Dubai bekräftat

Re: Dubai bekräftat

Hva skal vi med OSL (og SAS) når vi har TRF og KLM ?
Fra AMS er det også ett helt annet "spredenett" ut i verden; Eks NWs mange direkteruter til Amerika.
TRF; den (nesten) korteste vei til Verden.:D

Originally posted by amatør

Originally posted by TheDane

Originally posted by EB

...men nordmenn vil ikke betale noe for (non-stop) billettene og da står ikke selskapene i kø for å drive u-hjelp til stolte nordmenn!!!
Skal vi betale mer for non stop billetter enn andre????
Prisene med feks Thai fra CPH og ARN er omtrent de samme som fra OSL, så da koster det ikke mere for dansker og svensker å fly direkte, enn det koster for nordmenn som må bytte. Det var forresten 1000 kr BILLIGERE på en av datoene jeg sjekket å fly direkte fra CPH enn det var fra OSL med bytte....:sarc

Det er muligt at der i netop dit eksempel ikke var prisforskel, eller at den direkte forbindelse var billigere, MEN reglen hos luftfartsselskaberne er at de prissætter non-stop/direkte flyvninger dyre end one/two stop. Prisen blive da netop midlet til at få folk til at tage et stop. Det er den klassiske udbud og efterspørgsel. Folk efterspørger mest non-stop derfor merpris i forhold til stop og flybytte.
Ikke riktig, jeg har sjekket mange forskjellige datoer på wideroe.no, OSL-EWR, og CO direkte kommer nesten alltid ut billigst!! Og til BKK er prisene med SAS/Thai fra OSL, ARN og CPH stort sett de samme, stort sett litt dyrere fra Oslo..

Absolut rigtigt. Der kan være undtagelser osv og det norske marked er måske lidt specielt da det er et marked med begrænset konkurrence i forhold til fx bare Danmark og Sverige. Men hvad jeg tidligere beskrev er bestemt rigtigt generelt set. Jeg ved ikke hvad du laver, men jeg har arbejdet 12 år i rejse og luftfartsbranchen og flere som deltager på forhandlingsniveau mellem rejsebureauer og flyselskaber, så jeg tror jeg ved hvad jeg taler om.

Javel. Men nå har jeg sjekket ARN-BKK og ARN-CPH-BKK med SAS til høsten (riktignok langt fram i tid men..), og direkteflyet er billigere... Sjekket også ARN-CPH-EWR og ARN-EWR med SAS ett par datoer i mai og direkteflyet er billigere.. Så hvis det var billigere å fly via CPH enn direkte fra OSL når de fløy der, kan man vel i beste fall kalle prissettingen for kreativ..:o

Javel. Men nå har jeg sjekket ARN-BKK og ARN-CPH-BKK med SAS til høsten (riktignok langt fram i tid men..), og direkteflyet er billigere... Sjekket også ARN-CPH-EWR og ARN-EWR med SAS ett par datoer i mai og direkteflyet er billigere.. Så hvis det var billigere å fly via CPH enn direkte fra OSL når de fløy der, kan man vel i beste fall kalle prissettingen for kreativ..:o

Og akkurat det samme fant jeg ut. Direkte fra ARN til EWR var billigere enn onestop via CPH.
Og dermed ryker egentlig unnskyldningen med at en direkterute SKAL koste mer enn one-stop ruter.
Men så kommer jo alltids unnskyldningen om at OSL ikke er primærmarkedet til SAS da. Og at det var derfor det var billigere å fly via CPH enn direkte fra OSL.
Forsåvidt greit, da det vel er dyrere for SAS og operere med kun en IC rute fra OSL?

Men når det gjelder Thai til OSL, så burde den egentlig bli like billig som direkte fra ARN og CPH da Thai ikke trenger å dele pengene med SAS.
Altså så skulle Thai faktisk tjene mere på å fylle ett fly fra OSL, enn om dem fyller det med nordmenn via CPH.

Og siden hubben er i BKK skulle det ikke være mye dyrere for Thai å fly direkte til OSL enn det er å fly direkte til ARN eller CPH
Men fremdeles skal vi nordmenn altså betale mere for en direkterute enn svensker og dansker?
Eneste grunn til at en direkterute med Thai til BKK skulle bli dyrere for oss nordmenn måtte være fordi det eventuelt er flere dansker og svensker som er villig til å kjøpe business billetter og inntjeningen fra Norge derfor blir mindre.
Eller at SASBraathens vil ha mere per billett for å feede flyet fra OSL, enn SAS vil ha for å feede flyene fra ARN og CPH.

Men! Kan de fylle amskinen fra Oslo??? Maskinene fra CPH og ARN har vel ikke bare nordmenn?

Tenk hvor mange som velger KL-BA-AF-LH etc. da ville velge TG/SK fra OSL hvis de slapp mellomlanding og mye lenger tur !

Originally posted by memphis_belle

Og akkurat det samme fant jeg ut. Direkte fra ARN til EWR var billigere enn onestop via CPH.
Og dermed ryker egentlig unnskyldningen med at en direkterute SKAL koste mer enn one-stop ruter.
Men så kommer jo alltids unnskyldningen om at OSL ikke er primærmarkedet til SAS da. Og at det var derfor det var billigere å fly via CPH enn direkte fra OSL.
Forsåvidt greit, da det vel er dyrere for SAS og operere med kun en IC rute fra OSL?

Men når det gjelder Thai til OSL, så burde den egentlig bli like billig som direkte fra ARN og CPH da Thai ikke trenger å dele pengene med SAS.
Altså så skulle Thai faktisk tjene mere på å fylle ett fly fra OSL, enn om dem fyller det med nordmenn via CPH.

Og siden hubben er i BKK skulle det ikke være mye dyrere for Thai å fly direkte til OSL enn det er å fly direkte til ARN eller CPH
Men fremdeles skal vi nordmenn altså betale mere for en direkterute enn svensker og dansker?
Eneste grunn til at en direkterute med Thai til BKK skulle bli dyrere for oss nordmenn måtte være fordi det eventuelt er flere dansker og svensker som er villig til å kjøpe business billetter og inntjeningen fra Norge derfor blir mindre.
Eller at SASBraathens vil ha mere per billett for å feede flyet fra OSL, enn SAS vil ha for å feede flyene fra ARN og CPH.

Alle betaler mere for nonstop ruter, javisst finnes det unntak, men naar en nonstop rute aapnes blir det plutselig primaer marked (markedet som staar for rundt 50% av inntektene til den ruten). Jeg synes ikke at du har trukket frem gode eksempler, at SAS ikke konkurerer med SAS viser da ingen ting om markedskrefter. Og siden jeg ikke sitter i Oslo/Nordmann markedet kan jeg vise eksempler fra en en ny rute som aapner den 11 Juni CDG - SEA - CDG, en rute jeg vaert dypt involvert i planleggningen av i 5 aar.

Naa som ruten er annonsert, skjer dette i lokal markedet i Seattle, BA, SK og NW/KL ja selv LH fra PDX har alle senket prisene sine mellom Seattle(/Portland(LH)) og Paris fra 11 Juni, prisene er senket i alle klasser....nettopp for aa moete konkuransen, hvor AF har et bedre produkt....

Og hvorfor vil ikke KLM gjoere akkurat det samme fra OSL via AMS til BKK hvis TG eller SK aapnet OSL-BKK Nonstop ???? hva er det som faar dere til aa tro at KL ikke vil bruke sine konkurasne midler ??? tror dere virkelig at KL vil gi opp OSL markedet ????

Vender vi tilbake til Seattle markedet, saa brukte AF nettopp pris saa lenge de maatte selge via SFO med Alaska Airlines, saa AF hadde mindre inntekter paa de passajerene som startet i Seattle enn de som startet i SFO, det er hva man maa gjoere for aa konkurere, saa lenge SFO ikke kunne fylle en 747-400 i de lokale markedene....det samme gjoer Lufthansa for aa lokke oss i Seattle til aa fly ut i fra Portland USD 2000.00 billigere Business Class enn BA/SK/NW...og ja billigere enn hva det koster fra Portland....

BA gjoer det samme, sammenlign OSL-LHR-SEA-LHR-OSL BA Club World, mot LHR-SEA-LHR BA Club World ganske sjokkerende forskjell ikke sant ??

I de analysene og forhandlingene AF gjorde foer de besluttet aa aapne SEA markedet, gikk 70% med til aa forhandle kontrakter paa Business Class seter, det er det markedet som avgjoer om en rute aapnes eller ikke, ingen ressurser ble brukt paa Turist klasse amrkedet, de resterende 30% ble fordelt paa Frequent Flyer (hvor stor andel av markedet har SkyTeam?) og frakt (den lille eCommers bedriften nede ved SEATAC) dette var faktorene som gjorde at ruten aapner den 11 Juni....ta f.eks. den lille flyfabrikken oppe i gata her, de kommer til aa kjoepe mellom 5-10 Business Class seter pr. Avgang SEA - Paris !!! sammen med tilsvarende tall fra et software firma, et kaffebrenneri og en liten bokhandel....la dette grunnlaget for en ny rute.....

Seattle er helt klart primaer markedet for den nye AF ruten, sekundaer markedene er Vancouver (ganske stort, men pris maa brukes for aa vinne kunder fra KL/AC/BA som alle flyr nonstop fra YVR), Alaska (Staten)....paa samme maate som OSL saa var sekundaer markedene et problem for en nye CDG SEA rute, det er faa markeder vest for oss (mye vann!!) det samme gjelder for BKK-OSL, det er faa markeder vest for OSL, selv SVG, BGO, TRD vil nok vel saa gjerne velge KL via AMS enn SK/TG via OSL til BKK...

Og selv om TG nok lett kan fylle en 747 fra Oslo med turistklasse passasjerer, saa er det Business og First Klass som avgjoer om det kommer en rute....det er det som maa til for at det tjenes penger...mange ruter som har gaatt smekkfulle har blitt lagt ned fordi en ikke har tjent nok penger.

Saa det er ikke snakk om forskjellsbehandling av nordmenn, det er kun snakk om at markedskreftene ogsaa gjhelder nordmenn....

Originally posted by dc-8-63

Og selv om TG nok lett kan fylle en 747 fra Oslo med turistklasse passasjerer, saa er det Business og First Klass som avgjoer om det kommer en rute....det er det som maa til for at det tjenes penger...mange ruter som har gaatt smekkfulle har blitt lagt ned fordi en ikke har tjent nok penger.

Saa det er ikke snakk om forskjellsbehandling av nordmenn, det er kun snakk om at markedskreftene ogsaa gjhelder nordmenn....

Et bra innlegg, men du nevner et argument som har gått igjen til de utrettlige uten at jeg føler at det har kommet noen oppklarende svar. Og det er at på denne enkelte ruten BKK, hvorfor argumenteres det med at det er flere bissenisser på avgangene fra ARN og CPH enn det ville vært fra Osl?

Spør du meg ville jeg mene det motsatte, nettopp fordi man ville få en kjapp og effektivt inngang til Asia og Australia som garantert ville tiltrekke seg mange forretningsreisende. Ikke nødvendig vis MER enn fra ARN og CPH, men i alle fal ikke mindre!

Satt og tittet litt på SK's priser i februar 2008 til DXB. Skal bruke noen Denied Boarding Pæng . Billigste ble kr. 5.873 tot pr. pax. Priskode er KHNOECO.

Vet at K er kun 25 % bonus, men her er det mekket inn også H etc.

Forklaring, anyone ?? Thanks..:drunk:

Originally posted by MartinL

Originally posted by dc-8-63

Et bra innlegg, men du nevner et argument som har gått igjen til de utrettlige uten at jeg føler at det har kommet noen oppklarende svar. Og det er at på denne enkelte ruten BKK, hvorfor argumenteres det med at det er flere bissenisser på avgangene fra ARN og CPH enn det ville vært fra Osl?

Spør du meg ville jeg mene det motsatte, nettopp fordi man ville få en kjapp og effektivt inngang til Asia og Australia som garantert ville tiltrekke seg mange forretningsreisende. Ikke nødvendig vis MER enn fra ARN og CPH, men i alle fal ikke mindre!

I og med at jeg sitter i Seattle driver jeg vel aa synser litt, men det er del faktorer jeg kan forsoeke aa sette lyset paa for en debatt.

Det foerste jeg vil paapeke i ditt svar er du tenker FRA Norge...det er i beste fall halvparten av markedet.....naar vi jobbet med markedsanalyser/forberedelser til AF's CDG-SEA-CDG...saa jobbet vi med SEA-CDG-SEA som antatt utgjoer 50% av markedet, og vaare tall var gode fra dag en, mens gjengen i Paris slet med mye av det samme som OSL sliter med...naar en kommer fra oest, er det lite med transfer trafikk vestover (Seattle har Stillehavet) Jeg tror at OSL kommer svakere ut i analysene for trafikken som starter i Australia / Asia enn hva STO og CPH gjoer, nettopp pga mangel paa transfer trafikk....

Jeg tror ogsaa at du finner en del av svaret hvis du sammenligner det du ser langs veien fra OSL inn til Oslo Sentrum, med baade Arlanda inn til Stockholm Sentrum og ikke minst Kastrup inn til Koebenhavn sentrum.....spesiellt var jeg imponert over den enorme utviklingen det har vaert i CPH etter at Oeresund broen ble aapnet, der laa de store firmaene som perler paa en snor...mens fra OSL inn til Oslo ikke akkurat har det samme troekket fra Roy Kaares Video og Lotto og den naersynte elgen Knut ....og det betyr masse for ruteplanleggere...selv med Microsoft som har et intern reisebyraa som er stoerre (i antall ansatte og omsetning enn SAS Eget Salg i hele Norge) var vi langt fra et slam dunk ruta paa plass....

Norge og tildels Sveriga Danmark sliter ogsaa med lave priser paa Business Class og Foerste klass....eks. det koster omtrent dobbelt saa mye aa fly Business Class SEA-yyy-OSL-yyy-SEA enn hva det gjor OSL-yyy-SEA-yyy-OSL......og naar en vet at Asia i utgangspunktet har lave priser, er det klart at det frister mere aa aapne en ny rute til et land i Europa som har hoeyere snitt priser, det er ogsaa derfor Thai har et annet produkt paa Skandinavia enn resten av Europa....

Originally posted by SQ 777

Satt og tittet litt på SK's priser i februar 2008 til DXB. Skal bruke noen Denied Boarding Pæng . Billigste ble kr. 5.873 tot pr. pax. Priskode er KHNOECO.

Vet at K er kun 25 % bonus, men her er det mekket inn også H etc.

Forklaring, anyone ?? Thanks..:drunk:

Kan ikke lige checke det her hvor jeg sidder nu, men om jeg ikke husker helt fejl er bogstav 2 i farebasis koden hos SAS på langdistance ofte betegnelse for sæson. H vil da sikkert være Højsæson. De fleste selskaber har forskellige priser for samme booking klasse afhængig af sæson, specielt på langdistance.

Som jeg, uden at kunne checke det lige nu, tolker ovenstående farebasis står den for følgende:

K = Booking klasse
H = Highseason
NO = Sold in norwegian market
ECO = Economy class fare

Nå er det gjort. DXB med SK 20.02.08-25.02.08. Høysesong, dyrt og kun 25 % bonus K-klasse , kr. 5.823 pr. pax, MEN SK betaler mesteparten av billetten for oss med Denied Boarding Vouchers.

Man kan si hva man vil om SK, men en stooor fordel er at en kan få favorittsetene hvis en er tidlig ute. 31A+B, nødutgang, begge veier. Intet problem.
:clap
Tittet på seatmap'en på checkmytrip.com og vi var tydeligvis de eneste som har bestilt allerede nå.

Originally posted by SQ 777

Nå er det gjort. DXB med SK 20.02.08-25.02.08. Høysesong, dyrt og kun 25 % bonus K-klasse , kr. 5.823 pr. pax, MEN SK betaler mesteparten av billetten for oss med Denied Boarding Vouchers.

Man kan si hva man vil om SK, men en stooor fordel er at en kan få favorittsetene hvis en er tidlig ute. 31A+B, nødutgang, begge veier. Intet problem.
:clap
Tittet på seatmap'en på checkmytrip.com og vi var tydeligvis de eneste som har bestilt allerede nå.

Hallo, det er nesten et år til jo:lol:

Schedule change SK961 CPH-DXB

SK961 CPH-DXB 21.05 06.35 +1 Wednesday, Saturday and Sunday
SK962 DXB-CPH 09.55 13.05 Thursday, Sunday and Monday

Mulig jeg er helt KOKO og at jeg ikke har lest denne tråden nøye nok, men skulle ikke denne ruten kun gå fra CPH?
Hva legger de i ordet direkte her? (se nederst)

Dubai - kontrastenes by, her finner du en spennende blanding av orientalsk mystikk og moderne storby.
Denne eksotiske byen byr på spennende arabisk kultur, sol, flotte badestrender, billig shopping og ørkenes mystikk er rett rundt hjørne.
Dubai er dessuten golferens paradis, her finner du noen av de beste golfbanene i verden. Utmerket hvis du ønsker å forlenge golfsesongen

Fra 31. oktober kan du fly direkte med SAS både fra Stockholm og København.

(hentet fra SAS.NO)

Originally posted by LN-BRI

Mulig jeg er helt KOKO og at jeg ikke har lest denne tråden nøye nok, men skulle ikke denne ruten kun gå fra CPH?
Hva legger de i ordet direkte her? (se nederst)

Direkte betyr vanligvis at man kan fly fra en flyplass til en annen på samme rutenr. Nonstop betyr at man kan fly fra en flyplass til en annen uten mellomlanding.

Og der var det endret til:

Dubai - kontrastenes by, her finner du en spennende blanding av orientalsk mystikk og moderne storby.
Denne eksotiske byen byr på spennende arabisk kultur, sol, flotte badestrender, billig shopping og ørkenes mystikk er rett rundt hjørne.
Dubai er dessuten golferens paradis, her finner du noen av de beste golfbanene i verden. Utmerket hvis du ønsker å forlenge golfsesongen

Fra 31. oktober kan du fly direkte med SAS via København til Dubai.

;)

Back