DY tar betalt.

Synes enkelte avskriver DY vel raskt nå. Jeg tror det er en generell trend at flyselskapene synliggjør kostnadene sine ved å ta seg konkret betalt for f.eks. ekspedert bagasje. Vi skal ikke se bort fra at lavprisselskapene begynner og så følger kanskje de mer fornemme selskapene etter, når fenomenet er blitt "vanlig".

Enn så lenge er DY god nok for meg. For en reise Bergen - Berlin jeg nylig bestilte, var de 1100 kroner billigere enn SAS, flyr direkte og hadde rutetider som passet meg optimalt. Skulle det påløpe noen småkroner ekstra for en ekspedert koffert, så betaler jeg de med et smil.

Originally posted by CK

om dette stemmer, så regner jeg med at det ikke er betaling som skjer fra 23/1, men at det kanskje slippes 23/1? I slike tilfeller er det vanligvis en overgangsordning, men jeg husker ikke hva Ryanair og flyBe gjorde da de innførte betaling for innsjekket bagasje.

Som CK säger blir det säkert en övergångsordning. Har man köpt/bokat före ett vistt datum gäller säkert de bestämmelserna. Med FR vet jag bestämt (beträffande deras avgift för web-check in) att om man hade köpt biljetten före ett visst datum var det fortfarande möjligt att checka in utan avgift.

Vel vel, tidligere har jeg valgt DY så lenge de min 200 kroner billigere enn SAS når jeg reiser fra Køben. Nå øker den ennå mer. Spesielt siden jeg normalt slipperbetalng for overvekt også:p

Originally posted by Lillingen

Jeg tror DY skyter seg selv i foten hvis dette er tilfelle. Jeg tror også at DY har tjent en del på at man aldri trenger å betale nok mere enn den prisen man får oppgitt. Så det er rart at de nå ser ut til å endre strategi

Jeg støtter deg 100% på dette utsagnet

Bra Norwegian, nå kommer det seg :clap Ryan Air bossen har sikkert flere triks dere kan herme etter. Stå på! :p

Nå er jeg en av dem som mener at det kanskje koster litt for lite å fly i Norge. Nå vil vel mange av dere si at det er det er konkurranse, og de som ikke klarer å overleve i markedet ikke har livets rett. Men jeg syns det har gått noe langt. Ikke det at jeg ikke syns det er ok å fly til Bergen eller Tr.heim for 367 kroner. Men jeg er forundret over at selskapene presser prisen så lavt at det går utover produktet de selger.

For å kunne tilby en lavest mulig pris, presses kostnadene nedover. Grunnen til at Norwegian innfører dette bagasjetillegget er jo for at de ønsker å tjene penger på driften sin. Setter de opp prisen istedet vil jo de prisbeviste kundene velge et annet selskap, for det er jo en merkelig trang til å virkelig ikke betale mer enn minimalt for en flyreise i folket. Men å kjøpe en halvliter pils på bar til 60,- kr er ikke noe problem.

Når det spares kostnader ved å presse krav til teknisk overgang av flyene til det som er max tid imellom sjekkene (sk), fjerning av tekninkere på line(sk), betale servicehonorar for å booke billetten selv på nettet (sk), kreative ordninger med kabinpersonale(dy), bytting til billig handling(dy), 20 kr for pulverkaffe(dy), servicehonorar(sk), betaling for bags(dy). Blir jeg skeptisk. Dette går utover service, og for sikkert mange flere enn meg er dårlig service veldig irriterende.

Nå mener jeg ikke at jeg trenger full bevertning på en halvtimes/times/halvannen flytur, men en kaffekopp hadde vært hyggelig å få. Når jeg faktisk bestiller reisen på nett, printer ut bekreftelsen, da trenger jeg vel ikke å betale servicehonorar for det vel? Og når jeg skal sjekke inn, ønsker jeg å møte motiverte blide mennesker, som ikke er overarbeidet da ledelsen kutter kostnader ved å kjøre minimumsbemanning. Jeg bør slippe stressfaktoren som oppstår hvis en laaang kø som snirkler seg mot innsjekk idet klokka nærmer seg fastsatt møtetid. Og jeg som var ute i god tid. Flyene bør se nogenlunde ut, være rent og ryddig. Vil helst slippe å finne rester av 40kronerstrekantsanwichen fra forrige leg i setelomma. Teknisk p.g.a tullefeil ved flyet som kunne vært oppdaget og fikset hadde flyet bare blitt sjekket litt oftere gjør også at en flyreise til 369 kan bli en ganske negativ opplevelse.

Nå mener jeg ikke at å øke billettprisen vil fikse alle problemer som kan oppstå ved en flygning, men det kan kanskje ta bort noen av de harde kostnadskuttene som igjen går utover service. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor SAS og DY ikke finner noe annet å konkurere på nå. Det kan jo ikke være noe moro å måtte presse så hardt i alle ledd. Ryan Air bør ikke være noe forbilde! Skal ikke engang begynne å skrive hva jeg syns om dem...

Bare for å si det, (i et innlegg som ble pokker så mye lenger enn det jeg hadde tenkt)det er trygt å fly i Norge. Men skulle det komme en ulykke, og pressen finner så mye som et fnugg i retning av noe vedlikeholdsrelatert som kan ha forårsaket hendelsen, ja da kan man jo se for seg VG overskriftene.... og framtiden til det flyselskapet.

Dette ble et altfor langt innlegg. Men måtte bare få ut mine meninger om saken. :old Jeg er sterkt imot at DY gjør dette her. Det er snikøkning av prisen. Tjener de ikke penger på å levere billetten til den prisen de har nå, må de sette den opp. Som det har vært nevnt lenger opp i diskusjonen, så har det nettopp vært DY sin styrke at den prisen du ser er den du betaler! Syns dette er like irriterende som SAS servicehonorar! Sett heller opp prisen litt.

Ang. hvem som handler DY hvor finnes jo enkelt på DY sine websider:

Oslo Lufthavn, Gardermoen: Norwegian Kundesenter i avgangshallen.
Stavanger Lufthavn, Sola: Samarbeidspartner, Norport Handling AS
Bergen Lufthavn, Flesland: Samarbeidspartner, Norport Handling AS
Trondheim Lufthavn, Værnes: Samarbeidspartner, Røros Flyservice AS
Tromsø Lufthavn, Langnes: Samarbeidspartner, Røros Flyservice AS
Bodø Lufthavn: Samarbeidspartner, Røros Flyservice AS
Evenes Lufthavn: Samarbeidspartner, Scandinavian Ground Services
Alta Lufthavn: Samarbeidspartner, Scandinavian Ground Services
Stockholm Lufthavn, Arlanda: Samarbeidspartner, Finn Handling AB

Dette var veldig intresante nyheter :D

Nå kan det skje enten en av to ting. SK tar etter å gjør det samme, eller så blir det passasjerflukt og ramaskrik fra DY som forlanger at SK gjør det samme for at ikke kundene skal forsjellsbehandles av selskapene.

Evt at det er ett kortvarig bluss fra DY som etter mye medieomtale og forbruker saker forsvinner i intet igjen.

Men totalt sett tror jeg dette er en jævlig dårlig ide...

Men jeg skal ikke klage :P

Bra med forskjell...og et sted må man jo tjene penger for på flybillettene er det jo ikke mye å hente!!!

Hva slags summer snakker vi om her? 20 kr eller 200 kr? Tror uansett ikke det vil bli noe mer bråk om dette enn avgiften folk må betale SAS når de gjør all jobben med å bestille billetter selv på internett. Her er ihvertfall den ekstra avgiften knyttet opp mot en fysisk ting, så folk ser hva pengene går til. Selv tror jeg kanskje NAS ville tjent på å ikke innført en avgift for folk som tar med seg bag. Sett heller opp prisene tilsvarende denne avgiften, og gi rabatt til folk som reiser bagløst. Folk blir helt ville så fort de hører ordet rabatt :D

Originally posted by Scanor

, eller så blir det passasjerflukt og ramaskrik fra DY som forlanger at SK gjør det samme for at ikke kundene skal forsjellsbehandles av selskapene.

Meg ikke forstå??

Hvorfor skal DY forlange at SAS skal gjøre det samme?

Originally posted by TOS

Ironien lyser lang vei, men ellers så er det neimen ikke langt unna hva Kjos & co kan få seg til å si i media. DY's sentrale folk har dessverre blitt Skandinavias svar på M'o'L, og det er definitivt ikke en hedersbetegnelse og det bidrar i mitt sinn til å gjøre det vanskeligere å se på DY som en seriøs aktør.

Originally posted by Trety

Originally posted by TOS

Ironien lyser lang vei, men ellers så er det neimen ikke langt unna hva Kjos & co kan få seg til å si i media. DY's sentrale folk har dessverre blitt Skandinavias svar på M'o'L, og det er definitivt ikke en hedersbetegnelse og det bidrar i mitt sinn til å gjøre det vanskeligere å se på DY som en seriøs aktør.

Det er sikkert bare jeg som ikke følger så godt med, men jeg kan vanskelig huske utsagn fra DY som er noe i nærheten av å skulle komme med krav om at også SAS skulle innført baggasjeavgift om DY gjorde det. Jeg skjønte nok, med litt godvilje, at det var forsøk på ironi, men jeg mente å tro at personen som skrev dette er ansatt i SAS noe som gjorde at jeg tenkte at vedkommende kanskje mente at DY faktisk ville komme til å kreve det....:wink

Personlig så tar jeg både SAS og DY veldig seriøst, selv om begge parter kommer med utspill og gjør ting som virker å være mot bedre vitende (Oslo-Alta saken er et eks for SAS sin del - hvor man klaget over at KT ikke kom med tilbakemelding samme dag som orienteringsbrevet KT hadde etterspurt om faktisk forhold i saken ble oversendt til KT. Finnmark Reiselivssaken er et eksempel på at DY gjør like underlige ting.)

Originally posted by Balle Chlorin

Hva slags summer snakker vi om her? 20 kr eller 200 kr?

Det er ca 25 kr per kolli prebooket eller det dobbelte på flyplassen, utland og innland. Fullflex har ett kolli inkludert. Egne regler på codeshare.

Originally posted by Superhai

Originally posted by Balle Chlorin

Hva slags summer snakker vi om her? 20 kr eller 200 kr?

Det er ca 25 kr per kolli prebooket eller det dobbelte på flyplassen, utland og innland. Fullflex har ett kolli inkludert. Egne regler på codeshare.

Dette er jo småtteri. Ikke mer enn man må betale hos SAS når man booker billetten selv....:wink

Dette minner meg om de ramaskrikene som kom , da SK/BU kuttet ut gratis aviser, for ikke å snakke om da man måtte begynne å betale 20 kr for en kopp kaffe.

Ser for meg at de folkene som vil spare en 300 lapp på å fly med 0 flex, vil klage de første månedene. Litt selvmotsigende da! Samme folkene som tipser taxisjåføren 20-30 kr for å kjøre de ut til flyplassen, nekter å betale 25 for å få med seg kofferten på flyet.!

Det samme mener jeg. Tror ikke en avgift på 25 kr blir slutten for NAS, selv om enkelte SAS folk her inne skulle ønske det. Alternativet er å bestille billetter hos SAS, og betale 50 kr (tror jeg det var) i gebyr for å få lov til å bestille billetter. Men mener allikevel at det ville vært taktisk smart av NAS og øke prisene med 25 kr og gi 25 kr i rabatt til de som reiser uten bag. Men dem om det.

nå er det 23. januar og jeg har ikke sett noe om betaling for bagasje. Er dette et ondsinnet rykte???

Back