DN: SAS for små til å fly langt

Re: DN: SAS for små til å fly langt

Ja - volum, volum, volum er nøkkelen .. det er slik Norwegian og Ryanair tjener penger. SAS kan fint tjene penger på langruter, men de må minst tredoble langruteflåten og ta sin del av trafikken melllom Asia og Amerika ...
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Hvis analytikeren har rett så betyr dette at også selskap som bl.a. SN Brussel, TAP, Finnair og Iberia er for små til å kunne fly lønnsom langdistanse. Har vansker med å se for meg at Finnair eller TAP kun flyr intra-europeisk.
 
Last edited:
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Han sier ikke at SAS ikke tjener penger på dem - han sier at SAS ikke tjener NOK penger på dem. Og det samme er sikkert overførbart til de andre du nevner.
 
Hvis analytikeren har rett så betyr dette at også selskap som bl.a. SN Brussel, TAP, Finnair og Iberia er for små til å kunne fly lønnsom langdistanse. Har vansker med å se for meg at Finnair eller TAP kun flyr intra-europeisk.

Og alle selskaper du nevner her sliter med lønnsomheten om dagen, og har vel røde tall alle sammen?
 
Og alle selskaper du nevner her sliter med lønnsomheten om dagen, og har vel røde tall alle sammen?

Finnair sliter vel med inntjening på intra - europeiske flighter. Det var vel denne virksomheten som muligens skulle outsources der.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

For flere av disse selskapene er langdistanse en sentral del av businessen. Faller oversjøiske flygninger bort vil flere av selskapene ha enda større problemer enn i dag. En viktig del av Finnairs strategi er å fly passasjerer østover, TAP har funnet seg en nisje mot Sør-Amerika og SN Brussel flyr mye på Afrika.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Lurer paa hvordan analytikeren ser paa DY som har valgt en 787-8, ett fly som er mye mindre enn det SAS har selv fullstappa med seter
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Jeg skjønner ikke problemet. Dersom SAS faktisk tjener penger på sin LH operasjon så er det jo ingen grunn til å legge den ned. Når den i tilegg genererer feed inn på nettet i Europa, så er det enda mindre grunn til å legge den ned. Skulle den gå break even, så vil den alikevel generere feed som de tjener penger på og derfor heller ikke noen grunn til å legge ned LH. Derimot er det spennede å se om de tjener penger når DY kommer skikkelig på banen sånn ca i 2016. Idag er vel utfordringen å få tak i nok drivstoff økonomiske maskiner(les A333) til å kunne opperere alle de strekninger de kunne hatt.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Hvor er det AF/KLM taper, eller ikke tjener penger, Long eller Short Haul ?
EK tar vel enda mer markedsandeler fra KL nå som de har satt inn A380 AMS-DXB.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

For flere av disse selskapene er langdistanse en sentral del av businessen. Faller oversjøiske flygninger bort vil flere av selskapene ha enda større problemer enn i dag. En viktig del av Finnairs strategi er å fly passasjerer østover, TAP har funnet seg en nisje mot Sør-Amerika og SN Brussel flyr mye på Afrika.

Ja, selskapene har funnet sin nisje, men de taper likevel penger. De må få opp volumet (og markedsandelene) om de skal tjene penger.

Ellers gikk vel SAS' langdistanseruter svært dårlig for noen år tilbake - så vidt jeg husker bidro langdistansesegmentet med bare 10-15 prosent av omsetningen, men over halvparten av underskuddet. Selv en SAS-ansatt her inne hevdet at SAS ville slutte med langdistanse innen halvannet år.

Det virker som om rutene nå går langt bedre, i alle fall trafikalt sett, men ting snur fort i luftfarten. I 2010-11 var det vel primært Asia-rutene som gikk godt, særlig Beijing (og derav ny rute til Shanghai), mens det nå er rutene til USA som går best (og derav ny rute til San Francisco).
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Kan man se for seg en fremtid hvor asia mer og mer forsvinner fra rutekartet SAS, og hvor ekstra kapasitet blir overført vestover? Sandkasseselskapene og Finnair har jo et stort nettverk østover, så man kan kanskje se seg nødt til å finne sin nisje her i norden? Og når Norwegian skal prøve seg på LH, blir det enda mere press. Det blir en blodig tid for LH i den nære fremtid.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Jeg må innrømme; det et få yrkesgrupper jeg har mindre respekt for enn flyanalytikere. SAS sine problemer skyldes vel ikke IC-ruter?
 
Last edited:
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Kan man se for seg en fremtid hvor asia mer og mer forsvinner fra rutekartet SAS, og hvor ekstra kapasitet blir overført vestover? Sandkasseselskapene og Finnair har jo et stort nettverk østover, så man kan kanskje se seg nødt til å finne sin nisje her i norden? Og når Norwegian skal prøve seg på LH, blir det enda mere press. Det blir en blodig tid for LH i den nære fremtid.

Konkurrensen över Atlanten är väl ännu hårdare än vad den är österut? Tror SAS har bättre förutsättningar att slåss mot Finnair, Emirates, Qatar mfl om marknadsandelarna som trots allt utgör trafiken till och från en världsdel som idag leder den globala tillväxten.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Konkurrensen över Atlanten är väl ännu hårdare än vad den är österut? Tror SAS har bättre förutsättningar att slåss mot Finnair, Emirates, Qatar mfl om marknadsandelarna som trots allt utgör trafiken till och från en världsdel som idag leder den globala tillväxten.

Med tanke på alle sandkasseselskap og asiatiske, med lave kostnader, ville det være "lettere" å konkurrere vestover. Men bare en liten hypotese fra meg ;)
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Det verkar ju som Kjos vill satsa stort på asien.
Det ska bli intressant om DY vågar sig på några "head to head battle's" mot Qatar Airways, Emirates, Thai Airways etc för att vinna pax.

USA är SAS klart största ic marknad, just nu har väl SK 6 olika USA linjer.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

SK er ikke nödvendigvis for sma for a kunne fly langt.

De ma bare bruke sine begrensede ressourcer (fly) riktig for a skape en konkurranse-dyktig nettverk ved en flypass. Rett na fordeler de siner ressourcer og flyr destinasjoner dobbelt fra ARN og CPH. Dermed kan de ikke oppna en attraktiv nettverk med hyppige frekvenser, noko som "Mr. Business" krever. Ergo taper de en god del av denne traffik til sine konkurrenter og allianse-partnere...
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Rett na fordeler de siner ressourcer og flyr destinasjoner dobbelt fra ARN og CPH. Dermed kan de ikke oppna en attraktiv nettverk med hyppige frekvenser, noko som "Mr. Business" krever.

Hvis vi tenker oss at SAS var et selskap uten tre nasjonale røtter, kunne det muligens vært en fornuftig strategi å trekke seg ut av ARN og satse alle IC-ressursene på CPH? Og dermed overlatt ARN til DY og andre.
 
Re: DN: SAS for små til å fly langt

Hvis vi tenker oss at SAS var et selskap uten tre nasjonale røtter, kunne det muligens vært en fornuftig strategi å trekke seg ut av ARN og satse alle IC-ressursene på CPH? Og dermed overlatt ARN til DY og andre.

Dersom man forsetter som na, sa er man toast innen 2-3 ar. Jeg tror det vet alle i SK HQ. Man kan ikke forsette som för for stolthetens skyld. Det hva ikke tjener penger for SK ma legges ned. Og det vil vaere en god del ruter, ikke bare IC, men ogsa i shorthaul. Ikke bygge to svake hubs som er sarbar, men bygge ett fortress-hub hvor de har fullt kontroll. Hvor det ma ligge, er en helt annen sak. Men slik som de driver na, gir de gavepakker til sine konkurrenter.

Og ja, man vil vaere i nöd a overlatte enda mer turf til konkurrenter som NAX. Men hva er alternativen? Dersom man ikke forandrer seg hurtig, sa vil SK som helhet forsvinne, fordi de rett og slett blir utkonkurrert av de andre, partners som LH inkludert. Vitsen er jo a kutte de ulonnsomme ruter og samtidlig öke pa de lönnsomme, slik at man kan tvinge tilbake konkurrenter pa disse ruter...
 
Back
Top