Din værste jet-lag opplevelse?

CaptainMorgan

AirBussjåfør
Din værste jet-lag opplevelse?

Tenkte det hadde vært artig å høre om folks "jet-lag opplevelser" her på forumet. Da gjerne litt artige historier, som kanskje var litt "jævlige" der og da.

For min egen del har jeg enda ikke opplevd å ha forferdelig med jet lag etter lengre reiser. (Derfor jeg startet denne tråden, for å høre hva man muligens kan forvente seg på ekstra lange turer)

Re: Din værste jet-lag opplevelse?

For min del går det stort sett greit, men etter min første tur til CHC med reiserute OSL-LHR-LAX-CHC med lite søvn underveis og 12 timers tidsforskjell, så "snurret" hodet ganske godt etter ankomst. Den første Speights'en på New Zealandsk jord hjalp heller ikke på.

Har heller sjeldent problemer med det, og varierer med dagsformen. Rekorden er å holde ut (med Tommy) til i NYC til 04:00 ankomstdagen fra Europa

Eneste gang det har fått galt var ved ankomst fra Denver (8t tidsforskjell) forsov meg til en legetime 13:30

Bruker ikke ha problemer med Jet-lag og står opp til "rett tid" av meg selv uansett hvor jeg havner, men da jeg sist sommer hadde flydd OSL-CDG-LAX-PPT-BOB og fått 12 timers tidsforskjell så våknet jeg plutselig 3:25 på den første natten. Følte at noe var galt, og tenkte på tsunami. Slo på tv og etter noen minutter kom de første surrealistiske "breaking News" fra Oslo.

Har ofte problemer til Asien. Jeg har problemer med at sove ombord på fly, uanset service-klasse. Nogle gange kan det vare op til en uge med forskudt døgnrytme.

Min bedste kur er følgende:
Uanset afrejsetidspunkt, stå meget tidligt op (eller gå sent i seng), helst kun 4 timers søvn natten før afrejse. 3-4 drinks i loungen før afrejse, og fornuftige mængder champagne og/eller vin de første timer af flyturen.
Eventuelt kombineret med et par tabletter baldrian (urtemedicin).

Min morsomste var en dame jeg overhørte i New Zealand. Hun ringte hjem til en venninne og klagde over 18 timer tidsforskjell. Priceless.

Opp kl4 for å dra til NY, og var oppe til over 2am. Sov leeenge dagen etter

Hmm,

4 dagerstur til Mexico fra Shanghai kommer høyt opp på lista, PVG-NRT-SFO-MEX

Ankom MEX, måtte åpne kofferten for tolleren klarte ikke huske koden, stod der og gjorde prøv og feil klarte til slutt å få kofferten åpnet. Videre med buss fra MEX til Puebla (2 timer). To dager senere retur MEX-SFO-PVG.

Kan vel si det slik at jeg var kun så vidt et spøkelse når jeg kom hjem. Alle flygninger var forøvrig på ECO og SFO-PVG var til alt overmål bulkhead slik at jeg ikke skulle kunne klare å finne en behagelig stilling.

Sjeldent noe problemer med det nå og justerer fint, men det er blitt meg fortalt at da jeg var liten så sovnet jeg under middag i Mexico, mens de spilte veldig høyt, typisk "Mexico musikk".

Denne sanne svenskehistorien er jo en klassiker:
http://www.dagbladet.no/sport/1998/02/04/56262.html
"Svenskene gjør iherdige forberedelser til OL i Japan. Tidssoner og akklimatisering er vanskelige greier. Bare spør Torgny Mogren. Den svenske skiveteranen skulle forberede seg til Nagano-tid og stilte klokka åtte timer - feil vei!"

Søvn er en ting, men synes det tar enger tid å "snu magen" til å skjønne når den skal være sulten på frokost og middag.

Opp kl4 for å dra til NY, og var oppe til over 2am. Sov leeenge dagen etter

Ser den. Klarer sjelden å sove på fly, så har blitt 30+ timer i strekk uten søvn på long haul noen ganger.

Det fins vel noen vitser om folk som kommer hjem til Europa og klager på jetlag... fra Sør-Afrika :p

Det fins vel noen vitser om folk som kommer hjem til Europa og klager på jetlag... fra Sør-Afrika :p

Du skal ikke le av det, man får lett jetlag bare man har tatt nattbussen hjem seint nok på søndagsmorgen...

Blir sjeldent jetlag selv, har noen enkle ritualer som stort sett funker. Men for et par år tilbake hadde jeg et uheldig takeaway måltid i Oslo dagen før jeg skulle fly OSL-FRA-LAX. Endte opp med å sitte for det meste på dass på vei over dammen. Ble en rimelig lei arbeidsdag i LA dagen derpå.

Sjelden plaget veldig av jetlag, i motsetning til å snu døgnet etter 14 dager med nattskift. Vestover går enkelt, forrige tur tok 31 timer fra dør til dør uten noen form for jetlag. Har også dratt rett på byen etter ankomst riktig by i USA, uten noe problem. Østover kan være litt slitsomt, men hvis man får sove noen timer på flyet går også det greit. Jetlag forveksles ofte med dehydrering og hangover ;)

Du skal ikke le av det, man får lett jetlag bare man har tatt nattbussen hjem seint nok på søndagsmorgen...

En tøff helg på byen med påfølgende soving hele neste dag kan skape jetlag, ikke lett å sovne søndag kveld da.

Har sjeldent problem med jetlag nå, da reisingen som oftest henger sammen med jobbing, som igjen gjør at det er søvnunderskudd som skal dekkes inn.

En gang i gamle dager da jeg var (enda) en ung og lovende konsulent, før videokonferanser, VPN, og slikt bestemte min arbeidsgiver først å sende meg som teknisk nerd-in-a-box for å hjelpe noen folk på en konferanse i LAX, jeg var der i 3 dager, bakerst i bussen med BA bege veier, og når jeg akkuratt hadde sovd ut en dag fikk jeg vite jeg skulle ned å se på det nye kontoret i SYD, og ble sendt dit bakerst i samme bussen, en uke jobbing på bakken og så same bussen hjem til Europa. Etter de to-tre ukene innså jeg at reising var fullstendig oppskrytt.

Hilsen en som har bodd i en koffert i 5 uker snart, og er på vei hjem...

-A

HKG-NRT-JFK-LHR-OSL i en jafs ble ganske tøft. United hadde et tilbud for noen år siden med trippel miles-opptjening, så da ble det å fly "gærne veien"... begge veier...

Mye artig lesning :D Kan vel ikke unngå å forvente noe liknende selv, en eller annen gang.

For noen år siden hadde jeg en 2 ukers jorden rundt reise i jobbsammenheng.
Den ble lagt opp slik at jeg var i konstant jetlag omtrent hele reisen ,... MJF-TRD-OSL-CPh-NRT-OSA-BJS-BKK-SIN-SYD-AKL-LAX-SEA-CPH-OSL-TRD-MJF.
Kom meg på en måte aldri i riktig tidssone, og når jeg endelig kom meg hjem gikk jeg og var sånn høvelig småsvimmel i en ukes tid. Lovte meg selv da at en slik hektisk rundreise skulle jeg da IKKE gjøre flere ganger .. men tok da skrekkelig feil mht til det....

Her er en liten TR fra den turen : http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=9264&highlight=jorden+rundt+med+star

Back