har vært preget av lange køer og bagasjekaos på Gardermoen. Årsaken kan være at flyterminalen rett og slett er i ferd med å bli for liten, mener flyselskapet Norwegian. Terminalen er beregnet på 17 millioner passasjerer i året og det er man allerede i ferd med å nå.

- Terminalen var stor da den ble bygget, men det har vært en voldsom vekst i passasjerer etter det, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Hun foreslår å gjenåpne den gamle terminalen for chartertrafikk. Det er planlagt å bygge en ny terminal to på flyplassen, men den vil først være ferdig om tidligst 6-7 år.

Flyplassledelsen skal om kort tid ha et møte med flyselskapene for å diskutere hvordan man skal løse passasjerveksten framover.

Re: DY vil åpne gammel terminal på OSL

Huff, den gamle elendigheten der borte... Nei, da flyr jeg heller charter fra Torp. Men dette er et vel et utspill for å få å markere seg og få fortgang på Terminal 2, tenker jeg.

Ahh, endelig kan charter-paxen trøkkes ned til B-laget igjen, der de hører hjemme... :angry:

Jeg tror også at dette er mer et forhandlingsutspill enn noe annet. En deling vil skape et nytt kaos som erstatning for det opplevde kaoset i dag, og det vil også Norwegian tape på.

Men det skulle ikke innebære altfor mye arbeid å åpne terminalen igjen, skulle det komme til at man velger denne løsningen.

Men hvis man tar i bruk den gamle terminalen som passasjertrafikk igjen må man jo også finne ett nytt lokale til GA terminal for de som reiser bizjets gidder trolig ikke å dele terminal med masse charterturister

Hvordan er ståa der borte da, har terminalen mer eller mindre forfalt siden 1998, eller er den holdt i stand?

Dette hadde uansett vært en typisk norsk løsning på et problem, så kunne man utsatt utbyggingen av terminal 2 i 15-20 år til.............

Hva med den enda eldre terminalen, den under det gamle tårnet, kan den brukes til GA terminal ?

Originally posted by EK 007

Hvordan er ståa der borte da, har terminalen mer eller mindre forfalt siden 1998, eller er den holdt i stand?

Dette hadde uansett vært en typisk norsk løsning på et problem, så kunne man utsatt utbyggingen av terminal 2 i 15-20 år til.............
Enig - tragisk. Men tror dette er utspill for å få politikerne våkne og se at Gardermoen allerede er sprengt. Hva med å tenke litt mer langsiktig neste gang. Gadermoen sprengt etter 8 år.....hva med å satse litt mer enn 8 år av gangen.

Ser at det er søkt kommunen om rivning av den gamle terminalen så jeg vet ikke.... det var jo planlagt en ny GA-terminal men om det ble til noe er jeg usikker på....

men me da er det vel bare å finne frem skiltet igjen da...:colgate:

Det bildet ble jo nesten nostalgisk. Men er den gamle terminalen holdt i stand og er det skjedd noen forandringer innvendig siden lukkingen i 98?

Ja den er bygget om to ganger siden 98 og er delvis utleid nå til flere andre bedrifter samt OSL's egne virksomheter. Hvis OSL skal bruke denne regner de med at det må store investeringer til i å klargjøre/bygge om denne for slikt bruk og ikke minst med tanke på sikkerhet. Jeg tror nok ikke vi ser det skje i denne omgang, men det er min mening etter å ha snakket med partene i dag...:p

Spørsmålet er vel heller hva Norwegian ønsker å oppnå med utspillet, hva er baktankene med dette? De ser jo også de utfordringene det ligger i det økonomiske og praktiske rundt en slik bruk av GA-Terminalen....

Hmmm. Synes dette utspillet er bra!!! Chartertrafikken er vel den som lettest kan skilles ut.

Ja om noe må skilles ut så er det vel charter som er enklest. Lavpris-termonal blir jo en kjempeutfordring....må jo bygge en haug med kommunikasjon mellom terminalen.....

Utvid heller nåværende terminal!!

Norwegian er smarte i utspillet sitt. For mens media nå er mest opptatt av denne tredje rullebanen, er det terminalkapasiteten det står på - og nå setter DY media på saken for å forhåpentlig få en avklaring på endel ting.

Bygg terminal 2 - NÅ!!! Men i mellomtiden kan man tenke på å skille ut chartertrafikken!

Ja forstår heller ikke "maset" om rullebane nr 3 når det er terminalen som er sprengt.

Originally posted by Hurum
Ja forstår heller ikke "maset" om rullebane nr 3 når det er terminalen som er sprengt.

Her kan vel også ATC-gutta forklare litt, men etter hva jeg har forstått utnyttes ikke de to eksisterende maksimalt heller pga. noe mangel på godkjenninger?

De kan jo flytte DY paxen bort til den gamle terminalen til T2 er ferdig..:-p

Trangt om plassen i denne smale bygning! (Torsdag 10 aug ca kl 1700)

Attachments

• Sofia og OSL 079 l.jpg
    Sofia og OSL 079 l.jpg
    206.4 KB · Views: 112

Det stemmer at man ikke utnytter GM maksimalt. Det som er største bøygen (vel og merke når det er peak trafikk) er runway occupancy time. Grunnet en noe besynderlig design på avkjørslene fra rullebanene, så bruker flyene lenger tid for å komme seg av banen, som igjen betyr at man må øke avstanden på finalen. Dette virker direkte inn på timeskapasiteten i antall landinger, som setter begrensningen i trafikken.

Jeg mener at det er bortkastede penger å bygge en tredje rullebane. Avstanden fra denne til terminalen vil føre til økte fuel-kostnader for flyselskapene, og kan i verste fall komplisere trafikkavviklingen, særlig hvis man insisterer på at denne skal være parallell med de eksisterende banene. Hvis man skal investere en del kroner i GM, så vil jeg begynne med Pir B, og samtidig forlenge kulverten slik at man kan bygge Pir C på et senere tidspunkt. I tillegg vil jeg bygge om avkjørslene fra rullebanene, slik at man kan kjøre tettere avstand på finalen, og dermed øke kapasiteten.

Til sammenligning; GM har godkjent 3 nm avstand på finalen, men det kan bare brukes med tørre baner og pent vær. EGLL/LHR har 2,5 nm avstand på finalen, som kjøres stort sett hele tiden.....

Veldig bra forslag for aa faa fart i bakedelene til Navarsete og andre "Opsether" i Samferdselsdept
- Kanskje klarer de aa redusere behandlingstiden fra 19 aar til 8 aar for aa faa gront lyst for aa faa bygget T2.

Back