DY med trøbbel i Alicante

Re: DY med trøbbel i Alicante

Heisann Tally Ho

...Har Boeing instrumentering som viser brann i hjulbrønnene?

B737NG;

Fire/Overheat Detection

The airplane has these fire/overheat detection systems:

- Lavatory smoke detection
- Engine fire detection
- APU fire detection
- Wheel well fire detection
- Wing/Body overheat detection.

og

- Lower cargo compartment smoke detection system

Extinguishing

The airplane has these fire extinguishing systems:

- Lavatory fire extinguishing bottles
- Engine fire extinguishing bottles
- APU fire extinguishing bottle
- Portable fire extinguishers.
- Lower cargo fire extinguishing system

B737 classic har mye av de samme systemene, men her var lower cargo smoke detection og fire suppression systemet satt inn senere.

Dag
 
Re: DY med trøbbel i Alicante

Ikke brann, men overheat mener jeg det var...

Skal sjekke nærmere, hvis ingen andre kan svare :)

EDIT: Overheat kan bekreftes :)

Etter å lest litt bedre etter i AMM så viser det at jeg feiltolket det som stod... Det er fire indikasjon i hjulbrønnen på B737

:72:

EDIT: Og der leste jeg Dag J sin post...
 
Re: DY med trøbbel i Alicante

Heisann Tally Ho



B737NG;

Fire/Overheat Detection

The airplane has these fire/overheat detection systems:

- Lavatory smoke detection
- Engine fire detection
- APU fire detection
- Wheel well fire detection
- Wing/Body overheat detection.

og

- Lower cargo compartment smoke detection system

Extinguishing

The airplane has these fire extinguishing systems:

- Lavatory fire extinguishing bottles
- Engine fire extinguishing bottles
- APU fire extinguishing bottle
- Portable fire extinguishers.
- Lower cargo fire extinguishing system

B737 classic har mye av de samme systemene, men her var lower cargo smoke detection og fire suppression systemet satt inn senere.

Dag
---
Den er grei, Dag. Airbus har IKKE wheel weel fire detection og wing/body overheat detection, men deriblant også avionic smoke detection, i tillegg til de "obligatoriske" engine, APU, lavatory smoke /og cargo smoke detection.

Airbus har sensorer (sikkert samme på Boeing) som måler temp, og for kuriositetens skyld nevner jeg at max take off temp er 300 grader på dekkene. Ved rundt 7-800 grader er det en "melting-plug" som åpner trykket på dekkene, og de punkterer noenlunde kontrollert. (kan skje etter en ekstrem nedbremsing).
Men altså ingen fire detection.

Tally-Ho
 
Back
Top