Down under LCC-style

GFL

ScanFlyer Gold
WARNING: Ingen champis, snitter eller vinkart i denne tråden. Her går det i sjøllagd moro med LCC, leting etter stømkilder, Wifi, og jeg må betale min egen moro (les ØL)

En liten rapport fra KUL-SIN-SYD, første gang jeg skal jeg fly såkalt LCC-longhaul. Har flydd med Thomas Cook A330 fra Vancouver – London Gatwick, så er ikke langt ifra.

Bestilte denne billetten i februar, så det var før Scoot Airlines var inne i bilde. Prisen Scoot skulle ha for SIN-SYD, fra drøye 900 kr da jeg sjekker for noen uker siden. Jeg betalte ca 1400 KR (300 SGD)
Første leg er SIN-KUL, med avgang kl 1910. De benytter terminal 1,og jeg ankom flyplassen fra byen, og tok t-banen til flyplassen. Ankom T2 med Lufthansa dagen i forveien, så hadde god oversikt på ruta mi. T-banen ankommer på Terminal 2, og etter ha levert tilbake t-banekortet (1SGD), kan jeg nok engang konstantere at flytoget slår det meste av kollektivtransport til flyplasser. Ferdig snakka for min del!

Tok Skytrain mellom T1 og T2, og gikk til innsjekk for Air Asia. De spurte først etter visumet mitt til Australia. Jeg ante jo ikke at man trengte noe sånt, hadde googlet det litt, men fant ingenting konkret da. Sto heller ingenting på billetten heller. Men heldigvis var jeg ute i god tid, så ble bare sendt tilbake til T2, og til Singapore Airlines, som kunne søke for meg på nett for prisen av $50 SGD. Dette er vel en registerting jeg kunne ha gjort selv. Sjekket det opp på nettet istad, så da fant jeg sidene og informasjen. Jaja, det meste ordner seg med god tid, tålmoldighet og norsk sjarm. Måtte selvsagt betales i cash, så da var det bare å løpe til minibanken.

Oppsummeringen av Singapore er varmt, fuktig og ikke sted å bo. Kan være der på ferie, men utover det er nok ikke et sted for meg.

SIN-KUL
Etter innsjekk, går du rett i immigration, hvor høflige betjenter sjekker deg ut av landet, og deretter kommer man ut i terminalen. Du må innom et info-senter for å få gratis wifikode, deretter så satt jeg meg i et avslappingsområde.

Flyselskaper som benytter denne terminalen er One World, samt Jet Airways. Andre lavprisselskaper er JetStar(er sikker flere) Sikkerhetssjekken gjøres på gate, og jeg var tidlig igjennom, og gate området var ganske stort, så var ingen med sitteplasser om bord. Flyet kom 20 min før avreise, og etter ca 10 minutter boardet vi. Sikret meg selvsagt (nødutgang)14A, og fikk raden alene. Taxet ut, og tok av etter Jet Airways til Sydney, som jeg sikkert ser igjen imorra tidlig.

Flyet som fraktet meg fra KUL:
9M-AFZ -Airbus A320-216 - Y180 - 09-08-2007

Flyet var ca 90% fullt, og landet litt før tiden. LCC-terminalen på KUL, er åpnet landsskap til flyene, med gater ut til flyene som da er vegg og tak. Dette er illustert dårlig her, men du føler at dette er lavpris i alle fall. Går vel her hvor det varmt hele året, og det var også god innsikt inn til baggasjeanlegget. Var en person som passet på at folk gikk på internasjonal, og ikke innenlands, hadde vel neppe vært godkjent i Norge denne praksisen.
Selve terminalen er ikke så verst innvendig, sett verre.

Skal se om jeg får tatt bilder før avgang Sydney som er 2340. Middag er bestilt på forhånd, så får vi se om det blir fest på flyet. Ankommer SYD kl 09:45, så må vel ha noen dager før neste leg kommer.

Det blir forresten Jetstar longhaul til SIN, når jeg skal fly hjemover.

Skrevet litt fort, og har ikke sovet veldig mye de siste døgnene. Så beklager skrivefeilene, og den dårlige grammatikken :drink

Attachments

• IMG_1246.JPG
    IMG_1246.JPG
    45.7 KB · Views: 715
  • IMG_1249.jpg
    IMG_1249.jpg
    37.5 KB · Views: 715
  • IMG_1252.JPG
    IMG_1252.JPG
    60.3 KB · Views: 715
  • IMG_1253.JPG
    IMG_1253.JPG
    49.6 KB · Views: 710
Ingen skyhøye forventinger om hva jeg skulle forvente av et LCC long-haul, men tenkte som nevnt tidligere noe ala Thomas Cook fra YVR-LGW, bare finere flyvertinner. Flyet hadde avgang kl 23:40, og allerede litt over 22 ble det opprop for å sjekke billetter. Billetter ble sjekket, og alle som hadde kjøpt noe godt å drikke måtte sette fra seg dette, da det ikke var lov å ha med seg noe.

Vi ble sendt inn i en ventehall etter billettene var blitt sjekket. Vi ventet der til ca 25 min før avgang. Så åpnet, de bare døra, og vi gikk ut til flyet. Det var ombordstigning via trapp på de to fremste dørene. Jeg hadde kjøpt sete 7k, som er rett bak ”biz”-seksjonen. Det var veldig kjapp prosess å komme ombord, alle bare stormet ombord. Var ikke så voldsomt til kaos som man kunne tro. Benyttet meg av premium sitt toalett før avgang, noe som tydeligvis gikk veldig bra.

Flyet her var også 90% fullt, mest asiatere. Beregnet flytid var ca 8 timer, og ankomst ca 09:45. Sjekket ipad om bord, og vi hadde litt medvind, samt den informative kapteinen varslet alle om mulig ”clean air turbulence”. Jeg fikk etter hvert utlevert lasagen’n jeg hadde bestilt. Fikk en vannflakse i tillegg, men veldig enkel standard. Etter dette ble lyset slått av, og man kunne sove. Siden jeg ikke får sove så veldig godt fly, så var jeg våken hele veien. Brukte ipad og pc som inflight-entertainment, men andre passasjerer hadde brukt $35 dollar på inflight-entertainment, som var en dårlig skjerm med noen filmer. Var heller ikke moving-map om bord. 2 timer før ankomst, kom den veldig enkle forkosten. Smakte da ikke så mye verre enn den bagelen jeg fikk om bord på OSL-FRA. Skulle kjøpe meg et par øl, men de tok ikke visa. Stort minus, men de vil vel ikke tjene lett tjente penger. Kunne bare bruke VISA på på duty-free’n.

Flyvertinnne gikk rundt med lommelykt om natta, og hjalp til med alt. Bra crew! Men siden jeg ikke var så trøtt, så sov jeg nesten ingenting ombord. Selv om det hadde vært noen slitsomme dager med reising til SIN, og lite søvn der å.

Oppsummeringen er litt som å fly et kjedelig LCC, bare at du gjør det i 9 timer. Er nok ikke for alle, men om du skal komme deg fra A til B billig, så funker det. Hadde nok foretrekket Qantas eller SIngapore Airlines, men da måtte jeg ha betalt endel ekstra.

Vi kom litt tidlig til SYD, og måtte vente til Lan Chile sin A340 hadde pushet (SAN-AKL-SYD).

Skal skrive litt om turen min hjem fra SIN med LH A380 etterhvert, for det var ærlig talt ekstremt godt å fly LH hjem etter mange timer ombord Air Asia, og ikke minst Jetstar.

Legger ved noen bilder. Det siste bildet er approachen til SYD, som var veldig flott. Maten ser ikke veldig god ut heller, men når du er litt sulten så spiser man det meste. Men som sagt, det var ikke noe høydepunkt, men så lenge du blir litt mett, så funker det. Kaffen var såkalt pulver, men det gikk da ned.

Neste flight er Air New Zealand fra SYD til Queenstown. Kommer iløpet av helga...

Attachments

• IMG_1256.jpg
    IMG_1256.jpg
    93.1 KB · Views: 316
  • IMG_1257.jpg
    IMG_1257.jpg
    91.8 KB · Views: 31
  • IMG_1258.jpg
    IMG_1258.jpg
    64.5 KB · Views: 32
  • IMG_1267.jpg
    IMG_1267.jpg
    80.3 KB · Views: 41
  • IMG_1272.jpg
    IMG_1272.jpg
    55.4 KB · Views: 64
  • IMG_1273.jpg
    IMG_1273.jpg
    56.2 KB · Views: 70
  • IMG_1274.jpg
    IMG_1274.jpg
    48.5 KB · Views: 58
  • IMG_1276.jpg
    IMG_1276.jpg
    72.8 KB · Views: 51
  • IMG_1279.jpg
    IMG_1279.jpg
    60.1 KB · Views: 54
  • IMG_1282.jpg
    IMG_1282.jpg
    26.5 KB · Views: 54
  • IMG_1283.jpg
    IMG_1283.jpg
    32.6 KB · Views: 31
Last edited:
SYD-ZQN(Queenstown)

ZK-OJA

Tok toget fra Sydney Central, og ut til flyplassen. Kostet 15 AUD, så reagerte litt på prisen siden det ikke er en veldig lang togtur. Siden kl var før 06, så fungerte jeg ikke helt optimalt. Det koster å reise alene, og prisen for overnattinga var lav. Dermed ble lite søvn disse 3 dagene i Sydney. Men fikk da med meg det som kunne sees på her, men holdt med disse dagene. Skulle vel ha bylivet mer, men prioriterte å være turist.

Jeg var på plass før innsjekk før de åpnet denne flighten. Gikk et fly kl 0705, men betrygget damen at jeg ikke var booket på den flighten. Etterhvert som de åpnet innsjekk, så valgte de her å veie håndbaggasjen. Den var altfor tung, og ANZ praktiserer 10 kg. Når man har trillekoffert, så får man jo ikke med seg noen ting da. Men tok da ut laptopen, og lemet noen bøker over til baggen. Laptopen sto for 3 kg, så la den pent tilbake når damen hadde veiet igjen. Dette var det eneste stedet jeg fikk "approved hand luggage"-tag, men på alle de andre turene ble det bare minnet på hva grensen var. Selv ANZ hadde høytaler-anlegg i Queenstown som minnet om disse regelene. Lavprisselskapene som Jetstar har ei dame som tar imot boardingkort, så de har rett og slett ikke kapasitet å håndheve sine egne regler. :stir

Men tilbake til denne flighten til Queenstown, som er lokalisert på sør-øya på New Zealandet. Et populært sted for å stå på ski om vinteren, selv om det ikke er snø på bakkenivå, man må langt opp i fjellene. Denne flighten var rimelig full, siden det var vinterferie-tid for mange. Var vel minst 3 flygninger til Queenstown denne dagen. Var en avgang kl 0705, men unngår helst så tidlige flygninger.

Ingen kø i verken immigrasjon eller sikkerhetskontrollen. Forskjellen fra Singapore er at sikkerhetskontrollen gjøres før du kommer i departure-loungen. Det var også gratis WIFI, som gjør ventetiden bedre.

Kjøpte meg noe enkel mat, siden jeg ikke regner med noe servering ombord. Var mye å velge i, og jeg likte flyplassen veldig bra. Fin utsikt mot appron'en også. Boarding gikk på tiden, og det var veldig godt fly et ordentlig flyselskaper igjen, etter å flydd med Air Asia som er litt jalla etter min smak. Fikk nødutgang midtrad, og sikkerhetsvideoen til ANZ er jo alltid orginale og litt artige. Godt underholdningstilbud som dere ser under, blir nesten litt bortskjemt. Servicetilbudet er litt vanskelig å skjønne seg på, fikk noe enkel snack og noe å drikke. Middag ble delt ut til endel folk i kabinen, som sikkert hadde en billett. Men det virket som det var 1-klasse ombord, men noen fikk middag. Flyningen var bare på drøyt 3 timer, så ikke noe stress for min del, jeg handlet mat før avgang. Så på litt serier, og prøvde å nyte approachen inn til kjølige Queenstown.

Bilde1: De driver med opptak til den "border patrol" tv-serien. Jeg kom forresten rett igjennom, men var litt av et opplegg, sendte folk både hit og dit i forskjellige køer. Dette var ankomst SYD, og skulle ha vært med i den forrige posten.

Bilde2: Harbour Brigde: Kan forresten bli med på tur på toppen av brua, men det kostet ca 1200 kr

Bilde3: Captein Cook sin båt, som forøvrig har vært i Norge. Det er en seilbar replica om man kan si det sånn

Bilde4:Tårnet i Sydney

Bilde5:Downtown Sydney

Bilde6: Veldig flott Apple-butikk, ikke rart de tjener massevis av penger.

Bilde7: Alle skulle jogge på Harbour Brigde, selv om den var rimelig trang for oss fotgjengere.¨

Bilde8: Aussie fotball. Underholdene i seg selv, og dette hva den stadion fra -96 blir brukt til.

Bilde9: Air Canada sin B777, som flyr via YVR til YYZ.

Bilde10/14: Maskina jeg fløy til Queenstown

Bilde11/12: Ombord var det flotte videoskjemer.

Bilde13: Qantas har en rute til Queenstown. Var også noen Jetstar A320 her.

Bilde14: Utsikt fra Lake Wanaka, hvor jeg tilbragte 1 uke. Kommer flere bilder herfra. De har kalde hus med lite oppvarming, noe jeg fikk kjenne godt på kroppen.

Neste post kommer iløpet av morgendagen, med litt bilder fra selve oppholdet, samt flightene til ZQN-CHC-WLG og WLG-AKL

Attachments

• IMG_1286.jpg
    IMG_1286.jpg
    53 KB · Views: 23
  • IMG_1293.jpg
    IMG_1293.jpg
    66.5 KB · Views: 22
  • IMG_1300.jpg
    IMG_1300.jpg
    99.2 KB · Views: 21
  • IMG_1302.jpg
    IMG_1302.jpg