DY tillater mobilbruk i nye fly

Dette har jeg lurt på. I noen småfly slår mobilens søking gjennom på radioen, og det blir veldig bråkete når man er innenfor rekkevidde av flere basestasjoner.

Dersom man har en basestasjon ombord i flyet (mikrocelle) vil telefonene ikke ha like stort behov for stadig å snakke med basestasjonene. Telefonene justerer også sendeeffekten etter avstand til basestasjonene og vil derfor sende med minimal effekt.

Er vel ikke mobildekning over 10000fot eller hva det var.

Tja... Teoretisk rekkevidde for en GSM-sender er 30 km. Det er vel i utgangspunktet ikke noe i vegen for å la ei antenne peke rett oppover.

Nope, det er ikke dekning der oppe. Jeg har ved uhell glemt å slå av tlf og det har ikke vært noe dekning. Uansett om jeg har flydd over Spania, Frankriket, UK, Danmark eller Østerriket for å nevne noen land. Eneste som skjer er at batteriet blir fort tomt...

Jeg for min del hadde sett at fly ble mobilfrie soner...

Last edited:
Fra artikkelen: Derimot kan det være uheldig for mobilnettet dersom alle begynner å fly med mobiltelefonene aktive.

- En mobil vil alltid prøve å få kontakt med en basestasjon. Hvis du står på bakken, er det ikke noe problem, for da får du kontakt med den som er nærmest. Men hvis du er oppe i et fly, så får du kontakt med mange forskjellige basestasjoner, og da blir det ugreie i systemet, sier han.

Poenget er at det ikke lenger er et problem så lenge det er egen basestasjon ombord i flyet. Og det er det både Ryanair og DY nå skal få installert.

Disse nye systemene gir dekning uansett hoyde.

Det har lenge vaert telefoner ombord i fly, men det er en stor forskjell. Skal mye til at man drar frem kredittkortet sitt og gaar igjennom en tunggrodd prosess. Man maa ogsaa skrive reiseregning, noe som tar tid.

Med mobiltelefon betalt av jobben derimot, skrur man jo paa telefonen og ringer paa helt vanlig maate. Det er dyrt med roaming og aa ringe i utlandet, jeg hadde mobilregninger paa 5-6000 i mnd da jeg bodde i Norge uten at noen brydde seg. Bruk paa fly kommer paa mobilregningen. Ingen legger merke til det..

Ombord i fly er det siste stedet paa jordkloden man slipper unna mobilkjoeret. Jeg synes det kan fortsette slik. Og alle undersoekelser sier det samme: Et stort flertall oensker IKKE mobildekning paa fly!.

Folk er rett og slett blaast, saerlig i USA. Ingenting er mer irriterende enn en hoyroestet amerikaner paa mobil paa toget....

Internet - ja, mobil - NEI!

Får virkelig håpe at flyselskapene opprettholder forbudet selv om det teknisk sett er ok.
Forestill deg midtsetet på en 737 med sidemenn/kvinner som skravler i vei i mobilen.
Fytterakkern.

Da drar du opp din egen (avslåtte) telefon, later som du ringer noen og brøler så høyt du kan: "HEEEEI! HØRER DU MEG?! JEG SITTER MELLOM TO BRØLEAPER, KAN DU GJENTA?!"

Jeg ønsker Norwegian's ide om mobilbruk djevelen ivold, bare så det er sagt, men det virker som om de lanserer denne nyheten vel så mye for å fortelle at de nå får helt nye fly.

På den andre siden er jeg stadig underveis med busser, hurtigbåter og tog og egentlig vel vant til at folk sitter og maser i mobiltelefonen. Reiser man på 1. klasse på høyhastighetstogene i Europa - hvor pax a la flyenes business sitter - har man følelsen av å befinne seg i et slags rullende kontorlandskap; det klapres på laptop'er og snakkes i mobil uavlatelig og av nesten alle.

Den som vil slappe av med en bok eller dagdrømme ut i det passenrende landskapet sitter bedre på 2. klasse (og selvsagt mye billigere).

Enig, høres ikke bra ut dette. På den annen side - hvis teknologien er grei å få til, er jo det temmelig naturstridig at man skal forby mobil på fly og ingen andre steder. Personlig hadde det vært nok å få muligheten til å sende en SMS. Internett er bra, dog!

Merker meg at mobiltelefonbruk om bord i Flytoget er spesielt merkbar. Der er det såpass stille at samtlige i kupeen får med seg samtalen. Når jeg har tid nok så leter jeg meg ofte fram til den stille sonen for å unngå å få ødelagt "reisefølelsen" av andres skravling.

OT: Ordboka sier det heter "om bord" og ikke "ombord" ...

Jeg mener å ha lest et sted at FR også har lyst til å kaste seg på denne "bølgen".
Da blir det jo en slikt billig-flyselskap-tjeneste?
Så da må vel kanskje SK og alle de andre store være nødt til å ta vare på sitt navn som "seriøst"..
Har litt følelsen av at det er bedre at de billige selskapene har dette tilbudet.
Hvis du slipper unna med en billig billett, driter du i at kanskje sidemannen tar en kjapp telefon hjem

Jeg ser ærlig talt ikke problemet her. Synes det er flott at vi endelig får muligheten til å bruke mobil på fly. Mobiltelefonen er kommet for å bli og er en del av livet. Jeg tror de fleste i løpet av de siste 15-20 årene har blitt så vant med mobil at ikke de tenker over når man ser andre prater i mobil enten det er på gata, kafè, buss, tog eller hvor det måtte være. Fly er jo ikke så støysvake enda at jeg tror man blir nevneverdig forstyrret av en kar i telefonen 4 rader bak. Og hva er egentlig forskjellen på om noen prater i mobiltelefon eller om 2 prater høylytt sammen på raden forran? Nei, jeg hilser mobiltelefonen på fly velkommen. ;)

Fly er jo ikke så støysvake enda at jeg tror man blir nevneverdig forstyrret av en kar i telefonen 4 rader bak. Og hva er egentlig forskjellen på om noen prater i mobiltelefon eller om 2 prater høylytt sammen på raden forran? Nei, jeg hilser mobiltelefonen på fly velkommen. ;)

Det er jo det som er poenget. Støy vil gjøre at folk roper i telefonen ombord i fly.. Det er en stor forskjell på en telefonprater og to som snakker sammen på et fly. Jeg har selv hørt folk jabbe i telefonen mange ganger på fly og det er direkte forstyrrende rett og slett på grunn av støyen..

Nei, nei og atter nei. Håper SAS holder seg for gode til å kopiere dette. Da vil "+`n" i LCC+ plutselig stå for noe meget positivt!!!

DY er jo litt smarte siden de skal starte mobilselskap og samtidig lansere mobilbruk ombord i flyene. Og da blir det selvfølgelig spesielt billige priser ombord for de som har abonnement hos DY sitt mobilselskap.

90% av samtalene vil være omtrent som følger: "Heeeei, gjett hvor jeg er'a!? Sitter jeg ombord i et fly og snakker i telefooon asså!". I tillegg kommer kabinbesetningen hele tiden til å få spørsmål om når man er fremme, slik at alle kan ringe å si ifra til de som står og venter. Blir nok veldig mye tomprat, men det gjør jo ikke DY noe så lenge de tjener penger? :)

...og forskjellen til selskaper uten mobiltelefoni blir ENDA større!!!!

Bring it on !
Jeg ser egentlig ikke de store problemene med at det er mobildekning ombord i det hele tatt. Jeg tror ikke dette blir så sjenerende som enkelte her skal ha det til.
Det at det blir internettdekning ombord vil trekke mange nye passasjerer på både korte og lange ruter. I de månedene SAS og LH hadde internettforbindelse ombord på langrutene hadde de klare tall på at de fikk ekstra reisende kun av denne grunn( meg inkludert)
Jeg tror dette med internett ombord vil komme fort på mange selskap i årene som kommer, og jeg får håpe at samtlige selskap i Norge også er raske med å få dette på plass.

Blir ikke så nøye om familiene sitter sammen lenger heller - nå kan mor og far ringe bak til barna... JIPPI!!!!

Lover billig bredbånd på Norwegian-fly

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=542697

Alle nye 737-800 som bygges for Norwegian utrustes med nettilgang til høsten.

Amerikanske Row 44 er bredbåndsselskapet som skal sørge for at passasjerene får surfet ombord om de ønsker det.

Dermed fylles det på med nødvendig datautstyr i flyene.

- Det kommer en satellittantenne på flyet, en liten antenne som ligger flatt. Den kommuniserer med satellitter på den ene siden og et trådløst nett med eget serveroppsett i andre enden, sier direktør for it og forretningsutvikling i Norwegian, Hans-Petter Aanby

This is a good vending Guenter
Så gratis som mulig

Men internet ombord er topp for oss lan avhenginge.

Back