DY sliter med punktligheten

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Jeg er vel såvidt jeg vet, den eneste som både har jobbet i Norport på SVG og Northport på OSL.
Jobbet 1 år i Norport på Sola og 5 måneder i Northport, - begynte 1 Oktober og jobbet sist en dag i Mars.

Det er stor forskjell i måten disse to firmaene opererer på.
Kan liste opp noen eksempler:
- På kurset til Northport ble vi lært mye interessant - men det ble ikke
nevnt hvordan man faktisk stuer ett fly, eller legger opp en tralle.
- Ett eksempel er hvis man har få kofferter - la oss si 10 stykk,
så er det normalt at man bygger disse opp, slik at de støtter seg
mot hverandre - helt ute ved døren i lasterom 3. Northport pleier
vanligvis å slenge de helt inn uansett - til stor irritasjon for de som mottar flyet.
- Videre så ser man at Nortport ofte mister kofferter på tarmac på OSL, hovedsaken
til dette, er at ingen har lært hvordan man logisk bygger opp en tralle - slik at bagene
støtter hverandre opp. Vanlig praksis i NP er at man stabler koffertene opp etterhvert
som man får dem, og så legger begge veggene opp, og hele trallen er gjennomgående ustabil.
På Sola fikk vi god opplæring om hvordan man skulle stue både fly og traller,
der brukte vi sjelden å sette opp veggen, men vi mistet alikevel sjelden kofferter.
Poenget er jo å stu trallen slik at baggene støtter hverandre opp,
akkurat som om man skal bygge en mur for å få stabilitet.
- Samtidig bør mange i NP lære seg at det finnes mange mellomstillinger mellom
full gass og tomgang. Jeg ser altfor ofte at - uansett - hvor mye last de har på trallene,
så er det full gass tilbake til avlastningsbåndet.

Kan nevne mange andre eksempler på forskjeller i måten disse firmaene jobber på,
helt OK at NPH Sola er mye mindre enn NP, men grunnprinsippene og arbeidsmetodene
er det samme.
 
Det du sier om stuing av fly Speedbird kan jeg skrive under på! Sykt irriterende at Northport alltid starter innerst uansett antall kolli. :angry:
 
Dagens Aftenposten...

http://www.aftenposten.no/reise/article2056628.ece

...men jeg er ganske sikker på at Norwegian kommer til å løse dette - og det skulle ikke forundre meg om de også løser dette slik at de sitter igjen med ros!!!
 
At de nå gaper for høyt er det vel ingen tvil om. Ikke et flyselskap for forretningsreisende. Det ser jo ut som at de nå driver butikken som et charter selskap "spiller vel ingen rolle om man kommer frem til syden et halvt døgn for seint" ^_^

Dette lar seg vel løse når de har den nye flåten på plass. Eller?? Uansett, alle forretningsreisende har forlatt skuta for lengst før det skjer..
 
Originally posted by Tommy777

Dette lar seg vel løse når de har den nye flåten på plass. Eller?? Uansett, alle forretningsreisende har forlatt skuta for lengst før det skjer..

Nå har det vel vist seg at de reisende har forbløffende dårlig hukommelse. Jeg husker veldig mange kommentarer i media i forbindelse med alt tullet SAS slet med for ikke så altfor lenge siden - da var det veldig mange som aldri skulle fly med SAS mer, og det var også forretningsreisende. Det virker som om mange har glemt dette, iallefall om man skal tro på økningen i antall reisende ombord på flyene.
 
Originally posted by TOS

Nå har det vel vist seg at de reisende har forbløffende dårlig hukommelse. Jeg husker veldig mange kommentarer i media i forbindelse med alt tullet SAS slet med for ikke så altfor lenge siden - da var det veldig mange som aldri skulle fly med SAS mer, og det var også forretningsreisende. Det virker som om mange har glemt dette, iallefall om man skal tro på økningen i antall reisende ombord på flyene.

Det er sant at passasjerer kommer over slikt, men inntrykket sitter lenge i. Det er nok likevel en forskjell fra SAS, selv om de også har hatt dårligere perioder enn nå. Det dårligste de har hatt siste 12 måneder er februar i år, med en punktlighet på 75%. Tror aldri de har vært under 50, slik DY nå dessverre er.

Aftenposten har ny artikkel i ettermiddag: Jeg tror folks tålmodighet snart er slutt, sier Elizabeth Hartmann, leder av reklamebyrådet Sists skrik.

Hun sikter til den massive kritikken som nå rammer publikumsfavoritten Norwegian. Mange og store forsinkelser de siste månedene har ført til knallhard kritikk fra reisende. Mange sier de har tatt farvel med selskapet, og gått tilbake til SAS.
 
Originally posted by Flyer

Det er sant at passasjerer kommer over slikt, men inntrykket sitter lenge i. Det er nok likevel en forskjell fra SAS, selv om de også har hatt dårligere perioder enn nå. Det dårligste de har hatt siste 12 måneder er februar i år, med en punktlighet på 75%. Tror aldri de har vært under 50, slik DY nå dessverre er.

Jeg tror at folk stort sett er litt mer kritiske i sine uttalelser enn det man observerer i realiteten. Når det gjelder min referanse til hva kundene uttalte om SAS så tenkte jeg vel helst på den perioden hvor det (ikke?) var pilotaksjoner men iallefall mange sykemeldte flygere. Det var vel kanskje vinteren 2006...? Punktligheten for SAS var vel da ikke spesielt høy (og om den var høy så må vel det ha vært kun de flygningene som faktisk gikk - og ikke hensyn tatt til kanselleringer).

Hva skal man så si om uttalelser som at "jeg tror at folks tålmodighet er snart slutt"...? Hva skal så folk gjøre? SAS har ikke kapasitet til å ta over alle kundene fra SAS om folks tålmodighet var slutt, så det skulle forbause meg stort om folk sluttet å fly med DY av denne grunnen. At det har konsekvenser tror jeg nok helt sikkert.
 
Det er greit at folk har daarlig hukommelse, men dersom man som forretningsreisende opplever store forsinkelser og det finnes et alternativ som er bedre, er det meget toeft aa vinne disse kundene tilbake. Er viktig aa forstaa at pris ofte ikke er det viktigste for forretningsreisende.

Det som sleske Kjos har paa sin side er at dersom han faar orden paa ting, er det jo bare aa vente paa neste SAS streik for aa vinne kundene tilbake:rolleyes:
 
Dette er samme runddansen som SAS og Braathens foerte i mange aar.... man kjefter mens det staar paa, men naar tiden kommer til at man bestiller neste billett, er det for det meste glemt.
 
Originally posted by Tommy777

Det er greit at folk har daarlig hukommelse, men dersom man som forretningsreisende opplever store forsinkelser og det finnes et alternativ som er bedre, er det meget toeft aa vinne disse kundene tilbake. Er viktig aa forstaa at pris ofte ikke er det viktigste for forretningsreisende.

Det som sleske Kjos har paa sin side er at dersom han faar orden paa ting, er det jo bare aa vente paa neste SAS streik for aa vinne kundene tilbake:rolleyes:

Det er klart at de forretningsreisende påvirkes av slike forsinkelser. Jeg skal selv til Oslo i midten av november og er vel mest giret på å velge SAS for å redusere sannsynligheten for forsinkelser. Men mitt poeng, som du også er inne på Tommy, var vel delvis at dette er noe SAS slet med for drøyt 1 år siden. Forretningskundene er kommet tilbake, og det før DY begynte å rote det til for seg selv.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal kalle Kjos for slesk....:huh: Han driver vel bare business, og er vel neppe sleskere enn andre som gjør det. At du ikke liker han får så være - det betyr ikke at han er slesk.
 
Til ære for Tommy - her er'n

Mr_Kjos.jpg
 
Tror ikke Kjos har tapt en eneste kunde... Norwegian har bygget opp et av de beste varmerkene i Norge - med tanke på hva kundene har "tålt" fra SAS sin side så er det peanuts.
 
Back
Top