DY tillater mobilbruk i nye fly

Bring it on !
Jeg ser egentlig ikke de store problemene med at det er mobildekning ombord i det hele tatt. Jeg tror ikke dette blir så sjenerende som enkelte her skal ha det til.

Jeg tok toget fra Åre til Trondheim i påsken, og satt i den vognen som var markert som stille. Her er det ikke lov å prate i mobil - eller være "høylytt". Synes det er genialt, og noe NSB er bevisst å selge på. Togturen tok to og en halv time. Hadde man sittet i den andre vognen hadde man blitt plaget av en ungdomsgjeng som ropte til hverandre om hvor fett det hadde vært på åre i påsken. (Hørte dem når døren gikk opp av og til :)).

I fly ser vi det motsatte - her forsøke man å selge på at man skal kunne bruke mobil - rart? Frykter alle "reidarene" som på vei til syden skal fortelle kompiser hvor de er hen.
Og tenk på støyen ombord i fly - ikke så enkelt å prate i en liten mobil da, vanskelig nok over PA`n det. Ergo - "reidarene" må selvfølgelig prate høyere som resultat!
Jeg er enig med flere som syns at det er digg med mobilfri sone ombord i fly - eneste muligheten man har for å slippe unna kjaset og maset.

Tror kanskje Norwegian og Ryanair "vurderer" mobil på fly - for å reklamere litt for seg selv. Om det blir realitet gjenstår å se - men da håper jeg som flere at de andre flyselskapa ikke følger med på bølgen, jeg tror passasjerer vil velge fly uten mobil!

Last edited:
Jeg vet iallefall at jeg hadde valgt bort flyselskap som tillot mobilbruk ombord.
Det er ille nok å måtte overhøre andres samtaler på buss og t-bane, om man ikke skulle være nødt til dette ombord i fly også.
Noen mobilfrie soner trenger man selv i 2009.

Jeg vet iallefall at jeg hadde valgt bort flyselskap som tillot mobilbruk ombord.
Det er ille nok å måtte overhøre andres samtaler på buss og t-bane, om man ikke skulle være nødt til dette ombord i fly også.
Noen mobilfrie soner trenger man selv i 2009.

Det er jo greit å ha et valg. Det blir vel dessuten ganske dyrt å ringe ombord, slik at samtalene begrenser seg til det mest nødvendige. Jeg husker da SAS hadde telefoner ombord i alle seter, det var ikke særlig forstyrrende, da de knapt ble brukt.

Fly-bredbånd er klart, men utsettes

- Det blir gratis eller nesten gratis, sier Norwegian om tilbudet.
Flyselskapet Norwegian fortalte tidligere i år at de fra og med fjerde kvartal ville tilby passasjerene bredbånd ombord.

De er nå klare for å lansere tilbudet, og har faktisk vært det en stund. Likevel vil det ennå gå noe tid får du kan surfe trådløst under deres ruter.

- Det som mangler er de formelle godkjennelsene fra europeiske luftfartsmyndigheter, EASA, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik til digi.no.

http://www.digi.no/825912/fly-bredbaand-er-klart-men-utsettes

Back