Diamantstatus hos Eurobonus 2.0

Utvalget kakespader på diamond.sas.no er blitt veeeldig magert etter årsskiftet.

Pr. nå kan vi velge mellom Personal Shopping, Quintessentially Concierge, Storytel lydbok, en liten kapselmaskin og noen ugly-bugly skobeskyttere i orange.

Kakespade-abstinensene river og sliter i meg. Før årsskiftet så jeg at mange av gavene lå ute med dato til 31.12.2015. Noen har tydeligvis glemt å forlenge datoen på en del av tingene.

Skal vi jamre vår nød til SAS? #firstworldproblems

EBD fungerer ikke hos Ethiopian.
De har ingen nettside med mulighet for oppdatering av nummer, men antar kundeservice klarer å få lagt meg inn som EBG:)

Litt søt historie fra OSL i går ettermiddag. Var ute 5 timer før tiden, og spurte i gate om det var mulig å være med tidligere avgang med Go-billett. Vennlig avslag, tusling tilbake mot Blomkålsbuffeten ved utgang 15. Halvveis gjennom turløypen fra utgang 19 ble jeg tatt igjen av en WF-purser utenfor tjeneste som hadde stått ved gate:
Gate agent hadde fått dårlig samvittighet og sendte purser ut på et redningsoppdrag etter meg.
Da gate agent holdt på å endre min avgang i dataen sa hun:
GA:"Her står det at du er diamant!"
VB "Ja, det står det på boardingkortet også?"
GA "Nei, her ser du, det står bare SK*G."
VB "Ja, men den D'en i EBD betyr diamant.."
GA: "Åå! Der lærte jeg noe i dag og. Da skulle du ha fått endret uansett."
Og det var jo greit å få uttrykkelig bekreftet-- dersom det stemmer, da.

En bonusbillett er ikke fleksibel. Kun hvis det er ledige bonusbilletter på det flyet du vil bytte til. På reisedagen er det sjelden ledige bonusbilletter, slik at bytte av slike så sent fungerer sjelden. Jeg mener også at det er en klausul om at en påbegynt bonusreise ikke kan endres.

En bonusbillett er på ingen måte fleksibel innenfor 24t før avgang.

Tapte nettopp 66.000 EB poeng på dette.

En bonusbillett er på ingen måte fleksibel innenfor 24t før avgang.

Tapte nettopp 66.000 EB poeng på dette.

Hvordan har dette seg? Du skal vel ha muligheten til å kansellere så lenge dette gjøres før avreise?

Hvordan har dette seg? Du skal vel ha muligheten til å kansellere så lenge dette gjøres før avreise?

Nope

Innenfor 24 timer er det absolutt ingen bønn. Uansett årsak og om du har vært god kunde i mange år.

https://insideflyer.no/forums/threads/aarrgh-nyt-billet-nummer-på-en-sas-ua-aa-booking.5282/ - sjekk evt post #5 og #12.

evt om du liker å lese masse ting:

Hej

Tack för ditt mail.

Jag ber om ursäkt för det besvär du har upplevt under din resa.

I detta fall har vi inte möjlighet att tillmötesgå ditt önskemål om ersättning då ordinarie biljettregler för avbokning/ombokning gäller för din eurbonusresa det vill säga den är helt låst för av eller ombokning samma dag man reser.

Detta eftersom du har bokat två separata bokningar och därmed reser på två separata kontrakt. Vårt ansvar är att ta dig till din slutdestination för varje enskild biljett. Om det blir ett inställt eller försenat flyg är vårt ansvar att så snart som möjligt ta dig till din slutdestination på den biljett som har drabbats av förseningen. Du har däremot inte rätt att bli ombokad kostnadsfritt på din nästa resa, din andra bokning, då denna är en separat reservation och inte omfattas av förseningen av ditt flyg i din första bokning.

Här nedan kommer en förklaring på skillnaden mellan genomgående och separata biljetter:

Genomgående bokning
Beställer du en resa från t.ex. Luleå till Göteborg med flygplansbyte i Stockholm har SAS ansvar för att du kommer hela vägen fram (du reser på ett genomgående kontrakt).

Det betyder att du har vissa rättigheter när det uppstår förseningar som gör att du missar ditt anslutningsflyg. SAS bokar om dig till nästa möjliga anslutning där det finns lediga platser.

Blir det lång väntetid kommer SAS att erbjuda mat och vid behov övernattning. Det gäller även om SAS inte är ansvarig för förseningen som t.ex. vid dåligt väder.

Separata bokningar
Ska du resa t.ex. från Luleå till Göteborg men väljer att göra separata bokning, Luleå - Stockholm och Stockholm - Göteborg, har du inte samma rättigheter om det blir trafikstörningar (du reser på två separata kontrakt).

Du kan därmed inte kräva att bli ombokad till en ny anslutning när förseningen är utanför flygbolagets påverkan. Du har inte heller rätt att få servicecheckar till hotellövernattning när du missar din anslutning.

Jag rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag, din reseförsäkring eller liknande och undersöker om de eventuellt kan gå in och täcka de kostnader du yrkar ersättning för.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor och jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Customer Care Team

SAS
Visit us at flysas.com

DESCRIPTION=Hei og hå

Hadde booket LAX-ARN-SVG-OSL for EB poeng med avreise i dag 23/3. Det var booket i business. Jeg trengte en connecting flight fra Denver og hadde 2 timer i LAX. Det er plenty.
Imidlertid skulle være gå amok i Denver. I går var det 20 grader og sol. I dag tidlig var det full white out med snøstorm og strømbrudd. Det er nokså uvanlig situasjon. Fligthen min med AA fra DEN-LAX ble kansellert.
Jeg ringte SAS kundesenter og spurte om det var noen som helst mulighet for kansellering eller utsettelse eller flytting. Selv om det var mindre enn 24 timer før avgang. Det var tross alt en nokså spesiell situasjon, og jeg kan ikke huske at jeg har bedt SAS om sånn hjelp før.
Svaret var bare beint - \"NEI\".
Det synes jeg er for dårlig. Jeg har vært EBG siden 2003 eller 2004. Jeg vet ikke hvor mange hundre SAS flights jeg har, men det burde begynne å nærme seg et sted mellom 500-700.

Jeg flyr også mye BA, og 2-3 ganger igjennom 300 turer med dem har noe sånt skjedd. Hver gang har de svart: \"ok, det var kjedelig. La meg se om vi klarer å ordne noe. Jeg kan ikke garantere hva, men du er en god kunde så jeg spør manager\". Hver gang har de hostet opp noe. Kanskje en downgrade, men allikevel flight. Kanskje noe bedre.

Med SAS er svaret bare plent - NEI.

Det er ikke første gang heller. For et par tre år siden fløy jeg hjem med en kollega og det var omtrent samme situasjon. Han fløy SAS og jeg fløy BA. Han måtte kjøpe ny fullpris billett. Jeg fikk ny gratis av BA.

Pointet mitt er ikke at jeg forventer superspesialbehandling hver gang. Men at dere hadde forsøkt hjelpe når noe er helt spesielt - for en god kunde igjennom mange år - en kunde som ikke bare kjøper billige billetter - det syntes jeg dere kunne.

Jeg vet at dere har reglene på deres side. Men vi har valget på vårt. Vi kan velge noe annet. Jeg har 100-150 flighter i året. Ca halvparten i betalt business. Jeg kan velge selv hvor jeg kjøper dem. Og det er sånne saker som dette som gjør at de fleste business billettene ender et annet sted.

Løsningen her ble at jeg måtte kjøpe en ny billett med Lufthansa hjem fra Denver. 66.000EB poeng + 4800,- kroner.

DET er en løsning jeg syntes kundesenteret kunne sett etter. Men de ville bare si nei og legge på.

Så det jeg skulle ønske - selv om reglene er på deres side - er å refundere Eurobonuspoengene for den opprinnelige bookingen. Jeg synes det er skikkelig kjipt å ha bruk 132.000 EB poeng for to business reiser samme dag.

Mev vennlig hilsen

Nope

Innenfor 24 timer er det absolutt ingen bønn. Uansett årsak og om du har vært god kunde i mange år.

Aj... Det var jeg ikke klar over. Jeg har alltid levd i den tro at dette var billetter som kunne avbestilles helt opp til avreise.

Hmmm. Enten har SAS IT uforvarende røpet kommende justeringer på nivåkravet for EBD, eller så er det en trykkfeil. Fra de nye hjemmesidene.

Attachments

• diamant_sas.jpeg
    diamant_sas.jpeg
    16.2 KB · Views: 611
Hmmm. Enten har SAS IT uforvarende røpet kommende justeringer på nivåkravet for EBD, eller så er det en trykkfeil. Fra de nye hjemmesidene.

Sto det 50 for Gull også ?

Forøvrig ikke overrasket. Kravene blir stadig innskjerpet, samtidig som fordelene utvannes. Dette er i følge SAS den beste måte å beholde kunder på!

Det må noen med EBS sjekke, tror jeg. Tror at man får vist "neste nivå".

Fant det ut selv. Det er fortsatt 45 for Gull

EDIT: Interessant at det står fortsatt 90 for Diamant i appen! Konsistens på IT siden er i alle fall ikke SAS sin sterke side.

Attachments

• Capture.jpg
    Capture.jpg
    14.8 KB · Views: 502
Last edited:
Spurte 05400 nå, de sier at 100 er "trykkfeil" fra web-folket. Forsåvidt plausibelt, det er tydelig at ny-sidene er i beta-modus; mange lenker som ikke funker.

Dette har jo vært avkreftet en god stund.

Legg forøvrig merke til at tellingen til neste nivå samsvarer med det faktiske kravet, og ikke skrivefeilen i stringen som sier 100.

Litt søt historie fra OSL i går ettermiddag. Var ute 5 timer før tiden, og spurte i gate om det var mulig å være med tidligere avgang med Go-billett. Vennlig avslag, tusling tilbake mot Blomkålsbuffeten ved utgang 15. Halvveis gjennom turløypen fra utgang 19 ble jeg tatt igjen av en WF-purser utenfor tjeneste som hadde stått ved gate:
Gate agent hadde fått dårlig samvittighet og sendte purser ut på et redningsoppdrag etter meg.
Da gate agent holdt på å endre min avgang i dataen sa hun:
GA:"Her står det at du er diamant!"
VB "Ja, det står det på boardingkortet også?"
GA "Nei, her ser du, det står bare SK*G."
VB "Ja, men den D'en i EBD betyr diamant.."
GA: "Åå! Der lærte jeg noe i dag og. Da skulle du ha fått endret uansett."
Og det var jo greit å få uttrykkelig bekreftet-- dersom det stemmer, da.

Jeg fikk ikke byttet til tidligere avgang, hadde plus saver og det var masse ledige plasser. Hverken i sjekk in, billettkontor eller gate "kunne noen" gjøre det

Jeg fikk ikke byttet til tidligere avgang, hadde plus saver og det var masse ledige plasser. Hverken i sjekk in, billettkontor eller gate "kunne noen" gjøre det

Nei, det er også min opplevelse at det har blitt strammere siden kanskje oktober 2016. Billettkontor/innsjekk har vel aldri funket for meg, men det var ikke uvanlig at jeg fikk haike før tiden dersom jeg gikk til gate.

Last edited:
Back