DXB-OSL m/DY (direktefly?)

stoeckli

ScanFlyer Blue
Jeg sitter og ser på DY fra DXB til OSL og ser at den annenhver dag er direkte, resten er via ARN. De dagene det legges opp til mellomlanding i Stockholm kan man kjøpe billett med stopp på ARN på opp mot 9t. Men er det ikke slik at denne ruten gjør et fuelstopp omtrent hver dag? Disse fuelstoppene er vel ikke alltid ARN heller, men CPH, CDG, TXL etc etc...
Hvordan løses dette rent praktisk?

Det er vel slik at noen kanskje har et ærend i Stockholm på veien, irriterende å havne på Gardermoen via Paris. Eventuellt at man reiser i den tro at det er direkte (noe den svært sjelden er?) og må ha fuelstopp underveis. Løses alle disse eventualitetene med en SMS og det var det?

Det er ikke mellomlanding på ARN de dagene de ikke går direkte, det er DXB-ARN rute, med gjennomgående billett til OSL.
Tviler på at noen hos NAX OCC er så dårlig i geografi at de planlegger ruten med fuelstop i Paris ;-)

Den har aldri vært nonstop mer en 3x ukentlig

Fuelstopp betyr jo ikke noe mer enn en forsinkelse da man må ned å fylle på veien. I dag så det ut som det var en kort stopp i WAW

Kom fra Berlin (SXF) i dag ihvertfall, iflg OSL .. Kommenterte forleden i en annen post at den kom via ARN, og da klaget noen (Thomas?) på at den hadde hatt mange fuelstops i vinter ..

Den har aldri vært nonstop mer en 3x ukentlig

Fuelstopp betyr jo ikke noe mer enn en forsinkelse da man må ned å fylle på veien. I dag så det ut som det var en kort stopp i WAW

Er dette statistisk en forsinkelse ved OSL? Eller blir den borte ved en AFIL/ny FPL og fuelstopp på et alternate?

Med det varme drivstoffet i Dubai så får man ikke mer enn 20,2 tonn på tankene, og da er man avhengig av værgudene (vindgudene) for å komme frem uten et lite pitstop. Jeg har flydd den bare en gang (i høst), og vi kom frem uten problemer. Et fuelstopp burde ikke bety mer enn 25-30 min forsinkelse, om alt går som det skal.

Med det varme drivstoffet i Dubai så får man ikke mer enn 20,2 tonn på tankene, og da er man avhengig av værgudene (vindgudene) for å komme frem uten et lite pitstop. Jeg har flydd den bare en gang (i høst), og vi kom frem uten problemer. Et fuelstopp burde ikke bety mer enn 25-30 min forsinkelse, om alt går som det skal.

En fuelstop innebærer større forsinkelse enn tiden på bakken. Tviler på at det er mulig å lande et sted i europa og gå på mindre enn en times forsinkelse. Det må jo flys en arrival, approach, taxi-in, refuel, taxi-out, climb på SID, osv.

Hvis jeg husker rett landet vel NAX5003 rundt 0930 på OSL i går etter stopp i Berlin. Mulig de var sene ut fra DXB, noen kan sikkert tråle nettet og se finne ut avgangstiden, da ser vi hvor mye tid som gikk med til fuelstop. Piloten sa iaffal at det hadde vært en lang natt ;-)

Last edited:
Kom fra Berlin (SXF) i dag ihvertfall, iflg OSL .. Kommenterte forleden i en annen post at den kom via ARN, og da klaget noen (Thomas?) på at den hadde hatt mange fuelstops i vinter ..

Klage er vel feil ord å bruke da forsinkelsen i og for seg ikke går utover noe annet. Det som er ironisk dog er at maskinen som regel kommer inn med masse transferpax til ARN som alikevell må sitte ombord i maskinen da de står på ARN å fueler! :headbang

Klage er vel feil ord å bruke da forsinkelsen i og for seg ikke går utover noe annet. Det som er ironisk dog er at maskinen som regel kommer inn med masse transferpax til ARN som alikevell må sitte ombord i maskinen da de står på ARN å fueler! :headbang

Betyr at det passasjerer som skal til ARN må være med til OSL og deretter ta et annet fly tilbake til ARN igjen? Jeg har havnet på Bardufoss en del ganger opp gjennom årene på grunn av dårlig vær i TOS. Da har de som likevel skulle til BDU fått hoppe av flyet der.

Det stemmer, enda mer ironisk blir det når de da kommer halvannen time for sent til Oslo og må bookes om til senere ARN fly selvom de nettopp har vært der :cool:

Jeg la til grunn et bakkestopp på ca ti min, men har som sagt aldri prøvd det. Tror det skulle vært mulig med en straight in approach så tidlig på morgenen. :)

Uansett, folk har bagasje, og de får ikke gå av flyet uten at bagasjen følger med. Da blir man stående en stund om man skal lete gjennom hele lasterommet for å finne et par bags.. Ironisk, men allikevel rimelig logisk. :)

I dag tidlig var maskinen til ARN innom Riga i vel 20 min for og fylle opp tankene evnt om det var noe annet. Så det kan bli for langt også for den ruta ved ugunstige værforhold og fly nonstop selv om det er litt kortere dit enn OSL.

Last edited:
Aldri vært med på et-diversion bakkeopphold på 10 minutter. Det skal fueles, flightplan skal gjennomgås, sjekklister skal utføres .. Alt tar dessuten lenger tid når man er der man ikke skal være.

På min tid i SAS pleide vi å la folk gå av hvis de var på sitt bestemmelsessted. Sikkerhetsmessig er ikke dette noe problem. Bagasjen har fløyet med passasjeren og man har en 'unplanned event'. Vi lot folk melde bagasjen 'savnet' og kjørte den ut i etterkant. I noen tilfeller, når man på forhånd mistenkte diversion, ville man laste bagasjen slik at man kunne få den ut.

Men det er 15+ år siden ... sikkerhetsmessig er det imidlertid ikke noe problem.

Aldri vært med på et-diversion bakkeopphold på 10 minutter. Det skal fueles, flightplan skal gjennomgås, sjekklister skal utføres .. Alt tar dessuten lenger tid når man er der man ikke skal være.

På min tid i SAS pleide vi å la folk gå av hvis de var på sitt bestemmelsessted. Sikkerhetsmessig er ikke dette noe problem. Bagasjen har fløyet med passasjeren og man har en 'unplanned event'. Vi lot folk melde bagasjen 'savnet' og kjørte den ut i etterkant. I noen tilfeller, når man på forhånd mistenkte diversion, ville man laste bagasjen slik at man kunne få den ut.

Men det er 15+ år siden ... sikkerhetsmessig er det imidlertid ikke noe problem.

Nå kjører vel ikke DY ut noe bagasje, så da må folk komme tilbake å hente den på flyplassen. I tillegg må de kjøpe ekstra handling fra sin leverandør, noe de nok heller ikke ønsker å gjøre. Lettere når det er ett selskap å få slikt fikset.

De har aldri gjort det når det har vært savnet bagasje for meg (mine ansatte). Vi måtte kjøre ut på EVE fra Narvik for å hente bagasje som DY hadde rotet bort siden DY kun leverte på flyplassen.

I hele Norge, eller kun på OSL?

Ihvertfall på KRS. Eneste grunn til å ikke kjøre ut er vel vist det er kunden sin skyld at baggen er savnet. Som ikke å plukke opp bagasjen på OSL når man gjør transfer utland-innland, eller levere inn bagasje etter fristen.

Back