DN.no: SAS kan ikke overleve alene

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1588321.ece?jgo=c1_re_left_3

Fant en artikkel i DN, og det er noen tanker her som jeg må si meg enig i. Mye intressante tanker her....

Tre flygiganter, Air France KLM, Lufthansa og British Airways, er i ferd med å dele det europeiske markedet mellom seg, skriver Dagens Næringsliv.

- Det er en konsolideringsprosess som pågår. Alle de viktigste flyselskapene deltar. Men det er iikke bare spørsmål om størrelse, det handler også om lønnsomhet, sier Europa-sjef Karsten Benz i Lufthansa.

I samme artikkel mener en svensk analytiker at fremtiden til Norwegian også er usikker...

Fant en artikkel i DN, og det er noen tanker her som jeg må si meg enig i. Mye intressante tanker her....

Det er vel ikke mye nytt i dette. Det er flere år siden MOL i Ryanair sa det samme for første gang. Her er et klipp fra i fjor:http://www.mailonsunday.co.uk/news/...ean-airlines-including-survive-recession.html

Leste i avisen Børsen (DK's svar på Dagens Næringsliv) at Finnair nå i disse tider var blitt mer positivt stilt til en mulig fusjon med SAS.

Et sammenslått SAS/Finnair hadde vel stått mye sterkere enn i dag, og kanskje holdt de 3 store utenom?

BF:cool2

Det er vel ikke mye nytt i dette. Det er flere år siden MOL i Ryanair sa det samme for første gang. Her er et klipp fra i fjor:http://www.mailonsunday.co.uk/news/...ean-airlines-including-survive-recession.html

Den gamle SAS-sjefen Janne Carlson sa nesten det samme i 1984...........

Oppkok, etter min mening, og intet nytt under solen.

Bluebird har vel den mest treffende kommentaren, men tidligere kriser i luftfarten har vist at bransjen overlever, one way or the other.........

Leste i avisen Børsen (DK's svar på Dagens Næringsliv) at Finnair nå i disse tider var blitt mer positivt stilt til en mulig fusjon med SAS.

Et sammenslått SAS/Finnair hadde vel stått mye sterkere enn i dag, og kanskje holdt de 3 store utenom?

BF:cool2

Det tyder på at Finnair også begynner å merke det (noe man allerede vet, da de vurderer store rutekutt)

Dette virker ikke som en veldig grundig og seriøs analyse....:o

Hvorfor er det nødvendig at man skal ha samme eier for å utnytte fordelene med store enheter? SAS og LH samarbeider vel godt i de fleste sammenhenger, og er det noen god grunn til at SK eierskapsmessig må innlemmes i et av de tre selskapene som nevnes i artikkelen for å ha en sjanse til å overleve? Jeg kan ikke se hvilke effekter som skulle tilsi at det er tvingende nødvendig. SAS har nok utfordringer, men å innlemmes i LH er ikke nødvendigvis eneste muligheten til å møte utfordringene.

Konsolidering er et ord som konsulenter er veldig glade i å bruke, men du verden hvor mange fusjoner/oppkjøp slike karer har anbefalt som i ettertid har vist seg å være forfeilet. Forklar meg de fundamentale drivkreftene som gjør en slik konsolidering tvingende nødvendig.

Konsolidering er et ord som konsulenter er veldig glade i å bruke, men du verden hvor mange fusjoner/oppkjøp slike karer har anbefalt som i ettertid har vist seg å være forfeilet. Forklar meg de fundamentale drivkreftene som gjør en slik konsolidering tvingende nødvendig.

I SAS sitt tilfelle er dette opplagt: for å få inn ledelsemed visjoner utover ordet "kutting", og som er noe mindre passiv enn meg rundt temaet Stoltzekleiven.

-A

Den gamle SAS-sjefen Janne Carlson sa nesten det samme i 1984...........

Oppkok, etter min mening, og intet nytt under solen.

Bluebird har vel den mest treffende kommentaren, men tidligere kriser i luftfarten har vist at bransjen overlever, one way or the other.........

Ja, det er jo ikke noe tvil om at bransjen overlever. Men, det er definitivt ett høyst aktuelt spørsmål om SAS gjør det.
Se bare på hotell salget......++++ alt annet som er solgt.
SAS "blør av ett åpent sår", og salget viser at selskapet sårt trenger kapital (plaster) for å forsøke å lege "såret"........
Mye likheter med Braathens. De solgte også ut alt av eiendeler for å få inn kapital. Men, er "såret" for stort hjelper det ikke med mange små "plaster".

Ja, det er jo ikke noe tvil om at bransjen overlever. Men, det er definitivt ett høyst aktuelt spørsmål om SAS gjør det.
SAS "blør av ett åpent sår", og salget viser at selskapet sårt trenger kapital (plaster) for å forsøke å lege "såret"........
Mye likheter med Braathens. De solgte også ut alt av eiendeler for å få inn kapital. Men, er "såret" for stort hjelper det ikke med mange små "plaster".

Amen!

Det er bedre å sørge for at brann ikke kan oppstå , enn å febrilsk forsøke å stoppe oppståtte branntilløp.

Mye preik der, ja. SAS trenger LH og LH vil sikkert ha SAS, men noe oppkjøp er ikke nødvendig i utgangspunktet. Det som trengs i SAS er å forbedre servicen, ikke bare tenke kutt, og å få slutt på interne krangler. Dersom, men bare dersom, de ikke klarer det selv er et LH-oppkjøp relevant.

Luftfartsmarkedet nærmer seg endelig den syklen man ser hver gang det dukker opp hotte nye produkter (fx internett), eller en bransje (fx luftfart) liberaliseres: Det spretter frem en haug med nye selskaper, halvparten forsvinner, resten av de hangler og går så lenge det er gode tider, noen få klarer seg bra. I dårlige tider blir det en stor avskrelling, og kun de mest vellykkede står igjen. Hvis det til syvende og sist betyr at vi får fire store grupperinger, rundt KL-AF, BA, LH og FR blir jeg skræmt - da nærmer vi oss et oligopol og det er på tide å ta frem antitrust-øksa og tvangssplitte dem. Vi er ikke der enda, jeg tror fx at DY overlever, men man må være på vakt.

Hva med BA? Om Lufthansa sluker SAS er det ikke helt unaturlig at BA vil tettere sammen med Finnair. De har jo allerede i da et godt sammarbeid.

Vil også tro at Finnair kan være neste kandidat for BA som vil gjøre at BA blir godt dekket fra nord til sør i Europa.

Liker sammenligningen med Braathens. Det kunne lyde omtrent slik:
"LH kjøper SAS med sine 2000 piloter, alle beholder jobben. LH sier opp 2000 av sine egne piloter."
Det hadde passet bra!:D

Første tanken som slo meg med Finnair var at da passer ihvertfall longhaulflåtene sammen... men med SAS flåteplanlegging passer vel nært sagt ethvert selskap like bra. :lol:

At SAS muligens ikke overlever alene handler i mitt hode mer om deres egen måte å styre selskapet på eller at de strengt tatt er for små. Noe mindre selskaper vil det uansett være noen av selv om vi nok ender med 3 veldig store i Europa som blir "fyrtårn".

Bortsett fra at langdistanseflåtene til SAS og Finnair passer sammen, kan jeg ikke se noen som helst slags vinning med fusjon av de to selskapene. SAS sliter allerede i dag med tre store knutepunkter (OSL, ARN og CPH), og hvis HEL også kommer inn i bildet blir jo bare operasjonene enda mer spredt. Hvordan skal for eksempel langdistanseflåten ha sin base?

Back