DY legger ned Rygge-basen

Rygge gikk vel med solide underskudd også før Ryanair kom. Og det blir sikkert ikke mer underskudd ved at de får fly og passasjerer på flyplassen.

Det er skapt et stort antall arbeidsplasser både på Rygge og ellers. Ryanair bringer et stort antall turister til Norge. Det skaper arbeidsplasser. Og turistene legger igjen penger her. Det bør Parat glede seg over.

Jo vi går i en evig sirkel her, så lenge uspesifiserte mulige ringvirkninger kansje går i pluss så lukker vi øynene for FR metdoder og avtaler ?

Hva med litt åpenhet fra FR sin side, hva med å faktisk ansette , ikke bare leie inn, hva med å faktisk ha Ansatte på Basen i Østfold, ikke bare et antall hybelboere ?

Ja. Men hvorfor var ikke Parat på banen tidligere hvis de er redd for økonomien på Rygge?

Og en annen ting de (og mange andre) henger seg opp i: er det ikke fair at et selskap som bringer 2 mill passasjerer skal få bedre betingelser enn et som er langt langt mindre? Det funker jo sånn på absolutt alle områder i samfunnet.

Størelse gir forhandlingsmakt. Akkurat det er jo grunnprinsippet til en fagforening: sammen er vi sterkere.

Enig?

Klarer Norwegian å komme med 34 ruter og 2 mill passasjerer så kan de også få bedre betingelser enn hva de har i dag. Tror du ikke?

Ja. Men hvorfor var ikke Parat på banen tidligere hvis de er redd for økonomien på Rygge?

Og en annen ting de (og mange andre) henger seg opp i: er det ikke fair at et selskap som bringer 2 mill passasjerer skal få bedre betingelser enn et som er langt langt mindre? Det funker jo sånn på absolutt alle områder i samfunnet.

Størelse gir forhandlingsmakt. Akkurat det er jo grunnprinsippet til en fagforening: sammen er vi sterkere.

Enig?

Vi forutsetter at endel basic i foretningslivet skal være på plass før man får særavtaler .
Om Dy henter inn alle ansatte (øøøø innleide skal det være ) fra nasjonaliteter som ikke har like god kontrolle, samme rettigheter osv som vi har fått , så kan sikkert også DY og andre levere billigere reiser.

Helt ufattlig at man er så blendet av FR at man ikke ønsker å se på disse sidene av deres operasjoner.

Last edited:
Parat er nok inne på noe her, ja.
Såklart er jobbsikkerheten svekket når et flyselskap legger ned sin base.
Nå ligger det vel egentlig i kortene at Norwegian vil forsvinne fra Rygge, sakte men sikkert, dessverre.

Last edited:
Jeg føler meg ikke blendet av FR i det hele tatt. Tro det eller ei.

Jeg er prinsippielt for et fritt marked.
Man skal følge loven. Ingen tvil.
Og så vidt meg bekjent har FR ikke noen dom på at de driver ulovlig på noen som helst vis.

Så er det greit for meg om en arbeidsgiver tar inn folk som er villige til å godta de betingelser som tilbys. Er betingelsene for dårlige vil ingen jobbe.

Og samme med passasjerer: godtar de dårlig service, så ok. Blir den for dårlig vil ikke folk reise.

Det er min verden. Fri konkurranse, innenfor lovens grenser.

Jeg satt på CLC en gang, men måtte gå fordi noen i Riga ville gjøre samme jobb billigere. Fair enough.
Og når SAS legger avregningen sin til India er det ikke for å drive veledighet. Sånn er det, og sånn bør det være. Synes jeg.

Vi blir nok ikke enige noen gang tror jeg.

Nå ligger det vel egentlig i kortene at Norwegian vil forsvinne fra Rygge, sakte men sikkert, dessverre.

Kanskje?
Men foreløpig er altså status at Norwegian ikke skal ha fly stående på Rygge om natta, men ellers opprettholder rutetilbudet.

Kanskje?
Men foreløpig er altså status at Norwegian ikke skal ha fly stående på Rygge om natta, men ellers opprettholder rutetilbudet.
Dette blir nok bare spekulasjoner, men jeg tror DY er ute av Rygge når vinterprogrammet begynner igjen.
Men for all del, vi får håpe at de fortsetter, både med tanke på ansatte og passasjerer.

Vi forutsetter at endel basic i foretningslivet skal være på plass før man får særavtaler .
Om Dy henter inn alle ansatte (øøøø innleide skal det være ) fra nasjonaliteter som ikke har like god kontrolle, samme rettigheter osv som vi har fått , så kan sikkert også DY og andre levere billigere reiser.

Helt ufattlig at man er så blendet av FR at man ikke ønsker å se på disse sidene av deres operasjoner.

Jeg jobber i Rygge TWR og ser på Ryanair som flyr med crew som kommer fra hele Europa og som kanskje, kanskje ikke, betaler inntektsskatt til Norge.

Hvis jeg snur meg 180 grader i arbeidsposisjonen i TWR ser jeg ned på E6. Der kjører vogntog som det står f.eks. Kingsrød Transport på (tilfeldig valgt eksempel som et av mange store norske transportfirma), men bilene er registrert i Polen eller Litauen.

Og crew (sjåfør) kommer fra ett eller annet sted i Europa og er underlagt gud vet hvilke arbeidstidsbestemmelser.

Ryanair og alle andre LCC er ihverfall underlagt Jar-Ops arbeidstidsbestemmelser og det håndheves av luftfartsmyndighetene i Irland (for Ryanair), som også fører tilsyn med f.eks. Air Lingus.

Så hvorfor denne rørende omsorg for flyselskap fra fagforeningers side, mens andre bransjer innen for samme fagforeningers interessesfære har akkurat samme (mangel på) reguleringer, og med et antageligvis langt mer uryddig regelverk?:old

Jeg jobber i Rygge TWR og ser på Ryanair som flyr med crew som kommer fra hele Europa og som kanskje, kanskje ikke, betaler inntektsskatt til Norge.

Hvis jeg snur meg 180 grader i arbeidsposisjonen i TWR ser jeg ned på E6. Der kjører vogntog som det står f.eks. Kingsrød Transport på (tilfeldig valgt eksempel som et av mange store norske transportfirma), men bilene er registrert i Polen eller Litauen.

Og crew (sjåfør) kommer fra ett eller annet sted i Europa og er underlagt gud vet hvilke arbeidstidsbestemmelser.

Ryanair og alle andre LCC er ihverfall underlagt Jar-Ops arbeidstidsbestemmelser og det håndheves av luftfartsmyndighetene i Irland (for Ryanair), som også fører tilsyn med f.eks. Air Lingus.

Så hvorfor denne rørende omsorg for flyselskap fra fagforeningers side, mens andre bransjer innen for samme fagforeningers interessesfære har akkurat samme (mangel på) reguleringer, og med et antageligvis langt mer uryddig regelverk?:old

Takk Wig-Wag. kunne ikke sagt det bedre selv.

Selv har jeg jobbet som selger i dagligvarehandelen i 36år. Og dersom det ikke lukter svidd der når det gjelder "like" betingelser, og det er kun 4 aktører som deler markedet. Jeg bare spør? Alle leverandører toer sine hender og påberoper seg at betingelsene er like. :stir Nei vi må ta av oss solbrillene å se oss litt rundt. Hva er det som skulle tilsi at luftfarten er de eneste rederlige i et marked.

saa de som bryr seg om luftfart med myndighet skal ikke irettesette de som evt. gjoer noe uoenskelig i bransjen fordi det finnes andre bransjer som gjoer det samme eller er verre?

saa de som bryr seg om luftfart med myndighet skal ikke irettesette de som evt. gjoer noe uoenskelig i bransjen fordi det finnes andre bransjer som gjoer det samme eller er verre?

Bare det blir billig for meg.... woops der forsvant jobben min gitt.

Bare det blir billig for meg.... woops der forsvant jobben min gitt.

Ja, sånn er det nå blitt i den moderne verden, enten man liker det eller ei.

Som sagt, så mistet jeg min jobb på CLC fordi Widerøe valgte å bruke folk i Riga istede. De gjorde jobben billigere. Woops, så forsvant jobben min. Fair enough.

SAS la avregning til India. Ikke for å drive veledighet, men for å spare penger.
Woops, så mistet folk her hjemme jobben.

Andre legger ned teknisk hovedbase, og benytter selskaper i utlandet for tyngre vedlikehold. woops, så mistet teknikere her hjemme jobben.

Sånn er det, sånn vil det fortsette å være, både i flybransjen og ellers.

Ja, enten det eller kjempe med nebb og klør for noe du vet du vil tape.

Jeg er gammel bankmann. Jobben jeg hadde (i bokholderiet) ble overtatt av maskiner. Så ble jeg flyttet i kassa. Så kom minibanker, nettbank og alt det der. Vi kunne protestere så mye vi ville, men det gikk den veien vi visste det ville gå.

Nå er det få igjen på innsjekk på flyplassen. Fordi folk sjekker inn hjemmenfra, eller på automater.

Jeg kan hyle og klage så mye jeg vil. Tror du det hjelper?
Er det ikke like greit bare å innse at verden forandres? Eller skal man irritere bruke mye energi og tid på å irritere seg? Hva har man igjen for det?
Folk får gjøre hva de vil, men jeg orker ikke å bruke tid og energi på sånnt. Det hjelper uansett ikke.

Back