Bra Norwegian, nå kommer det seg :clap Ryan Air bossen har sikkert flere triks dere kan herme etter. Stå på!
Nå er jeg en av dem som mener at det kanskje koster litt for lite å fly i Norge. Nå vil vel mange av dere si at det er det er konkurranse, og de som ikke klarer å overleve i markedet ikke har livets rett. Men jeg syns det har gått noe langt. Ikke det at jeg ikke syns det er ok å fly til Bergen eller Tr.heim for 367 kroner. Men jeg er forundret over at selskapene presser prisen så lavt at det går utover produktet de selger.
For å kunne tilby en lavest mulig pris, presses kostnadene nedover. Grunnen til at Norwegian innfører dette bagasjetillegget er jo for at de ønsker å tjene penger på driften sin. Setter de opp prisen istedet vil jo de prisbeviste kundene velge et annet selskap, for det er jo en merkelig trang til å virkelig ikke betale mer enn minimalt for en flyreise i folket. Men å kjøpe en halvliter pils på bar til 60,- kr er ikke noe problem.
Når det spares kostnader ved å presse krav til teknisk overgang av flyene til det som er max tid imellom sjekkene (sk), fjerning av tekninkere på line(sk), betale servicehonorar for å booke billetten selv på nettet (sk), kreative ordninger med kabinpersonale(dy), bytting til billig handling(dy), 20 kr for pulverkaffe(dy), servicehonorar(sk), betaling for bags(dy). Blir jeg skeptisk. Dette går utover service, og for sikkert mange flere enn meg er dårlig service veldig irriterende.
Nå mener jeg ikke at jeg trenger full bevertning på en halvtimes/times/halvannen flytur, men en kaffekopp hadde vært hyggelig å få. Når jeg faktisk bestiller reisen på nett, printer ut bekreftelsen, da trenger jeg vel ikke å betale servicehonorar for det vel? Og når jeg skal sjekke inn, ønsker jeg å møte motiverte blide mennesker, som ikke er overarbeidet da ledelsen kutter kostnader ved å kjøre minimumsbemanning. Jeg bør slippe stressfaktoren som oppstår hvis en laaang kø som snirkler seg mot innsjekk idet klokka nærmer seg fastsatt møtetid. Og jeg som var ute i god tid. Flyene bør se nogenlunde ut, være rent og ryddig. Vil helst slippe å finne rester av 40kronerstrekantsanwichen fra forrige leg i setelomma. Teknisk p.g.a tullefeil ved flyet som kunne vært oppdaget og fikset hadde flyet bare blitt sjekket litt oftere gjør også at en flyreise til 369 kan bli en ganske negativ opplevelse.
Nå mener jeg ikke at å øke billettprisen vil fikse alle problemer som kan oppstå ved en flygning, men det kan kanskje ta bort noen av de harde kostnadskuttene som igjen går utover service. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor SAS og DY ikke finner noe annet å konkurere på nå. Det kan jo ikke være noe moro å måtte presse så hardt i alle ledd. Ryan Air bør ikke være noe forbilde! Skal ikke engang begynne å skrive hva jeg syns om dem...
Bare for å si det, (i et innlegg som ble pokker så mye lenger enn det jeg hadde tenkt)det er trygt å fly i Norge. Men skulle det komme en ulykke, og pressen finner så mye som et fnugg i retning av noe vedlikeholdsrelatert som kan ha forårsaket hendelsen, ja da kan man jo se for seg VG overskriftene.... og framtiden til det flyselskapet.
Dette ble et altfor langt innlegg. Men måtte bare få ut mine meninger om saken.

ld Jeg er sterkt imot at DY gjør dette her. Det er snikøkning av prisen. Tjener de ikke penger på å levere billetten til den prisen de har nå, må de sette den opp. Som det har vært nevnt lenger opp i diskusjonen, så har det nettopp vært DY sin styrke at den prisen du ser er den du betaler! Syns dette er like irriterende som SAS servicehonorar! Sett heller opp prisen litt.