• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY tillater mobilbruk i nye fly

Bring it on !
Jeg ser egentlig ikke de store problemene med at det er mobildekning ombord i det hele tatt. Jeg tror ikke dette blir så sjenerende som enkelte her skal ha det til.

Jeg tok toget fra Åre til Trondheim i påsken, og satt i den vognen som var markert som stille. Her er det ikke lov å prate i mobil - eller være "høylytt". Synes det er genialt, og noe NSB er bevisst å selge på. Togturen tok to og en halv time. Hadde man sittet i den andre vognen hadde man blitt plaget av en ungdomsgjeng som ropte til hverandre om hvor fett det hadde vært på åre i påsken. (Hørte dem når døren gikk opp av og til :)).

I fly ser vi det motsatte - her forsøke man å selge på at man skal kunne bruke mobil - rart? Frykter alle "reidarene" som på vei til syden skal fortelle kompiser hvor de er hen.
Og tenk på støyen ombord i fly - ikke så enkelt å prate i en liten mobil da, vanskelig nok over PA`n det. Ergo - "reidarene" må selvfølgelig prate høyere som resultat!
Jeg er enig med flere som syns at det er digg med mobilfri sone ombord i fly - eneste muligheten man har for å slippe unna kjaset og maset.

Tror kanskje Norwegian og Ryanair "vurderer" mobil på fly - for å reklamere litt for seg selv. Om det blir realitet gjenstår å se - men da håper jeg som flere at de andre flyselskapa ikke følger med på bølgen, jeg tror passasjerer vil velge fly uten mobil!

Last edited:
Jeg vet iallefall at jeg hadde valgt bort flyselskap som tillot mobilbruk ombord.
Det er ille nok å måtte overhøre andres samtaler på buss og t-bane, om man ikke skulle være nødt til dette ombord i fly også.
Noen mobilfrie soner trenger man selv i 2009.

Jeg vet iallefall at jeg hadde valgt bort flyselskap som tillot mobilbruk ombord.
Det er ille nok å måtte overhøre andres samtaler på buss og t-bane, om man ikke skulle være nødt til dette ombord i fly også.
Noen mobilfrie soner trenger man selv i 2009.

Det er jo greit å ha et valg. Det blir vel dessuten ganske dyrt å ringe ombord, slik at samtalene begrenser seg til det mest nødvendige. Jeg husker da SAS hadde telefoner ombord i alle seter, det var ikke særlig forstyrrende, da de knapt ble brukt.

Fly-bredbånd er klart, men utsettes

- Det blir gratis eller nesten gratis, sier Norwegian om tilbudet.
Flyselskapet Norwegian fortalte tidligere i år at de fra og med fjerde kvartal ville tilby passasjerene bredbånd ombord.

De er nå klare for å lansere tilbudet, og har faktisk vært det en stund. Likevel vil det ennå gå noe tid får du kan surfe trådløst under deres ruter.

- Det som mangler er de formelle godkjennelsene fra europeiske luftfartsmyndigheter, EASA, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik til digi.no.

http://www.digi.no/825912/fly-bredbaand-er-klart-men-utsettes

Back