DY med "mellomlanding" i London

Hehe joda, men om LPA-crewet flyr til BGO eller TRD også blir stående i 2 timer pga stengt rullebane og de-ice da?
 
Ja, hvordan løser de ikke BOO-LPA?

Det er bare et fåtall av slinger som flys turnaround til Kanariøyene. De fleste slinges med overnatting. På lørdager har DY hele 14 fly på LPA fra diverse destinasjoner, både charter og rute.

Noen crew ligger over på LPA, noen sendes til TFS, overnatter der og flyr hjem til Skandinavia på søndager.

Slingen fra BOO går slik: ( og flyes av kun OSL og TRD basert crew )

TRD-BOO-LPA- overnatting - LPA-TRD. Nytt crew på LPA flyr LPA-BOO.

Lørdager er den store "byttedag" på charter på LPA mens på TFS er det søndager.
 
Tviler på at kundetilfredsheten er særlig høy for de 86 kundene som måtte innom et flyplasshotell etter 3-4 timer i lufta.. ;)

Iflg. artikkelen referert over var det hvertfall noen som var fornøyd med å bo på Hilton.

Er ikke rullebanen langt nok til en full lastet 738 på HAU ? Siden de også var nedom SVG.
Da visste de allerede at dette lå i grenseland allerede på SVG, og kanskje fått lagt litt om på ting og tang.

Mange ruter opererer selvfølgelig "litt i grenseland", men når det skjer ting flere plasser forsøker man å gjøre det beste ut av det. Her kan det jo være en kombinasjon av mer enn akkurat de-ice-problemer i Norge som medførte problemene.

Ofte kan noen bli rammet av "rare" løsninger, men totalen her er jo ikke katastrofe dersom det var 86 pax som fikk en natt i UK. Rart det et skal bli som fryktelig mye styr rundt dette, mens om et reiseselskap med buss som må bytte buss, ha en ekstra pause eller overnatte en plass pga. dårlig være og kjøre-hviletidsbestemmelser eller vektproblemer så er det en "ikke-sak".
 
Da var LN-NOO i lufta igjen som NAX3KW over Nordsjøen - ETA HAU 1420
Vi får håpe at både mannskap og passasjerer har hatt seg en god engelsk frokost før avgang.
 
Sånn er'e bare - det vil alltid være uregelmessigheter og man kan ikke ta høyde for alt. Bra løst av Norwegian og det ser ut som at de fleste er fornøyde.
 
Det er noen detaljer i denne tråden som er litt unøyaktig. Crewet på denne flighten starter dagen på OSL med rute til HAU. Deretter skal de gå tur-retur LPA. Når de da må om SVG for fuel og blir stående litt i kø der går tiden ut.
Det er nok flere pax ombord enn 86. Det var Startour som hadde det antallet. Ving har også pax ombord og jeg tror at de fyller resten av pax-kapasiteten.
SK flyr også -800 til LPA, men de bruker maskinene med 150 seter og har etter det jeg har observert ikke måtte lande underveis for fuel.
 
SK har også hatt arbeidstidproblemer på en liknende rute tidligere (for noen år siden) hvor man var avhengig av at alt gikk på skinner for at det skulle gå rundt. Hvis man tidlig nok så at det ikke kom til å gå på arbeidstid ble det sendt passivt crew til London som fløy fly og pax til Oslo, mens crewet måtte tilbringe natten i London.
 
Det er noen detaljer i denne tråden som er litt unøyaktig. Crewet på denne flighten starter dagen på OSL med rute til HAU. Deretter skal de gå tur-retur LPA. Når de da må om SVG for fuel og blir stående litt i kø der går tiden ut.
Det er nok flere pax ombord enn 86. Det var Startour som hadde det antallet. Ving har også pax ombord og jeg tror at de fyller resten av pax-kapasiteten.
SK flyr også -800 til LPA, men de bruker maskinene med 150 seter og har etter det jeg har observert ikke måtte lande underveis for fuel.

Om Crew er Schedulert OSL-HAU-LPA-HAU så er vel det i overkant optimistisk en vinterdag/natt ?
 
Syns det høres veldig rart at et fly fra HAU må ned å tanke på SVG. SVG ligger da under et kvarter flytid lengre sør. Har det vært for lite drivstoff tilgjengelig på HAU til å fylle tankene tilstrekkelig til LPA?
 
Syns det høres veldig rart at et fly fra HAU må ned å tanke på SVG. SVG ligger da under et kvarter flytid lengre sør. Har det vært for lite drivstoff tilgjengelig på HAU til å fylle tankene tilstrekkelig til LPA?
Mulig det var headvinds, som gjorde at de behøvde en X mengde fuel, og som da førte til at de hadde behov for - la oss si - 2300 meter bane for avgang. HD har 2000m, ergo må man fly til Sola for å fylle tanken og nok rullebane tilgjengelig... bare en tanke?
 
Var vel ikke deice som var problemet på denne flighten. Snarere den mellomlandingen på Sola som førte til forsinkelser. Hva er egentlig makstid ett crew har lov og fly hver dag?? Dette flyet gikk jo tur\retur OSL på morgenen først, og crewet kom vel kanskje på der for og fly tilbake til Haugesund, før turen nedover til Las Palmas?

Også ruteflyet fra Gøteborg måtte overnatte i natt, men på Las Palmas. Det skyldes nok snøværet i Sverige i går, avgangen fra Gøteborg blle 2.5 time forsinket.
 
Syns det høres veldig rart at et fly fra HAU må ned å tanke på SVG. SVG ligger da under et kvarter flytid lengre sør.

De klnne sikkert kommet seg et stykke nedover i Europa, men som regel er det greiest og raskest og ordne slikt på hjemmebane. Det handler jo ikke om å tyne ytelsen, men å operere effektivt og sikkert.
 
Mulig det var headvinds, som gjorde at de behøvde en X mengde fuel, og som da førte til at de hadde behov for - la oss si - 2300 meter bane for avgang. HD har 2000m, ergo må man fly til Sola for å fylle tanken og nok rullebane tilgjengelig... bare en tanke?

Helt riktig..!
 
Back
Top