• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Dreamliner 'head on'

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Heeerlig ...

On Sunday morning I went to BFI to catch a Garuda Indonesia 737-800. While waiting, I heard on the Boeing TM frequency that 787 airplane one (ZA001) was going to fly, but today was a little different. On this particular test flight their gross takeoff weight was 502,400 lbs (227,000 kg), or only 100 lbs under the 787-8's Maximum Takeoff Weight (MTOW). After hearing how heavy they were, I decided this was a good opportunity to try and get a head on rotation shot. I went to the end of runway 13R to get the shot below.

4433780466_89d90d7946.jpg

Boeing er da ikke alene om "flex takeoff", dette har jo vært et hårsårt tema på A340-200/300 lenge. :colgate:

-A
LNv22 said:
For en flex!!

Vel, jeg håper du kan ta meg på ordet og ikke innfortolke forhold du selv måtte ha i tankene; for en [flott] flex!!
Ingenting er positivt uttalt - eller for så vidt insinuert - om at dette er et nytt fenomen som er særegent for denne flytypen eller produsenten.

Se eksempelvis her for en tilsvarende kommentar om en flott flex (hvor det også er like tydelig at det "hårsåre" temaet rundt A340-200/300 ikke var relevant) : http://forum.scanair.no/showthread.php?t=44669

Så, back to topic Mr.! ;)

Antar at enkelte her tenker på "flex" i betydning av redusert motoreffekt ved avgang (flexed takeoff eller noe), og ikke wing-flex... ;)

He, he, ja, rimet var hovedpoenget :-) Nei, jeg tenkte på "wing flex", altså hvor fleksibel vingen er (hvor mye den bøyer seg opp og ned når den er ute og flyr). Jeg forsto det sånn at det var det LNv22 kommenterte. Så vidt jeg har forstått, er det ikke wing flexen som gjør at vingen på 787 er så oppoverbøyd, men rett og slett designen. Det er altså den fasongen vingen har og har ikke noe med hvor fleksibel den er. Men tøft er det :-)

Last edited:
Back