DY tar betalt.

LN-SUV

ScanFlyer Blue
Norwegian innfører fra 23. januar, betaling for all innsjekket bagasje. Kun enkeltkategorier, for eksempel de dyreste billetter, vil ha mulighet til å ha gratis baggage allowance. :(

Om dette stemmer blir det en lettere jobb for SAS og andre nettverksselskaper med å synliggjøre forskjellene mellom LCC og Network:D

Jaja, da får man mer drit i cabin, og flyplass-security blir sikkert veldig happy. Eller spekulerer NAS i at folk må sjekke inn ting man tidligere kunne ha i håndbagasjen...? Vi får se hva som skjer.

stuerne på TRF påstå da jeg spurte dem i sommer at volumet innsjekket bagasje på Ryanair ikke falt noe særlig, ikek mer enn ca 10-12% da FR innførte betaling for sjekket bagasje. Regner med at man på innsjekk kommer til å bli ganske harde på maks vekt/mål på det som skal inn i kabinen.

Kan man uten videre bare innføre dette da? Folk har jo da kjøpt en billett under andre forutsetninger. I alle fall vil jeg tro det vil bringe med seg masse negative medieoppslag for Norwegian.

om dette stemmer, så regner jeg med at det ikke er betaling som skjer fra 23/1, men at det kanskje slippes 23/1? I slike tilfeller er det vanligvis en overgangsordning, men jeg husker ikke hva Ryanair og flyBe gjorde da de innførte betaling for innsjekket bagasje.

Det er nok helt klart at dette slippes 23/1 og sikkert ikke gjelder for reiser på en god stund, men høres ut som en liten gavepakke til SK. Vær så god; her er en viktig forskjell på oss og LCC som kanpt har vært synlig tidligere. :)

Dette er win-win for DY og SK - DY får ekstra penger i kassen (antallet innsjekket bags faller ikke særlig) og SK får nok en sak å putte i pluss-boksen sin. DY-paxen taper, og går dette bra for DY skal du ikke se bort fra at andre selskaper ser på det samme....

Kommer vel an på hvordan de gjør det. Om de samtidig senker prisene på billetter, slik at det til slutt blir litt billigere enn nå å fly uten bagasje, og litt dyrere med. Men om det kommer bare på toppen er det dårlig pr.

En annen ting er jo at dette vil gjøre at innsjekking tar lengre tid fordi folk skal betale og fomle med lommeboka. Nok en grunn for DY til å innføre self-service.

Selv foretrekker jeg etter hvert SAS hvis jeg kan velge når jeg skal fly (dvs., hvis prisforskjellen ikke er for stor!) Det skyldes flere ting; bedre plass (lille meg sitter godt på de fleste fly, men vil gjerne ha plass til å jobbe litt), men først og fremst mulighet til å velge sete, og gjøre det selv på automaten, uten å måtte stå i lange køer for innsjekk og ved gate for å kapre vindusplass.

Det er jo i grunnen et klønete tidspunkt å innføre den betalingen på ettersom det nå er lagt mye begrensninger på hva man kan ha med seg som håndbagasje. Men det er for min del kun nok en spiker i kista mot at jeg reiser med med DY - og som flere påpeker: En gavepakke av de helt sjeldne til SK (som jeg håper de utnytter til fulle!)...

Originally posted by Isbamse

En annen ting er jo at dette vil gjøre at innsjekking tar lengre tid fordi folk skal betale og fomle med lommeboka. Nok en grunn for DY til å innføre self-service.

Ryanair opererer med samme sak. Der må man betale for baggasje ved kjøp av billetten, eller i billettskranken på flyplassen om man ikke har gjort det før. Når du kommer til innsjekkingsskranken så kommer du ingen vei om du ikke har betalt, så jeg tror ikke dette vil innebære den store økningen innsjekkingstid.

Ellers så er jeg helt enig i at dette er en kjekk sak for SAS og andre nettverksselskap.

Dette låter ikke bra. Synes det er et dårlig trekk av Norwegian,og at det kommer til å bli dårlig likt av de reisende.

Gavepakke til SAS Braathens dette!

Originally posted by TOS

Originally posted by Isbamse

Ryanair opererer med samme sak. Der må man betale for baggasje ved kjøp av billetten, eller i billettskranken på flyplassen om man ikke har gjort det før. Når du kommer til innsjekkingsskranken så kommer du ingen vei om du ikke har betalt, så jeg tror ikke dette vil innebære den store økningen innsjekkingstid.

Ellers så er jeg helt enig i at dette er en kjekk sak for SAS og andre nettverksselskap.

Hvis man betaler pr kolli, som hos flyBe er det jo greitm bare å hake av i bestillingen. Men hvis det må veies blir det straks mer træl.

He he, det var bra timing, satt akurat og skulle booke en tur til Bergen. Da blir det nok SAS som får den bookingen. Takk for info.

Skjønner at det er vanskelig å dirive flyselskap når kundene forventer at det ikke skal koste noen ting. Men dette er snikinnføring av prisøkning. Hadde dde slengt på prisen litt, så hadde det vært greit. Men nå blir ikke den prisen de reklamerer med reell. Skal man bort en helg, ja da har man ofte med seg bagasje. Og med de nye reglene for hva man kan ha i håndbagasje, så må man ofte sjekke den inn.

Jeg har stort sett reist med Norwegian i det siste, men nå blir det nok SAS i fremtiden.... selv om jeg blir ikke overrasket om de skulle komme med noe lignende etterhvert.

Jeg tror DY skyter seg selv i foten hvis dette er tilfelle. Jeg tror også at DY har tjent en del på at man aldri trenger å betale nok mere enn den prisen man får oppgitt. Så det er rart at de nå ser ut til å endre strategi

Back