DY tillater mobilbruk i nye fly

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Fra NRK Dagsnytt 1230

DY tillater mobiltelefonbruk

Fra slutten av året blir det fritt frem for å bruke mobiltelefon om bord i de nye flyene til Norwegian. I dag er bruk av mobil forbudt i alle fly, men direktør for IT og forretningsutvikling i Norwegian, Hans Petter Aanby, sier den tiden snart er forbi.

Det finnes utstyr å montore, med ulike løsninger. Vi kommer til å legge opp løsninger slik at hvis de har bærbar PC, mobil som kan kobles til Internett eller en vanlig mobil som kan sende SMS, skal det bli mulig i Norwegian-flyene. - Vi installerer dette i de nye flyene. Vi får 53 nye fly. Fra og med i år og fram til 2014 vil dette komme på de nye flyene. Det blir dermed mulig å snakke i telefonen, uttaler Aanby. Han mener den mest aktuelle bruken er kanskje å kunne jobbe litt på flyet, og antyder at bakre del av flyet kan bli forbeholdt de som ønsker å prate. Vi må nok finne ut av noen soneinndelinger, sier han.

Informasjonssjef i SAS Norge, Thomas Midteide, sier de vil vurdere å legge til rette for mobilbruk. Men flyger og sikkerhetsansvarlig i Norsk Flygerforbund, Rolf Liland, har ikke merket pågang fra passasjerene om å få bruke mobiltelefon om bord, men ser ikke bort fra at man kan skape et behov når man tillater det.

Last edited:
Tror problemet er overdimensjonert .. prisen vil gjoere at det begrenser seg selv. Noen som vet hvilket system de har valgt?

Hvis det blir så lokalt at det kun blir mulig i visse soner i flyet, så er det bra. Da kan man leve med det. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal la seg løse i praksis.

Får virkelig håpe at flyselskapene opprettholder forbudet selv om det teknisk sett er ok.
Forestill deg midtsetet på en 737 med sidemenn/kvinner som skravler i vei i mobilen.
Fytterakkern.

Får håpe det blir slik at de som ønsker mobiltilgang i flyet, må oppgi dette når de bestiller på nett. Og dermed blir de plassert i samlet gjeng bakerst i flyet. Da trenger man ikke teknologi som gjør at man må soneinndele flyet. Internettbrukere kan plasseres hvor-som-helst i flyet.

Jeg er ikke noe fan av mobil ombord, men enda verre blir det når det kommer på longhaul. Tenk deg selv at du prøver å sove på en nattflyvning når naboen får et oppkall og skal halvskrike til den i andre enden. Grusomt.

Folk kan gjerne surfe på internett og folk må gjerne bruke mobilen så lenge det ikke dreier seg om snakking. Må jo være et mareritt å ha folk på siden av seg som maser i telefonen og må snakke ekstra høyt pga. alt støyen ombord.

Huff. Greit å være avhengig av mobilen, men kan godt ha den avskrudd på flyet.

Men er ikke dette noe gjerne foretningsreisende vil bruke mest? Og isåfall hadde det ikke vært bedre å tildele fremre del av flyet til prat, da forretningsfolk gjerne plasserer seg fremme i flyene?
Men det er vel vanskelig å avgrense området besetemt, slik at rad 17 har dekning, mens rad 16 ikke har. Rent teknisk så blir det vel slik at hele flyet har dekning.

Didn't have SAS telephones in their armrests of the DC9/MD80 fleet?

I can remember those days in 98 ... Jajaja, those were the days.

However, despite flying 8 tround trips with them on these fleet types, I never ever saw someone telephoning. 10$ / minute did regulate the need to talk...

Der er du nok inne på noe, BU662. Det blir vel ganske dyrt å ringe fra flyet. Det er derfor jeg tenkte det var mest sannsynlig for forretningsreisende som gjerne ikke betaler regningen selv.

They did, and so did many other airlines, including most US majors. I think I can count on one hand the times I have seen them used. I used it once myself, on a very snowy day in a CO aircraft waiting four hours for deicing.

The mobile phone solutions will not be as expensive as the seatback phones, but as I have mentioned before - I beleive the price will scare away the casual user and the problem will be minimal.

MH har både en SMS og e-postløsning innebygget i IFE-systemet (men ikke internet) som jeg mener ikke er så dyr å bruke. Tenkte teste det når jeg fløy hjem fra KUL sist, men jeg var for sliten og glemte det.

Fra artikkelen:

Derimot kan det være uheldig for mobilnettet dersom alle begynner å fly med mobiltelefonene aktive.

- En mobil vil alltid prøve å få kontakt med en basestasjon. Hvis du står på bakken, er det ikke noe problem, for da får du kontakt med den som er nærmest. Men hvis du er oppe i et fly, så får du kontakt med mange forskjellige basestasjoner, og da blir det ugreie i systemet, sier han.

Dette har jeg lurt på. I noen småfly slår mobilens søking gjennom på radioen, og det blir veldig bråkete når man er innenfor rekkevidde av flere basestasjoner.

Er det ikke noe med at over en viss høyde klarer ikke mobilene å få kontakt?

Back