DY legger ned Rygge-basen

Norwegian fikk ikke selge tax-free ombord på utenlands flighter fra Rygge, dette pga av at tax-free på flyplassen skulle få mulighet til inntjening. Hos Ryanair får dem selge taxfree samt at selskapet får en liten prosent andel av det som selges på den flyplassen samt flybuss, jeg kjenner ikke avtalen i detalj men det er ikke langt ifra sannheten, så man kan ikke konkurrere med ett selskap som kan subsidiere billettene på den måten, Tror Rygge har solgt seg litt billig. Bare så det er sagt så er det ansatte på flyplassen jeg hørte dette fra så hvor mye av det er sant skal jeg være forsiktig med komme en 100% påstand, men det jeg vet er at Norwegian får selge Tax free på sine flighter, så det er noe forskjellbehandling.

Norwegian fikk ikke selge tax-free ombord på utenlands flighter fra Rygge, dette pga av at tax-free på flyplassen skulle få mulighet til inntjening. Hos Ryanair får dem selge taxfree samt at selskapet får en liten prosent andel av det som selges på den flyplassen samt flybuss, jeg kjenner ikke avtalen i detalj men det er ikke langt ifra sannheten, så man kan ikke konkurrere med ett selskap som kan subsidiere billettene på den måten, Tror Rygge har solgt seg litt billig. Bare så det er sagt så er det ansatte på flyplassen jeg hørte dette fra så hvor mye av det er sant skal jeg være forsiktig med komme en 100% påstand, men det jeg vet er at Norwegian får selge Tax free på sine flighter, så det er noe forskjellbehandling.

Rygge er en militær flyplass, hvis det ikke er kommet noen endringer i den senere tid er det ikke anledning til å selge alkohol taxfree ( til å ta med seg hjem) ombord i flyene.
Var en tur med Ryanair for noen uker siden til Wroclaw, kan ikke erindre annet en at de var ivrige på salg av mat og skrapelodd + alkohol til drinker i små poser :) til " bruk" ombord.

Rygge er en militær flyplass, hvis det ikke er kommet noen endringer i den senere tid er det ikke anledning til å selge alkohol taxfree ( til å ta med seg hjem) ombord i flyene.
Var en tur med Ryanair for noen uker siden til Wroclaw, kan ikke erindre annet en at de var ivrige på salg av mat og skrapelodd + alkohol til drinker i små poser :) til " bruk" ombord.

Jøss det var jeg ikke klar over, hvorfor skal det ikke være mulig å selge tax-free selv om det er en militær flyplass? Jeg jobber no i Norwegian men har aldri hørt den forklaringa før. :8:

Jøss det var jeg ikke klar over, hvorfor skal det ikke være mulig å selge tax-free selv om det er en militær flyplass? Jeg jobber no i Norwegian men har aldri hørt den forklaringa før. :8:

Jeg tror det har sammenheng med at det er forsvaret som eier flyplassen, fikk forøvrigt opplyst om dette når jeg fløy med Norwegian til Malaga for en tid tilbake.

Hvem skal drive flyplassen ?
Svar: 137 luftving på Rygge Flystasjon skal drive Moss Lufthavn Rygge på vegne av generalinspektøren for Luftforsvaret, som innehar konsesjonen. Dette innbærer et operativt og sikkerhetsmessig ansvar for flyplassdriften. Flyplasssjef er oberst Erik Arff Gulseth. Han er også sjef for 137 luftving, den operative enheten på den militære flystasjonen. Rygge Sivile Lufthavn AS (RSL) skal stå for den forretningsmessige driften.
i og med at du jobber i Norwegian kan du høre der, gi gjerne en tilbakemelding på om overstående er riktig :)

Hvem skal drive flyplassen ?
Svar: 137 luftving på Rygge Flystasjon skal drive Moss Lufthavn Rygge på vegne av generalinspektøren for Luftforsvaret, som innehar konsesjonen. Dette innbærer et operativt og sikkerhetsmessig ansvar for flyplassdriften. Flyplasssjef er oberst Erik Arff Gulseth. Han er også sjef for 137 luftving, den operative enheten på den militære flystasjonen. Rygge Sivile Lufthavn AS (RSL) skal stå for den forretningsmessige driften.

Det du skriver er riktig, bortsett fra at Arff ikke er flyplassjef/luftvingsjef lenger, det er nå Oberst Lars Aamodt.

Men at forsvarets eierskap skulle ha noe å si fra eller til for taxfree-salg ombord i fly kan umulig være riktig.

Forøvrig er eier/bruker-konstruksjonen så og si identisk med det som finnes f.eks. i Bodø og Bardufoss, bare at der er det Avinor som driver den komersielle delen av lufthavnen og på Rygge er det RSL

Kjos svarer Ryanair med en argumentasjon som lett SAS kan bruke på samme måte mot DY:

– Ja, prisene de opererer med, er det. Men det skal ikke så mange ekstra klikk til, før prisen deres passasjerer betaler, stiger kraftig: Skal du eksempelvis ha med bagasje, spesialbagasje eller bestille sete, får deres passasjerer en helt annen pris, sier Kjus

http://e24.no/boers-og-finans/article3987986.ece

Dagens første avganger fra Rygge for DY kl 07.00 er for tidlig for de som må reise kollektivt fra Oslo. Flyene går kl 07 men Bussen fra Oslo går fra Bussterminalen kl 04.00 og er fremme litt etter 05.00, da blir det 2 timer på spennede Rygge før flyet går. Desuten så er det dårlig med kolektivtilbud til Bussterminalen så tidlig, så da blir det opp kl 03.00 ta taxi 03.30 være på bussterminalen kl 03.45 og Rygge ekspressen kl 04.00 Det koster vel rundt 200 med Taxi ned til Bussterminalen, så kommer bussbiletten, som er litt billigerre en til Osl, men ikke mye.
Skal jeg fly fra OSL kl 07.00 så står jeg opp kl 04.30 slentrer ned til Bussholdeplassen og tar bussen kl 05, er da på OSL litt etter kl 06.00 og har nesten en time der før flyet går. Dette gjør at Rygge er lite interesant for de som må reise kollektivt på morgen. for meg er det en stor forskjell om jeg må opp kl 03 eller 04.30
Når man da har mindre belegg på avganger derfra, og av og til får kostnadene ved å foreta possisjons flygninger både tur og retur så skal det ikke mye til før det er mer lønnsomt å droppe basen. Dersom første avgang til Bergen og Tr.heim er kl 08.30, med et fly som lander på Rygge kl 07.30 så er det på mer fornuftig tidspunkt for folk fra Oslo og Follo som vil/må reise kollektivt. Jeg tror at DY hadde tjent på å betale Rygge ekspressen for å sette opp en ekstra avgang kl 05.15 fra bussterminalen, da hadde flere valgt Rygge som avreisested.

Dagens første avganger fra Rygge for DY kl 07.00 er for tidlig for de som må reise kollektivt fra Oslo. Flyene går kl 07 men Bussen fra Oslo går fra Bussterminalen kl 04.00 og er fremme litt etter 05.00, da blir det 2 timer på spennede Rygge før flyet går. Desuten så er det dårlig med kolektivtilbud til Bussterminalen så tidlig, så da blir det opp kl 03.00 ta taxi 03.30 være på bussterminalen kl 03.45 og Rygge ekspressen kl 04.00 Det koster vel rundt 200 med Taxi ned til Bussterminalen, så kommer bussbiletten, som er litt billigerre en til Osl, men ikke mye.
Skal jeg fly fra OSL kl 07.00 så står jeg opp kl 04.30 slentrer ned til Bussholdeplassen og tar bussen kl 05, er da på OSL litt etter kl 06.00 og har nesten en time der før flyet går. Dette gjør at Rygge er lite interesant for de som må reise kollektivt på morgen. for meg er det en stor forskjell om jeg må opp kl 03 eller 04.30
Når man da har mindre belegg på avganger derfra, og av og til får kostnadene ved å foreta possisjons flygninger både tur og retur så skal det ikke mye til før det er mer lønnsomt å droppe basen. Dersom første avgang til Bergen og Tr.heim er kl 08.30, med et fly som lander på Rygge kl 07.30 så er det på mer fornuftig tidspunkt for folk fra Oslo og Follo som vil/må reise kollektivt. Jeg tror at DY hadde tjent på å betale Rygge ekspressen for å sette opp en ekstra avgang kl 05.15 fra bussterminalen, da hadde flere valgt Rygge som avreisested.

Nå er vel innenriksrutene til Rygge først og fremst lagt opp for markedet i Østfold og søndre Akerhus og ikke folk i Oslo. Det er først og fremst på lavbudsjettsreisende fra Oslo til utlandet som Rygge har noen sjans til å lokke til seg

Kjos svarer Ryanair med en argumentasjon som lett SAS kan bruke på samme måte mot DY:

Det er helt uproblematisk å reise med Norwegians annonserte priser

Selv om man ikke får sjekket inn bagasje og er begrenset til debet-kort, så er det forholdsvis uproblematisk å komme seg fra A til B for de prisene som annonseres.

Nå har jeg ikke studert FR sine priser for bagasje etc men jeg vet at de er tildels vesentlig høyere enn DY's. I tillegg kommer FR's sære avgifter for innsjekk, priority boarding etc.

Naa har jeg reist en del til Liverpool fra Oslo omraadet - utreise med FR nonstop til Liverpool og hjem fra Galwick med DY og ja det er mere enn dobbelt saa dyrt med bagasje hos FR:
1 kolli FR - NOK 150 (15Kg - NOK 250 for 20Kg) vs 1 kolli DY - NOK 60 (20kg)
Innsjekk (saert gebyr) FR NOK 30 DY NOK 0.00
Prioritert Boarding / Seating
FR NOK 40.00 vs DY NOK 60 (DY gir deg mulighet til spesifikt sete - men FR sin loesning gir meg akkurat det samme setet.

Gebyr for aa faa lov til aa betale er noe hoeyere hos FR enn DY.

Uansett kommer FR alltid billigere ut - tildels betydelig billigere (og da har jeg ikke tatt med kostnadene med aa komme seg fra Liverpool til Galwick).

Noe avsporing i forhold til nedleggelse av crewbasen men man kan glatt unngå kredittkortgebyret hos DY ved og betale med debetkort eller Banknorwegian kredittkort, som forøvrig er veldig bra;) Takk for oppdatering på priser DC.

Noe avsporing i forhold til nedleggelse av crewbasen men man kan glatt unngå kredittkortgebyret hos DY ved og betale med debetkort eller Banknorwegian kredittkort, som forøvrig er veldig bra;) Takk for oppdatering på priser DC.

Det er ikke mulig for alle...;) DY behandler mitt Boeing Debet Kort som kredittkort

Dersom første avgang til Bergen og Tr.heim er kl 08.30, med et fly som lander på Rygge kl 07.30 så er det på mer fornuftig tidspunkt for folk fra Oslo og Follo som vil/må reise kollektivt.

Tja, det blir vel muligens en realitet til våren, siden baseflyene skal bort.
Da blir det først ankomst fra BGO og TRD rundt 0730, så retur tilbake.

Nå har jeg vært i kontakt med en hyggelig dame på MLR
Hun bekrefter følgende
sitat
Det blir solgt parfymeartikkler,kosmetikk og gaveartikkler ombord i flyene
i tillegg er det salg av mat og alkoholholdig drikke ombord i hovedsak til å nyte der og da

Parat frykter konkurs eller røde tall
Fagforeningen Parat er bekymret for jobbsikkerheten til de ansatte i Ryanair etter at Norwegian meldte at de vil redusere ytterligere på Rygge
http://www.moss-avis.no/nyheter/parat-frykter-konkurs-eller-rode-tall-1.5957988

Parat mener dette bare viser Ryanairs sanne ansikt, og ytterligere stadfester at Ryanair ikke tar hensyn til samfunnsinteresser eller hensyn til kundene.
– En annen ting er jo at Rygge, Moss og Østfold går glipp av en masse skatteinntekter ved at de rundt 100 ansatte i Ryanair burde ha betalt skatt til de kommunene som er i området, men sånn er det ikke i dag, sier Einan.

Back