Re: Dream Baby Dream - The Påsketur 2014
Vel framme i Hamburg, hadde jeg en times connection, og peilet inn kantina til DB (man reiste i First, må vite). De har et opplegg der størstedelen av kantine er for de som har ett-eller-annet kort, mens jeg med First-billlett ble guidet inn i en egen liten del som antageligvis er for de som reiser i First.
En drage var like i hælene på meg, og lurte på om jeg ville ha noe. Har aldri sett noen meny, så det er sikkert noe man må lære seg etterhvert. Så et kjøleskap med cola, så jeg ba om cola. Så spurte dragen om jeg ville ha suppe, og jeg tenkte, ja hvorfor ikke. Hun dukket opp med denne:
Etter å ha kost meg med suppe og cola, nærmet det seg avgang og jeg gikk for å finne sporet. Der viste det forøvrig seg at det gikk to tog til Damnark. Fra Berlin kom et tog som bestod av et DSB-togsett foran med et DB-togsett heengende bak. Det forreste settet ble koblet fra og fortsatte til Århus, mens det bakerste skulle til København. Jeg fannt setet mitt, og etterhvert dro vi avgårde.
Her skjedde heller ikke så voldsomt mye, bortsett fra at toget kjørte inn på en båt, og alle måtte av. Etter å ha vandret rundt uten særlig mål og mening på fergen i en tre kvarters tid, så fikk vi gå ned i toget igjen.
Derfra duret det videre til København. Lite skjedde bortsett fra litt amming og bleieskifft på raden foran, på skrått over midtgangen. Nuvel.
Fant kjapt vegen bort til Radisson Bly Royal, der en hyggelig resepsjonist sjeket meg inn, gav meg et rom i 19. etasje, og sa det var det fineste han hadde. Der lå det et lite fat med noe frukt og noen nøtter
Sulten ble man, og jeg gjorde det enkelt: Dette stedet lå rett over gata
De hadde riktignok litt ventetid, men utstyrt med en liten personsøker plasserte jeg meg i baren og tok et par moHikkos mens jeg ventet. Klarte å betale begge to også (stay tuned for something here).
Personsøkeren begynte å blinke, og jeg fikk et bord, og bestilte mat, en "The Texan. Litt p**t gris (pulled pork) med noe jalapenos og annet snacks på. Det første som slo meg, var at porsjonen virket litt mindre, som strengt tatt ikke gjorde så mye.
Følte for dessert, bestilte brownie med is, og den var litt større :drunk:
Etter å ha kastet inn håndkledet etter ca. 80% spist, ba jeg om regningen. Så skulle den betales. Hadde som tidligere nevnt lært at kortterminalene deres ba deg taste inn tipsen. Ikke totalbeløpet, men tipsen. Det var altså et par mohikkos siden. Skavisse. 270 kroner på regningen. 310 virket som et greit beløp (sikkert ikke "rikitg, men altschå.. *hikk*). *taster 310*
"Det tastede belløpet er for høyt"
Lesson learned: De godtar ikke over 100% tips i Damnark. Nytt forsøk: Tastet 40, og jeg fikk betalt ^_^
Innom en 7-11 for noe cola og vann og ta med på rommet, og så var det å ta det med ro resten av kvelden.
Observerte også en del blålys rundtomkring, men tenkte ikke så nøye over det. Først da jeg så på Twitter at (norsk) TV2 meldte om mulig bombe i Tivoli i København, kikket jeg ut igjen:
Her hadde de altså sperret av rett over gaten for det kvartalet jeg var på. Jeg var vel ikke superhappy over å være nesten øverst i en 20-etasjers bygning hvis det skulle gå av en bombe i nærheten. Det viste seg heldigvis bare å være et dårlig koblet stereoanlegg.
Tok etterhver kvelden, og sov ganske godt.