DY tar betalt.

"Samtidig vil flyselskapet øke antall tillatte kilo på håndbagasjen fra dagens åtte til 15 kilo, og senke billettprisene"

Men på 2 av 3 DY flight jeg har tatt har det vært begrensninger på carry-on bagage pga plass......

Originally posted by Someone

"Samtidig vil flyselskapet øke antall tillatte kilo på håndbagasjen fra dagens åtte til 15 kilo, og senke billettprisene"

Men på 2 av 3 DY flight jeg har tatt har det vært begrensninger på carry-on bagage pga plass......

Tillatt volum øker ikke - bare vekt.

Nok en gang viser DY kløkt med mediahåndteringen. De klarer å vri en i utgangspunktet "negativ" sak til å si at "vi senker billettprisene"! Jeg er faktisk litt imponert.

Selv om de forsøker å få oss til å tro at dette ikke har noe å si for totalprisen, så er det vel helt klart at dette skal øke inntektene deres. Ellers ville de ikke gjort det! Men det er en ærlig sak å tjene penger!

Eivind

Originally posted by TOS

Hvilket gjør nesten hele saken til ren svindel. Man skal mer enn en liten sekk eller veske for å få plass til 15kg

Originally posted by TOS

Hvilket gjør nesten hele saken til ren svindel. Man skal mer enn en liten sekk eller veske for å få plass til 15kg

Vel, min trillekoffert kan fort bli over 15 kg iallefall. Jeg antar at om DY selv pålegger begrensninger på hva folk kan ta inn (men som tilfredsstiller maks 15 kg og volumkravet) så betaler man ikke for det.

Originally posted by TOS

Originally posted by TOS

Vel, min trillekoffert kan fort bli over 15 kg iallefall. Jeg antar at om DY selv pålegger begrensninger på hva folk kan ta inn (men som tilfredsstiller maks 15 kg og volumkravet) så betaler man ikke for det.

Ja det er ikke noe problem, men når jeg har reist har de nektet ALLE trillekofferter 2 av 3 ganger pga fullt fly.

Ja det er ikke noe problem, men når jeg har reist har de nektet ALLE trillekofferter 2 av 3 ganger pga fullt fly.

Vil ikke du tro at de da iallefall ikke tar betalt? Om de da krever betaling så er je enig med deg i at dette er en tvilsom praksis, men jeg vil anta at de passasjerene som er innenfor grensen for hva som er tillatt å ta inn i kabinen men som blir tvunget til å sjekke kofferten inn pga restriksjoner som DY selv pålegger dem ikke trenger å betale. Noe annet ville vært utenkelig.

HVis jeg får med meg to kolli for til sammens 50 kroner, er jo dette intet annet en et røverkjøp! Men det er nå egentlig svært sjeldent jeg har mer enn 20 kg bagasje med meg da...

Mener å ha lest et eller annet sted at maksimal størrelse på handbaggasje skal reguleres ned, men husker ikke hvor.

Gavepakke til nettverksselskapene som nå kan bruke dette for hva det er verdt på å differensiere produktet ;-)

Originally posted by Farmer

Gavepakke til nettverksselskapene som nå kan bruke dette for hva det er verdt på å differensiere produktet ;-)

Ja, når de (nettverksselskapene) ikke klarer det selv så må de stole på hjelp fra LCC'ene....:wink

Hvordan har Norwegian tenkt å forsvare dette ovenfor kunder som flyr på strekningen Oslo-Faro, Oslo-Murcia, Oslo-Heraklion f.eks.. Og hva med en 737-300 med 148 seter hvis alle skal ha med 2 innsjekket bags, og 15 kg handbags? Hvor mye må isåfall stå igjen? Jeg tror dette er et jippo for å skaffe flere inntekter, men faktum kan bli at de mister kunder da fritidsreisende vil søke andre alternativer på reiser. Norwegian har fått kritikk for sin baggasjehåndtering siste årene, og skal paxen måtte betale ekstra for å sjekke inn bags vil dette medføre irritasjoner og dyrere reiser for de reisende.

Ifølge den meget forvirrede artikkelen på Dagbladet.no koster det ikke mer å betale avgiften på kr 25 ved innsjekking enn ved betaling i forkant på nett. Men tar det ikke en del tid å kreve 25 kr? Hvis folk skal fomle med kredittkort og man skal holde på med en masse veiing, må det vel nesten koste like mye å kreve inn pengene som hva man faktisk får inn - eller ?...

Dette var da mye ståk for 25 kroner? Jeg tror ærlig talt at dette ikke kommer til å slå ut negativt for DY i det hele tatt. Eneste forskjellen blir at DY tjener noe mer penger, men med så lite "bidrag" fra hver enkelt pax at man ikke reagerer på det.

Originally posted by tpn
Nå vil vel mange av dere si at det er det er konkurranse, og de som ikke klarer å overleve i markedet ikke har livets rett. Men jeg syns det har gått noe langt.

I et kapitalistisk marked vil det vil alltid gå for langt - for enkelte selskaper. To indre og vekk me'n, er regelen for dem som ikke greier å henge med. Og hvordan skal man med dagens marked forhindre at det går for langt?

Originally posted by Falcon

Jaja, da får man mer drit i cabin, og flyplass-security blir sikkert veldig happy. Eller spekulerer NAS i at folk må sjekke inn ting man tidligere kunne ha i håndbagasjen...? Vi får se hva som skjer.

Dette blir da ikke noe problem. Takket være sjampo-terroristene i UK så kommer jo snart del to av begresningene på kabin-baggasje, hvor størrelse og vekt på kabin-baggasje blir bra begrenset uansett.

-A

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Falcon

Jaja, da får man mer drit i cabin, og flyplass-security blir sikkert veldig happy. Eller spekulerer NAS i at folk må sjekke inn ting man tidligere kunne ha i håndbagasjen...? Vi får se hva som skjer.

Dette blir da ikke noe problem. Takket være sjampo-terroristene i UK så kommer jo snart del to av begresningene på kabin-baggasje, hvor størrelse og vekt på kabin-baggasje blir bra begrenset uansett.

-A

Ref Luftfartstilsynet så blir maks dim på handbag 56x45x25 cm. Det sies ingen ting om vekten. Det vil også kunne gjøres unntak for større cll av høy verdi el skjøre varer som ikke egnes som innsjekket bagasje.

S

Dette tiltaket gjøres kun for å bedre inntjeneingen til DY (i og for seg veldig bra) men kall nå en spade for en spade...

Ref Luftfartstilsynet så blir maks dim på handbag 56x45x25 cm. Det sies ingen ting om vekten. Det vil også kunne gjøres unntak for større cll av høy verdi el skjøre varer som ikke egnes som innsjekket bagasje.

S

Finner ikke dette på Luftfartstilsynet ??
Får ofte spørsmål fra kunder ang. disse dimensjonene når jeg er på jobb, men har ikke fått beskjed om nye dimensjoner...

Egil

Originally posted by Egil

S

Får ofte spørsmål fra kunder ang. disse dimensjonene når jeg er på jobb, men har ikke fått beskjed om nye dimensjoner...

Egil

Kommer nok en beskjed eller tre rundt mai-måned regner jeg med :) er da de nye forskriftene trer i kraft :)

Originally posted by Egil

Egil

De er ute på høring og det som skal vedtaes er:

Nærmere om begrensningene i tillatt størrelse på håndbagasje
Videre på listen over forbudte gjenstander i vedleggets punkt 4.1.1.1 tilføyes ny bokstav g. Håndbagasje større enn 56cm x 45cm x 25cm er ikke lenger tillatt som håndbagasje. Størrelseskravene tilsvarer krav fastsatt av IATA og sammenfaller derfor med de kravene mange luftfartsselskaper opererer med allerede i dag når det gjelder tillatt størrelse på håndbagasje.

Det kan gjøres unntak for overdimensjonert håndbagasje som er verdifull eller skjør og som av den grunn ikke er egnet sendt som innsjekket bagasje. Slik overdimensjonert håndbagasje skal imidlertid være gjenstand for gjennomsøking.

Bestemmelsen når det gjelder begrensning i størrelse på håndbagasje trer i kraft i EU 6. mai 2007.

Høring - gjennomføring av forordning (EF) nr. 1546/2006, forordning (EF) 1448/2006 og forordning (EF) 831/2006 som alle endrer forordning (EF) nr. 622/2006

Back