DY legger ned Rygge-basen

Igjen: Da er det ikke volum nok. Ellers hadde det ikke vært nødvendig å ofre frekvenser for å 'presse' passasjerer til å bruke Rygge.

Det at DY ikke satser skikkelig på MLR av frykt for å konkurrere med seg selv er vel ikke det samme som at trafikkgrunnlaget ikke er tilstede for andre selskaper? problemet er at flybevelgelsestaket hindrer andre selskaper å etablere seg, derfor må det bort!

Jeg er veldig for konkurranse men når det kommer til konkurransen blandt disse tre med 2 private og ett statlig eid ønsker jeg ikke å putte penger i lommene på de private for så å måtte betale mere skatt pga tapte inntekter gjennom den statlige lufthavnen... Noen vil kanskje kalle meg inhabil da jeg jobber på Gardermoen men jeg er alt for glad i pengene min og lave skatter til at jeg ønsker fri konkurranse :-)

Hadde trafikkgrunnlaget vært der, så hadde de ikke konkurrert med seg selv.

Det vel seg selv at samme selskap ikke kan fly nøyaktig samme ruter med høye frekvenser uten å konkurrere med seg selv?

Men det betyr ikke at et annet selskap som etablerer seg fra Rygge ikke kan få tilfredstillende volum med pax. At det kan gå på bekostning av OSL til en viss grad, skal jeg ikke nekte for. Men trafikkgrunnlaget fra Rygge er der, om det går på bekostning av Gardermoen spiller ingen rolle, det er noe som kalles FRI konkurranse.

Jeg sliter fortsatt litt med å skjønne hva du mener, for nå sier du jo selv også at det ikke er nok trafikkvolum til at DY kan operere lønnsomt til samme estinasjon fra både OSL og Rygge (MLR ligger forøvrig i Austalia).

Jeg vet ikke med hva som har skjedd med alle destinasjonene Norwegian har prøvd fra Rygge, men jeg vet ihvertfall at de hadde bra belegg på London og Barcelona. Allikevel la de dem ned. Vi "bystanders" tenkte jo da at det var kanskje av frykt for å konkurrere med seg selv fra OSL.

Men nå flyr Ryanair på da samme destinasjoner fra Rygge, to ganger daglig, såvidt jeg vet med bra belegg. Så det hadde åpenbart vært passasjerer nok til å fylle fly fra både OSL og RYG for NAX, om de virkelig hadde gidda og prøvd!

Et kort spørsmål nå som TRD fly vil brukes på turen mellom TRD-RYG, er det da en sjangse for at man kan få 800 inn på den ruten?

Jeg synes det er synd at de trekker seg ut, men så lenge en del av rutene opprettholdes så er jeg egentlig fornøyd.

Re: DY legger RYG basen ned

Jeg må få stille et par spørsmål til dette, (ikke nødvendigvis til Boeing-fan, selv om det er han/hun jeg siterer).

På dette forumet får lufthavner som ikke legger seg langflate for krav fra Ryanair mye cred. Er det slik at man ikke skal akseptere krav fra Ryanair, men man skal legge seg flat for krav fra andre flyselskaper, i dette tilfelle Norwegian?

Jeg synes priser mellom flysellskap og lufthavn er noe som bør kunne forhandles, alt ettersom hva flysellskapet tillbyr. Problemet blir her om Ryanair innvilges en kjemperabatt, og norwegian ikke får det samme. Da får man skjev konkurranse. Når så alle Ryanairs konkurrenter mer eller mindre forsvinner fra flyplassen så har man en monopolsituasjon, og Ryanair kan stille enda harderde krav, eller true med å i praksis legge ned flyplassen.

Når vet jeg ikke hva som er fremforhandlet av rabatter på RYG, men ryktene sier jo at Ryanair har fått rimelig gunstige villkår der...

Rygge er en helt ny flyplass. Det tar tid å få passasjerer til å bruke flyplassen. Man må være tolmodig på slike nysatsninger og forvente å tape penger de første årene... Kanskje Rygge burde vært enda tøffere med å skille seg og ut markedføre seg som BUDGET flyplassen på Østlandet...?? Norwegian burde kanskje være mer tålmodig med Rygge, men Norwegian er jo ikke rent lavprisselskap, og kanskje smartere å styrke de store HUB'ene sine istedet og kun tilby noen sol-ruter som nå...

Re: DY legger RYG basen ned

Jeg synes priser mellom flysellskap og lufthavn er noe som bør kunne forhandles, alt ettersom hva flysellskapet tillbyr. Problemet blir her om Ryanair innvilges en kjemperabatt, og norwegian ikke får det samme. Da får man skjev konkurranse. Når så alle Ryanairs konkurrenter mer eller mindre forsvinner fra flyplassen så har man en monopolsituasjon, og Ryanair kan stille enda harderde krav, eller true med å i praksis legge ned flyplassen.

Når vet jeg ikke hva som er fremforhandlet av rabatter på RYG, men ryktene sier jo at Ryanair har fått rimelig gunstige villkår der...

Vel, som jeg har skrevet utallige ganger på dette forumet, så er avgiftsregulativet på Moss Lufthavn Rygge fastsatt av Samferdselsdept'et, herunder også mulighetene for rabatter, så her har ikke lufthavnen lokalt særlig mye spillerom.

Men det kan kanskje gjøres noe med andre "kickbacks"?

Som sammenligning kan nevnes at Karlstad Airport inntil nylig het Karlstads Lufthamn og var drevet av svenske Luftfartsverket. Den er nå overtatt av lokale krefter, hovedsaklig kommuner og länsstyrelsen, er ikke lenger omfattet av det sentrale, statlige avgiftsregime, og guess what, Ryanair starter ruter der til våren!

Det vel seg selv at samme selskap ikke kan fly nøyaktig samme ruter med høye frekvenser uten å konkurrere med seg selv?

Jau, som Cedlind og LN-MOW prøver å forklare deg: Dersom trfaikkgrunnlaget hadde vore tilstades, kunne DY ha gjort dette... Sukk....

Torp ville ikke ha Ryanair basefly. Flyplassledelsen sa at det vil de ikke tjene penger på. Trafikken på på Torp har gått ned pga det MEN, de tjener penger! Rygge har solgt seg til Ryanair og trafikken har tatt seg kraftig opp. "Alle" er happy MEN, de tjener ikke penger! Skavsta utenfor Stockholm har Ryanair basefly og har aldri tjent penger!
Ryanair gir sine potensielle flyplasser en standardkontrakt hvor de skal ha sugerør ned i alle flyplassens inntjeningsmuligheter. Ryanair flyr ikke på flyplasser hvor avgiftene er "for høye".
Norwegian får ikke samme dealen som Ryanair på Rygge. Så lurer man på hvorfor de trekker seg ut?

Torp ville ikke ha Ryanair basefly. Flyplassledelsen sa at det vil de ikke tjene penger på. Trafikken på på Torp har gått ned pga det MEN, de tjener penger! Rygge har solgt seg til Ryanair og trafikken har tatt seg kraftig opp. "Alle" er happy MEN, de tjener ikke penger! Skavsta utenfor Stockholm har Ryanair basefly og har aldri tjent penger!
Ryanair gir sine potensielle flyplasser en standardkontrakt hvor de skal ha sugerør ned i alle flyplassens inntjeningsmuligheter. Ryanair flyr ikke på flyplasser hvor avgiftene er "for høye".
Norwegian får ikke samme dealen som Ryanair på Rygge. Så lurer man på hvorfor de trekker seg ut?

Endelig en som sitter på fakta om avtalen mellom Ryanair og Rygge/ kontra Norwegian og Rygge.
fint hvis du kan gå litt i dybden der!!!
en deal handler vel om å gi og ta, jeg gir deg et par mill passasjerer men det skal jeg ha litt i gjen for. Så lenge Olav Thon ( som ikke er en Tulling") smiler fra øre til øre og sier at målsetningen for 2011 er et regnskap med tilnærmet balanse og et lite overskudd i 2012 så
velger jeg å tro at den mannen vet hva han prater om.
Rygge er mange ganger mer intresang en Torp med tanke på beliggenhet, i forhold til kundegrunnlag. noe jeg tror at også Ryanair er villig til og ofre litt for.
Men nå gjelder jo denne tråden Norwegians eksistens på Rygge og så langt oppretholder de aktiviteten der og det gleder mange flere en meg!!

Ja, Sandefjord Lufthavn har hatt store overskudd i mange år nå. Og tenk hvor stort det overskuddet blir nå da, nå som Ryanair har lagt ned mye av trafikken sin her. Virkelig synd man ikke har aksjer i Sandefjord Lufthanv gitt. For nå kommer det å gå i været med overskudd. Jeg gleder meg til å se hvor mye mer de kommer til å tjene i år.

IMM

Ryanair fryder seg :)

- Gårsdagens melding viser at Norwegian ikke kan konkurrere med Ryanairs lave priser, punklighet og fraværet av drivstofftillegg. I stedet for å konkurrere med Ryanair, godtar Norwegian nederlaget og flytter sine leketøy fra Rygge til Gardermoen, der de andre dyre Norwegian-linjene opererer, heter det i kjent kjekk stil fra det irske lavprisselskapet i en pressemelding.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3986870.ece

Back