DN: Kjøpe flybilletter med kryptovaluta

SpotOn

ScanFlyer Silver
DN: Kjøpe flybilletter med kryptovaluta

Sak fra DN.no nå: "Stig Kjos-Mathisen (37) og familien har utviklet en metode for å kjøpe Norwegian-billetter med kryptovaluta. Det kan også løse en pengeknipe for flyselskapet."

Jeg har ikke tilgang til denne saken. Kan noen kort forklare meg hvordan dette kan "løse en pengeknipe for flyselskapet"?

BAK BETALINGSMUR

Last edited by a moderator:
Re: DN: Kjøpe flybilletter med kryptovaluta

Sak fra DN.no nå: "Stig Kjos-Mathisen (37) og familien har utviklet en metode for å kjøpe Norwegian-billetter med kryptovaluta. Det kan også løse en pengeknipe for flyselskapet."

Jeg har ikke tilgang til denne saken. Kan noen kort forklare meg hvordan dette kan "løse en pengeknipe for flyselskapet"?

Det er vel fordi de da kan unngå at kredittkortselskapene holder igjen penger passasjerene har kjøpt billetter for. De er jo redd for at DY går på dunken de også.

Men gir det meg som kunde noen fordeler?

Det er vel fordi de da kan unngå at kredittkortselskapene holder igjen penger passasjerene har kjøpt billetter for. De er jo redd for at DY går på dunken de også.

Mange hensyn å ta....

Kan ikke finne én god grunn til at jeg personlig skal droppe kredittkortbetaling (med den beskyttelse/forsikring som følger med), for å betale med en volatil valuta...

Men et fint PR-stunt er det

Argumentet er vel at det skal medføre lavere priser for kundene, men det gjenstår å se om det blir saken :)

Nei, ikke litt sånn. Litt sånn: "Selskapet har lavere utgifter, og det kan bety lavere kostnad for deg som kunde."

Blockchain i seg selv er jo ikke ulovlig. Betaling via blockchain er ikke ulovlig.

Nei, ikke litt sånn. Litt sånn: "Selskapet har lavere utgifter, og det kan bety lavere kostnad for deg som kunde."

Men hvor mye lavere vil litt sånn medføre i kostnader? Bør jo være litt, skal menigmann ta seg bryet med en helt annen betalingsform enn for alt annet.

Dette har vel vært på trappene en stund. Det de ser på er, så vidt jeg husker, både kunde-betaling, men også det å bruke blockchains for å håndtere avtaler og betaling innen flybransjen. Muligens så man skal slippe å gå via GDSer, clearing-sentraler og andre tradisjonelle avtaler.

Men igjen, hva er annerledes enn når man kjøper rett fra Norwegian i dag?

<mod>
Diskusjoner om svart arbeid tas andre steder
</mod>

Man slipper gebyr for kredittkort om ikke annet.

Men det gjør man vel enten med direkte betaling eller utvalgte kort i dag. Tror ikke jeg betalte noe ved å bruke Bank Norwegian kortet i dag?

Men det gjør man vel enten med direkte betaling eller utvalgte kort i dag. Tror ikke jeg betalte noe ved å bruke Bank Norwegian kortet i dag?

Men selger betaler fortsatt gebyr for transaksjonen. Deler av kostnaden kan forhandles, men det er vel normalt at det ligger rundt 1,8% av kjøpesum for Visa/MasterCard og over 3% for American Express.

Back