DY sliter med punktligheten

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Lavprisselskapet Norwegian er inne i en dyp punktlighetskrise: Hittil i oktober har nesten hvert annet fly vært forsinket.

http://www.aftenposten.no/reise/article2050366.ece
 
Siden jeg nesten daglig jobber med Norwegian har jeg et godt innblikk i denne saken og dette er selvfølgelig svært ubeleilig. Norwegian har slitt denne måneden så jeg ventet bare på at det skulle komme i media. Men jeg kan bekrefte det Ellingsen sier. De har desverre hatt en del forsinkelser på grunn av tekniske problemer, og jeg var på jobb i går og da ble det forsinkelser pga. teknisk. Nå skal ikke jeg beskylde Northport for alt dette her, men mesteparten av forsinkelsen skyldes de. Så vi får se om dette endrer seg betrakelig når Røros Flyservice tar over.
 
Originally posted by Vede

Nå skal ikke jeg beskylde Northport for alt dette her, men mesteparten av forsinkelsen skyldes de. Så vi får se om dette endrer seg betrakelig når Røros Flyservice tar over.

Er det gå sakte aksjon som følge av oppsigelse av kontrakten...? Det var vel mye forsinkelser til å begynne med, men så rettet det seg vel opp (gjorde det ikke).
 
Jeg flyr en del Norwegian fra Sola til Gardermoen. Og jeg må si det at Norport på Sola gjør en mye bedre jobb og sender flyene ut på rute, enn hva Northport gjør på OSL. På Sola vet de hva de driver med, virker ikke som om de gjør det på OSL.
 
Not good! Rart de ikke så varsel lampene da de byttet til Northport tidligere. Skal ikke slenge meg inn i diskusjonen om hvem som er best, men man kan ikke vente seg et topp produkt når man presser leverandører så til de grader ned i pris. Det samme ville skjedd med Swissport og Widerøe.
Selv om de er et lavpris selskap så finnes det en kryssnings grense hvor kvalitet og pris møtes!
 
Originally posted by Whatever

Jeg flyr en del Norwegian fra Sola til Gardermoen. Og jeg må si det at Norport på Sola gjør en mye bedre jobb og sender flyene ut på rute, enn hva Northport gjør på OSL. På Sola vet de hva de driver med, virker ikke som om de gjør det på OSL.

Du vet at det er to forskjellige selskaper? Norske Norport (ex-BU-ansatte er det vel?) er på SVG og BGO mens det er tidligere Finnair-eide Northport som er på OSL.
 
Ja du kan si at de burde ha sett varsellampene, de var i hvert fall et hav av folk som holdt opp skilt og pekte mot de lampene. Men Northport i Finland er et professionelt selskap som da ble drevet av Finnair. DY har nok stolt på ryktet og løftene derfra. Og det er vel ikke ulogisk det.
Lett å si i etterkant at "vi" hadde rett og de burde ha tatt advarselene på alvor. Men vi skal ikke glemme at på vårparten i fjor så hadde de en del problemer på OSL. Det skyldtes delvis at DY selv hadde en god del forsinkelser pga flymangel/tekniske problemer og delvis manglende utstyr hos Servisair. Alt henger sammen så det ene gjorde ikke det andre noe lettere. Så DY var nok litt frustrert og da de kunne kjøpe veldig billig handling hos Northport så bet de på.
And the rest is history. Vi får håpe at historien ikke gjentar seg! (noe som jeg ikke tror på)

Hilsen,
Laurenz
 
Hum, det er jo ikke spesielt for denne måneden, så det kan ikke være noen aksjon fra Northport (hvilket jeg tror de er for proffe til å gjøre uansett). Tallene for DY var like ille i sommer, men da var det ingen fokus på det.... Hvis noen hadde tatt OSL-statistikken for juni og juli for seg, så er ikke det trivelig lesing dessverre.
 
Originally posted by EB

Har de lagt inn for lite tid pr stopp?

Nei , det har de ikke. Det er 20min alle plasser innenlands og 35min på OSL.

Nå er det mange som står i terminalen på OSL og studerer Northport når DY maskiner blir håndtert.
Her er det en del hoderisting kan jeg fortelle. Mange av de ansatte "guttungene" i selskapet oppfører seg høyst uproffesjonelt , særlig med håndtering av baggasje.
Måten de hiver og stuer baggasje på traller er lite tillitsvekkende. Baggasje faller av traller på vei inn i terminalen på grunn av dårlig lastede og overfyllte traller.
Til tider virker lasting og lossing av fly dårlig koordinert blant stuerne.
Her skulle de hatt ex-bu stuerleder J.Stokke på FBU til å ta dem i skole.
Nå er det jo ikke bare fair å skylde på "gutta på gølvet" , det er ledelsen som må ta hovedansvaret for at det hat utviklet seg slik at de mister kontrakten med DY.
Likevel må "grasrota" ta ansvar sine handlinger og.
De bør være klar over at de fra tid til annen blir avbildet av "pax" i terminalen.
 
Originally posted by CK

Originally posted by Whatever

Jeg flyr en del Norwegian fra Sola til Gardermoen. Og jeg må si det at Norport på Sola gjør en mye bedre jobb og sender flyene ut på rute, enn hva Northport gjør på OSL. På Sola vet de hva de driver med, virker ikke som om de gjør det på OSL.

Du vet at det er to forskjellige selskaper? Norske Norport (ex-BU-ansatte er det vel?) er på SVG og BGO mens det er tidligere Finnair-eide Northport som er på OSL.

Eh ja? Selvfølgelig vet jeg det. Jeg har da skrevet Norport og Northport har jeg ikke?
 
Originally posted by OJB

Originally posted by EB

Har de lagt inn for lite tid pr stopp?

Nei , det har de ikke. Det er 20min alle plasser innenlands og 35min på OSL.

Nå er det mange som står i terminalen på OSL og studerer Northport når DY maskiner blir håndtert.
Her er det en del hoderisting kan jeg fortelle. Mange av de ansatte "guttungene" i selskapet oppfører seg høyst uproffesjonelt , særlig med håndtering av baggasje.
Måten de hiver og stuer baggasje på traller er lite tillitsvekkende. Baggasje faller av traller på vei inn i terminalen på grunn av dårlig lastede og overfyllte traller.
Til tider virker lasting og lossing av fly dårlig koordinert blant stuerne.
Her skulle de hatt ex-bu stuerleder J.Stokke på FBU til å ta dem i skole.
Nå er det jo ikke bare fair å skylde på "gutta på gølvet" , det er ledelsen som må ta hovedansvaret for at det hat utviklet seg slik at de mister kontrakten med DY.
Likevel må "grasrota" ta ansvar sine handlinger og.
De bør være klar over at de fra tid til annen blir avbildet av "pax" i terminalen.

Jeg antar du mener 25 min. på OSL. Det er standard som jeg har nevnt i en annen tråd.
 
Originally posted by MartinL

Not good! Rart de ikke så varsel lampene da de byttet til Northport tidligere. Skal ikke slenge meg inn i diskusjonen om hvem som er best, men man kan ikke vente seg et topp produkt når man presser leverandører så til de grader ned i pris. Det samme ville skjedd med Swissport og Widerøe.
Selv om de er et lavpris selskap så finnes det en kryssnings grense hvor kvalitet og pris møtes!

Unnskyld MartinL, men hva har Swissport og Widerøe med saken å gjøre ????:shake

Ole B
 
jeg tror det du har observert, Ole Johan, må være dårlig ledelse og dårlig opplæring. Et velfungerende stuerteam er om en ballett å observere når de "gyver løs" på en maskin etter at strobe-lights er slukket. Når man har velfungerende team, kjenner alle sin plass og alle vet hva som må gjøres. Da går det raskt og da går det smidig - effektivt! Jeg har selv vært med på å snu en full Ryanair 737-800 på Torp på 22 minutter. GØY!
 
Originally posted by Olebno

Originally posted by MartinL

Not good! Rart de ikke så varsel lampene da de byttet til Northport tidligere. Skal ikke slenge meg inn i diskusjonen om hvem som er best, men man kan ikke vente seg et topp produkt når man presser leverandører så til de grader ned i pris. Det samme ville skjedd med Swissport og Widerøe.
Selv om de er et lavpris selskap så finnes det en kryssnings grense hvor kvalitet og pris møtes!

Unnskyld MartinL, men hva har Swissport og Widerøe med saken å gjøre ????:shake

Ole B

Ja du får lese det en gang til da.

Jeg tror at Northport ikke er problemet, men snarere prisen for tjenestene som er problemet. Av hva jeg har forstått så gikk Northport drastisk ned i pris for å komme inn med Norwegian som kunde. Det sier seg selv at med en så lav pris så vil det bli problemer, noe vi ser i dag. Spesielt i et arbeidsmarked som skriker etter ansatte.
Da mener jeg at Swissport og Widerøe ville hatt akkurat de samme problemene om det teoretisk hadde vært de som underpriset seg for å komme inn på Osl med Norwegian.


Jeg tror derfor at jaget etter en leverandør som gir billigs pris, derfor har gått utover kvaliteten på produktet. Ikke fordi leverandøren i seg selv er dårlig, men fordi underprising og dårlig forberedelser tvinger frem et dårlig produkt.
 
Ok, nå følger jeg deg Martin. Vi er nok enige om prinsippet her. Man får det man betaler for. Imidlertid var du ikke helt heldig med eksemplene dine. Jeg kjenner begge de nevnte MEGET godt, og jeg kan forsikre deg om at ingen av de to ville dumpe prisen og dermed også kvaliteten for å sikre seg en "gnien kunde". ;)

Ole B
 
Back
Top