DY, fly mellom OSL og DXB

Intemezz

Supernova
Flyr til Dubai i romjula, og lurer på hvordan maskin som skal ta meg nedover. Så vidt jeg har forstått er det 2 nye 738 som får det nye Dreamliner interiøret ila. 2010, stemmer dette? Vil disse gå mellom OSL og DBX? Eller er det umulig å vite før rett før avgang?

Re: DY, fly mellom OSL og DBX

Det er nok umulig å si dette ved bestilling ;)
Reg på fly blir somregel ikke bestemt før kvelden før avgang.

Re: DY, fly mellom OSL og DBX

Det eneste som er sikkert er at det er et av de individene som er levert ny til DY som flyr, altså -NOB, NOD-J, NOQ, NOT, NOV, NOW, NOX eller -DYx. Har jeg glemt noen her nå?

Last edited:
Setekartet i reservasjonen din kan gi en pekepinn på hvilken maskin som er satt opp.
31 rader = maskin med nye seter
32 rader = maskin med eldre seter..
MERK: kan fort endres !
Nye seter (tynne Recaro - seter):

- NOI, NOH, NOJ, DYx, NOW, NOX, NOT

Godt & blandet:

- NOB, NOC, NOD, NOE, NOF, NOG, NOL, NOM, NON, NOO, NOP, NOQ, NOS, NOU, NOV

Enkelte av de overnevnte maskinene har seter fra tidligere eiere, mens andre nye har standard DY - seter.

Hmm...husker ikke hvor mange rader det var i flyet. Fikk hvertfall nødutgang begge veier, og B-setet var blokkert, så skal nok få grei beinplass, på tross av 191 cm.

Setekartet i reservasjonen din kan gi en pekepinn på hvilken maskin som er satt opp.
31 rader = maskin med nye seter
32 rader = maskin med eldre seter..
--klipp--
Nye seter (tynne Recaro - seter)

Nå har jeg ikke mye peiling på seter i NAX-fly, men hvis de nye setene er tynnere enn de gamle.. ville det ikke vært naturlig at de nye flyene hadde 32 rader og de gamle 31?

Sånn rent bedriftsøkonomisk?

Maks antall seter lovlig i en 737-800 er 189 seter. NAX sine maskiner er vel på 186 på de nyeste. Setter du inn en rad til, får du for mange seter.
I tillegg var det vel et PR-stunt fra Kjos sin side om at de skulle kaste ut noen seter så pitchen ble bedre?

Bruker de disse flyene på DXB da? Mener jeg har lest her inne en plass at det er kun de som levert ny som blir brukt ned dit.

Du har rett i at det primært er disse som er brukt til DXB. Årsaken er at de er utstyrt med CFM56-7B3-motorer, altså de såkalte "tech insertion", noe som gir noen prosent lenger rekkevidde pga lavere fuelforbruk. 737-800's rekkevidde er jo en smule marginal for OSL-DXB, så med disse er sjansen for fuelstop mindre enn med en av de gamle med -7B-motorer.

Back