• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DN.no: SAS kan ikke overleve alene

Fortsetter nedgangen i LH med antall passasjerer i januar måned tror jeg de venter med oppkjøp.
 
Langt mere avgjörende kan vaere EU-Kommissionen sitt uttalelser angaende SN Brussels overtagelse. Svikt av konkurranse pa 5 ruter anser kommissionen som svaert alvorlig og vil palegge LH a finne seg en ny konkurrent som er villig a etablere en base i BRU og fly disse ruter.

En mulig LH-SK overtagelse vil betyr enda flere restriksjoner. Og dette kan felle en mulig deal.
 
Langt mere avgjörende kan vaere EU-Kommissionen sitt uttalelser angaende SN Brussels overtagelse. Svikt av konkurranse pa 5 ruter anser kommissionen som svaert alvorlig og vil palegge LH a finne seg en ny konkurrent som er villig a etablere en base i BRU og fly disse ruter.

En mulig LH-SK overtagelse vil betyr enda flere restriksjoner. Og dette kan felle en mulig deal.

Nja, det EU kommisjonen foreløpig har sagt er at de vil se nærmere på LH-SN oppkjøpet og mest sannsynlig vil de bli tvunget til å oppgi slots på enkelte flyplasser. Jeg tipper at oppkjøpet går gjennom men at LH må gjøre enkelte avståelser, slik som mange andre oppkjøpere og fusjonspartnere har måttet gjøre tidligere.

Når det gjelder et eventuelt LH-SK oppkjøp så stiller det seg annerledes enn LH-SN. Først og fremst fordi det ikke vil skje noen særlig forandringer i konkuransesituasjonen der LH og SK flyr mot hverandre idag. Dette skyldes først og fremt at dette gjelder Skandinavia-Tyskland og her har allerede SK og LH et tett samarbeid og har fått lov til å dele opp markedet mellom seg av myndighetene
 
Problematisk dersom LH kjöper SAS:


Skandinavia - Belgia (dersom SN blir kjöpt av LH)
Skandinavia - Austria
Skandinavia - Sveits


For mer insikt (pa tysk) hva EU tenker seg angaende LH+SN:
http://www.verkehrsrundschau.de/lufthansa-soll-selbst-nach-konkurrent-suchen-801296.html

Ekstrakt: Oppgi slots (SN er villige til det) + finn deg en ny konkurrent for de problematiske ruter som er villige a etable base i BRU (LH og SN ser seg ikke i stand a gjöre dette. Hvilked overraskelse...)
 
Problematisk dersom LH kjöper SAS:

Skandinavia - Austria
Skandinavia - Sveits

Skandinavia-Austria --> Ingen forskjell. SAS har lagt ned fra OSL og ARN og er i ferd med å legge ned CPH-VIE ruten

Skandinavia-Sveits --> SAS og LX har allerede code-share her, så konkuranse situasjonen vil være omtrent lik



Dessuten er det veldig sjeldent man ikke får lirket et oppkjøp på plass til slutt
 
Den gang SAS og LH inngikk samarbeide måtte de gi fra seg den "lukrative" ettermiddagsavgangen OSL-FRA, nå er den på plass igjen som SAS-avgang...

Ting løser seg ofte på sikt
 
Back
Top